طرح تحول دسترس‌پذیری جزو اولویت‌های مسئولان نیست

معاون توان‌بخشی بهزیستی خراسان رضوی معتقد است اجرای طرح تحول دسترس‌پذیری در اولویت مسئولان نیست.

 شهرآرانیوز، سعیده آل ابراهیم؛ «متأسفانه هنوز طرح تحول دسترس‌پذیری جزو اولویت‌های مسئولان نیست و به‌همین‌دلیل نبود بودجه را بهانه می‌کنند.» این انتقاد را حمیدرضا علیزاده، معاون توان‌بخشی بهزیستی خراسان‌رضوی، در گفتگو با خبرنگار شهرآرا بیان کرده است.
اواخر فروردین‌ماه بود که خبر اجرای طرح تحول «دسترس‌پذیری» در هفت شهر بزرگ خراسان‌رضوی، یعنی مشهد، نیشابور، سبزوار، قوچان، کاشمر، تربت‌حیدریه و تربت‌جام که بیش از ۱۰۰‌هزار نفر جمعیت دارند، منتشر شد.

اما این طرح برخلاف تصور برخی افراد، فقط مختص معلولان نیست و جمعیت وسیع‌تری، از جمله سالمندان، زنان باردار و حتی کودکان را پوشش می‌دهد. اهمیت این طرح زمانی دوچندان می‌شود که بدانیم طبق گفته سیدجواد حسینی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد، براساس شاخص‌های باروری، جمعیت خراسان‌رضوی رو به پیری است و باید برای در دسترس بودن فضاهای شهر برای این جمعیت روبه‌رشد فکری اساسی کرد.

معاون توان‌بخشی اداره‌کل بهزیستی خراسان‌رضوی در گفتگو با شهرآرا دراین‌باره اظهار کرد: بعضی مسئولان، نبود اعتبار را بهانه می‌کنند، اما مگر ایجاد یک رمپ چقدر هزینه دارد؟ به نظر می‌رسد باید ذهنیت مسئولان اصلاح شود تا این موضوع برایشان در اولویت باشد. علیزاده تأکید کرد: دسترس‌پذیری باید جزو اولویت‌های مسئولان باشد، زیرا کشور به سرعت رو به سالمندی پیش می‌رود. تلاش بهزیستی این است که افراد معلول نیز استقلال پیدا کنند و از انزوا خارج شوند. غیبت این افراد در جامعه به‌دلیل نبود دسترس‌پذیری است.

۳۰‌درصد جامعه، نیازمند دسترس‌پذیری

معاون توان‌بخشی اداره‌کل بهزیستی خراسان‌رضوی با اشاره به اینکه سند تحول دسترس‌پذیری برای دستگاه‌ها الزام ایجاد می‌کند، بیان کرد: همچنین قرار است که مدت زمان لازم برای انجام مناسب‌سازی برای آن‌ها تعیین شود. طبق آمار و ارقام بیش از ۳۰‌درصد جامعه نیاز به دسترس‌پذیری دارند و بیش از ۱۱ درصد جمعیت خراسان رضوی سالمند هستند، بنابراین نیاز به طرح تحول دسترس‌پذیری دوچندان می‌شود.

او بیان کرد: دسترس‌پذیری طرح خوبی است، اما درصورتی‌که تداوم داشته باشد. باید استانداری تأکید داشته باشد تا دستگاه‌ها با جدیت کار کنند. همچنین در کنار اجرای این طرح، مناسب‌سازی در استان در حال انجام است. اکنون بررسی‌ها در هفت شهر تمام شده است و درخواست اولین جلسه قرارگاه را خواهیم داشت تا مسئولان، اقدامات دستگاه‌ها و این را که باید آن کار را ظرف چه مدتی انجام دهند، مشخص کنند.

معاون اداره‌کل بهزیستی استان اظهار کرد: درواقع یکی از محورهای سند تحول استان، مناسب‌سازی و دسترس‌پذیری است که شمار وسیعی از جامعه مانند سالمندان، زنان باردار و... را شامل می‌شود. جلساتی با انجمن‌ها برگزار شد تا وضعیت اولویت‌بندی دسترس‌پذیری‌ها تفکیک شود و به این ترتیب این موضوع به پنج قسمت ساختمان‌های اداری، فضای شهری، حمل‌ونقل، اماکن عمومی و فرهنگ‌سازی تقسیم شد.
علیزاده درباره وضعیت مشهد نیز خاطرنشان کرد: به علت گستردگی شهر، تقریبا آمار درباره مشهد ناقص است. شهرداری مشهد یکی از شهرداری‌هایی است که در بحث مناسب‌سازی عملکرد مناسبی داشته است، اما در بحث آمار و ارقام این حوزه مشکل داریم.

مشهد، میزبان ۴۵‌درصد معلولان استان

او با اشاره به اینکه در ساخت‌وسازهای جدید یا بازسازی‌ها مناسب‌سازی در اولویت است، افزود: در خراسان‌رضوی ۱۳۵‌هزار معلول داریم که ۴۵‌درصد این آمار مربوط به مشهد است. البته بسیاری از معلولان پرونده ندارند و شاید آمار بیشتر از این باشد.

خراسان‌رضوی، برتر در مناسب‌سازی

علیزاده خراسان‌رضوی را در حوزه مناسب‌سازی، در شش سال گذشته جزو برترین‌های کشور دانست و اظهار کرد: کمیته فنی در تیرماه‌۱۴۰۱ برگزار شد و نمایندگان دستگاه‌ها که عضو کمیته مناسب‌سازی هستند، سند تحول دسترس‌پذیری را بررسی کردند و در نهایت به جمع‌بندی رسیدند که دسترس‌پذیری به حالت گفتمان‌سازی، آگاه‌سازی فرایندی و کالبدی اجرا شود.

کد خبر 82146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد