در رسانه | ضرورت تبیین درست قوانین و سیاست‌گذاری در حوزه اتباع

ایسنا/قزوین سرپرست معاونت فرهنگی و امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: بهزیستی متولی ساماندهی کودکان کار در کشور شناخته شده اما تا زمانی که قوانین و سیاست‌گذاری که در حوزه اتباع را به درستی تبیین نکنیم هیچ کدام از فعالیت‌ها مثمرثمر نخواهد بود

مهری موسوی در مراسم رونمایی از مستند «منفی ۱۴» با موضوع واکاوی نقش نهادهای اجتماعی در خصوص کودکان کار و خیابان که شامگاه ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ در سینما بهمن قزوین برگزار شد، اظهار کرد: معضل کودکان کار و خیابان مثل هر پدیده و آسیب اجتماعی علت‌های مختلف دارد و این که فکر کنیم اگر ما گوشه‌ای از کار را بگیریم می‌توانیم یک پدیده را در اجتماع حل کنیم، از اساس غلط است.

وی افزود: این پدیده تا ۲ سال گذشته علت و عواملی همچون شکاف طبقاتی، مشکلات اقتصادی و عدم اجتماع‌پذیری صحیح در نظام آموزشی داشت اما امروزه هر سیاست نادرستی که در هر حوزه داشته باشیم نتیجه آن را درحوزه اجتماعی برداشت می‌کنیم.

سرپرست معاونت فرهنگی و امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: با توجه به ظهور طالبان و ایجاد فقر در افغانستان شاهد افزایش حضور اتباع در ایران هستیم که بخش عمده‌ای از آنان کودکان زیر ۱۸ و ۱۵ سال هستند و بین ۶۰ تا ۸۹ درصد کودکان کار و خیابان را همین اتباع تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: بهزیستی متولی ساماندهی کودکان کار در کشور شناخته شده اما تا زمانی که قوانین و سیاست‌گذاری که در حوزه اتباع را به درستی تبیین نکنیم هیچ کدام از فعالیت‌ها مثمرثمر نخواهد بود و متأسفانه در مورد خیلی از پدیده‌ها دستگاه‌ها مقابل هم قرار می‌گیرند و به جای اینکه هم افزایی داشته باشند برای شکست دادن هم برنامه می‌چینند و همین موضوع باعث می‌شود نتوانند اتفاقات خوب را رقم بزنند.

این مسئول بیان کرد: زمانی فعالیت دستگاه‌های مختلف در حوزه کودکان کار و خیابان اثرگذار است که با یکدیگر تعامل و همکاری داشته باشند و برای حل یک معضل به صورت مشترک برنامه‌ریزی کنند. نهادهای بسیاری به عنوان نهاد پنهان اثرگذار در پدیده اجتماعی کودکان کار وجود دارند اما دستگاه متولی این معضل همیشه بهزیستی معرفی می‌شود.

سرپرست معاونت فرهنگی و امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: ساماندهی کودکان کار از خیابان‌ها نیازمند قوانینی است تا بدانیم از کودک بی‌هویتی که وارد کشور شده چگونه باید مراقبت کنیم بنابراین همه دستگاه‌ها در حل این مسئله باید همراه بهزیستی باشند.

مستند «منفی ۱۴» نیشتر به مسئولان است

محمود علی‌گو، مدیرکل دبیرخانه مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک وزارت دادگستری کشور، نیز در این برنامه اظهار کرد: هر کودکی در ایران، جهان و در آفرینش حقوقی همچون آموزش، زندگی در صلح و مسالمت، استفاده از هوای پاک و موارد بسیار دیگری دارد و ما باید حقوقی که در گوشه کنار زندگیمان داشتیم یا حتی نداشتیم را برای نسل آینده آماده کنیم.

وی با اشاره به اینکه مستند «منفی ۱۴» نیشترهایی به مسئولین است و باید چنین مستندهایی بیشتر تولید شود، گفت: دستگاه قضایی و دادستانی قزوین با ایجاد مراکز «شوق زندگی»، مواجهه کودکان با سیستم قضایی را مسالمت‌آمیز کرده است؛ قزوین سومین استان پیشرو در راه اندازی این مرکز است و امیدواریم شاهد توسعه این موضوع باشیم.

این مسئول خاطرنشان کرد: تولید مستند منفی ۱۴ نوعی نیشتری برای انجام نشدن یا درست انجام نشدن اقدامات مهم از سوی برخی متولیان است که پرداخت به این موضوع می‌تواند حساسیت متولیان را برای توجه به این نوع از  آسیب‌های اجتماعی افزایش دهد.

وی تصریح کرد: امیدواریم که مسئولان ظرفیت‌ خود را بالا ببرند؛ از مجموعه حوزه هنری درخواست می‌کنم مستند این چنینی بیشتری را تولید کند زیرا کودکی مسئله‌ای است که اگر درست احیا شود فضای جامعه را مسالمت‌آمیز خواهد کرد.

مدیرکل دبیرخانه مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک وزارت دادگستری کشور در پایان اظهار کرد: در حوزه مسائل اجتماعی اگر کار کنی سیلی می‌خوری و اگر کار نکنی تحسین می‌شوی، اما امیدوارم که سیلی‌های زیادی خورده شود تا با دیدن چنین مستندهایی متولیان امر به حوزه مشکلات کودکان کار رسیدگی کنند.

به گزارش ایسنا در پایان برنامه با حضور مسئولان استانی و کشوری از گیتی باقری، کارگردان مستند «منفی ۱۴» که به تهیه‌کنندگی محمدرضا امامقلی تولید شده است، تقدیر به عمل آمد.

کد خبر 81732

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد