بیش از ۶۰ درصد کودکان خیابانی اتباع بیگانه هستند

سرپرست معاونت فرهنگی و امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: هم اکنون ۶۰ تا ۸۰ درصد کودکان خیابانی و کار را جامعه اتباع بیگانه تشکیل می دهند که این میزان در برخی از استان‌های کشور تا ۹۰ درصد هم می‌رسد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان قزوین مهری سادات موسوی روز دوشنبه در حاشیه سفر یک روزه خود به قزوین ، عوامل اجتماعی و اقتصادی، مهاجرت، فقر، اعتیاد و طلاق را از مهمترین دلایل وجود کودکان و نوجوانان کار خیابانی دانست و افزود: سازمان بهزیستی به عنوان یکی از متولیان اصلی در شناسایی و ساماندهی چنین افرادی در جامعه است.

وی با بیان اینکه بهزیستی به تنهایی قادر به شناسایی و ساماندهی این کودکان در جامعه نیست، اظهار کرد: بسیاری از این کودکان به صورت قاچاق وارد کشور شده و بدون هویت وزارت اقامتی به سر می برند.

به گفته موسوی، این دسته از کودکان به سبب نداشتن کارت‌ هویتی و مجوز اقامت برابر مقررات و قوانین از دریافت خدمات حمایتی نیز محروم هستند.

وی با تاکید بر ضرورت همراهی و همکاری بیشتر سایر نهادهای متولی، یادآور شد: بحث کودکان کار و خیابانی به یک هم‌افزایی، همراهی و همدلی بین دستگاه‌های متولی نیاز دارد و بهزیستی به عنوان یک سازمان حمایتی تکالیفی بر عهده دارد که باید آنها را انجام دهد، اما بحث جمع‌آوری کودکان کار برعهده این سازمان نبوده و تنها در زمینه شناسایی و حمایت های اجتماعی، وظایفی براساس قانون را عهده دار است.

وی خاطرنشان کرد: موضوع کودکان کار و خیابانی مساله‌ای بسیار پیچیده‌ای است که باید ریشه‌ای برطرف شود.

وی با اشاره به فعالیت مراکز روزانه و شبانه روزی بهزیستی در کاهش آسیب‌های اجتماعی، تصریح کرد: توسعه مراکز نگهداری این کودکان از جمله برنامه‌های اولویت دار بهزیستی می باشد و تلاش داریم تا یک مرکز شبانه روزی را در شهر زابل، که گلوگاه ورود این کودکان به کشور است، راه اندازی کنیم.

موسوی تاکید کرد: آمار دقیقی از کودکان خیابانی نداریم اما در حال حاضر بیش از ۲ هزار کودک کار در کشور از خدمات آموزشی و توانمندسازی بهزیستی بهره‌مند هستند.

بیش از ۸۰ درصد خانواده‌ها متقاضی کودک زیر ۲ سال هستند

سرپرست معاونت فرهنگی و امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد خانواده‌ها متقاضی کودک زیر ۲ سال هستند و به طور معمول نیز هنگام فرزندپذیری در مراکز بهزیستی، خانواده‌ها به دنبال کودکان سالم و دارای شرایط خاص هستند و تمایل کمتری نیز به کودکان بالای پنج سال دارند.

وی اظهار کرد: مشکل ما در بحث فرزندپذیری، کودکان بالای پنج سال است که سرپرستی ندارند، سلب حضانت شده‌اند یا دارای بیماری های خاص هستند.

موسوی ادامه داد: هم اکنون بیش از سه هزار خانواده در نوبت دریافت کودک زیر سه سال در کشور داریم و آمار کودکان در این سنین کمتر از تعداد تقاضاها است.

این مسوول مدت زمان انتظار متقاضیان برحسب سن و جنس کودک مورد تقاضا را متفاوت دانست و افزود: در صورت درخواست کودکان با پیگیری درمانی یا بیماری خاص و معلول به صورت خارج از نوبت به درخواست خانواده ها رسیدگی می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت ضرورت فرهنگ سازی و تبیین فرزند خواندگی، یادآور شد: متقاضیان فرزندخواندگی سه گروه هستند، زوج های فاقد فرزند، زنان یا دختران فاقد همسر و زوج های دارای فرزند که دارای شرایط فرزندخواندگی باشند.

کد خبر 81693

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد