شناسایی و پذیرش ۲۱۴ کودک کار و خیابان در قزوین/ کودکان تحت حمایت بهداشتی و آموزشی قرار می‌گیرند

معاون اجتماعی بهزیستی استان قزوین درباره آمار کودکان کار و خیابان گفت: در سال گذشته در مراکزشبانه روزی ۷۱ نفر و در مراکز روزانه حمایتی آموزشی ۱۲۴ نفر شناسایی و پذیرش شدند؛ همچنین تا پایان اردیبهشت سال جاری در مراکز شبانه‌روزی ۱۰ نفر و در مراکز روزانه حمایتی آموزشی ۹ نفر شناسایی و پذیرش شده‌اند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان قزوین هدی حقیقی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای ساماندهی کودکان کار و خیابان گفت: ساماندهی و حمایت از کودکان در شرایط دشوار در تمام دنیا از جمله وظایف اصلی دولت‌ها در اداره کشور بوده و در کشور ما نیز با توجه به زمینه‌های مذهبی و فرهنگ غنی ایرانی- اسلامی، این مسئله از مهم ترین دغدغه‌های حاکمیت و مطالبات جامعه مدنی است.

معاون اجتماعی بهزیستی استان قزوین ادامه داد: سازمان بهزیستی کشور با مشاهده روند رو به رشد تعداد کودکان خیابانی در سطح جامعه از سال ۱۳۷۸ با کسب اجازه رسمی از سازمان برنامه و بودجه وقت اقدام به تهیه و اجرای طرح پذیرش، تشخیص و جایگزینی کودکان خیابانی در سراسر کشور در قالب مراکز دولتی، شبانه روزی و رایگان زیرمجموعه خود کرده و در استان قزوین در همین سال جهت ساماندهی این کودکان  یک مرکز شبانه روزی نگهداری از کودکان کارو خیابان در شهرستان قزوین راه‌اندازی شده است.   

وی عنوان کرد: همچنین مرکز حمایتی-آموزشی کودک و خانواده (خانه خورشید) در شهرستان قزوین در  سال ۱۳۹۵، جهت ارائه خدمات روزانه و سرپایی به کودکان کار و خانواده‌های آن‌ها به منظور جذب و شناسایی و ساماندهی تاسیس شد.

این مسئول ادامه داد: از سال ۱۳۸۴ هم ۱۱ دستگاه و سازمان دیگر موظف به همکاری با سازمان شده‌اند و در سال گدشته کارگروه‌های متعددی در اداره کل بهزیستی مبنی بر اعلام شرح وظایف سازمان‌ها و بررسی موانع و چالش‌ها برگزار شده است.

حقیقی درباره ارائه خدمات  در خصوص سلامت کودکان کار گفت: ارائه خدمات بهداشتی و درمانی مطابق با آئین نامه ساماندهی کودکان کار و خیابان به کودکان و خانواده آنان توسط دانشگاه علوم پزشکی با معرفی بهزیستی صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: همچنین غربالگری بهداشتی بصورت مداوم توسط شبکه‌های بهداشت و پوشش درمانی و خدمات مورد نیاز کودک و خانواده درجه اول در مراکز درمان و بیمارستان‌های تابعه توسط سازمان تامین اجتماعی انجام می‌شود و تحت پوشش بیمه سلامت هم قرار می‌گیرند.

معاون اجتماعی بهزیستی استان قزوین با اشاره به ارائه خدمات تحصیلی عنوان کرد: وضعیت تحصیلی کودکان کار شناسایی و پذیرش  شده توسط مددکار اجتماعی، مورد بررسی قرار گرفته و اقداماتی مانند پیگیری تحصیلی کودکان (معرفی نامه-ثبت نام-تماس با مدرسه محل تحصیل با هدف حصول اطمینان از بهبود وضعیت تحصیلی و حضور در کلاس) و برگزاری کلاس‌های آموزشی (تابستانی) برای کودکان انجام می‌شود.

وی ادامه داد: برگزاری جلسات کتاب خوانی با هدف افزایش سطح مطالعه و بارش فکری کودکان و برگزاری بازی رایانه‌ای  و همچنین بازی‌های گروهی با هدف آموزش فعالیت گروهی و تاب آوری هم انجام می‌شود.

این مسئول بیان کرد: در خصوص کودکان بازمانده از تحصیل، باید شرایطی فراهم شود که کودک در مدارس عادی و در کنار همسالان خود به تحصیل ادامه دهد حتی اگر لازم باشد تسهیلاتی از قبیل کلاس خصوصی فشرده و تجهیزات خاص برای اینکار فراهم شود.

وی ادامه داد: در صورت عدم تحقق وضعیت گفته شده کودک در مدارس ویژه متناسب با شرایط خود از قبیل مدارس بزرگسالان، شبانه، شبانه روزی و استثنایی، با هماهنگی سازمان آموزش و پرورش به  تحصیل  ادامه  می‌دهد.

حقیقی درباره کودکان اتباع گفت: با توجه به نتایج مطالعات و تجربیات اجرایی از کودکان گردآوری شده بین ۶۰ تا ۸۰ درصد آن‌ها غیرایرانی، به ویژه از اتباع کشور افغانستان بوده‌اند و همواره ارائه خدمت به این کودکان با توجه به اینکه تعدادی از آن‌ها فاقد کارت اقامت هستند با چالش‌هایی روبرو است.

وی ادامه داد: بررسی تابعیت کودک در ساماندهی آن‌ها موثر است و احراز هویت کودک از طریق عکس برداری از عنبیه چشم از ثبت اطلاعات تکراری جلوگیری خواهد کرد و به این منظور در نظر است، با دریافت اعتبارات ملی این سازمان دستگاه عنبیه چشم تهیه شود.

حقیقی اظهار کرد: برای مبارزه با کار کودکان ایجاد بستر لازم جهت توانمندسازی فرد و خانواده وی، انجام اقدامات فرهنگی و تبلیغی، تهیه برنامه‌ها و تیزرها برای آگاه‌سازی اقشار مختلف جامعه جهت کاهش حضور کودکان در خیابان و آگاه‌سازی خانواده و کودک یا نوجوان از منابع حمایتی جامعه ضرورت دارد.

کد خبر 81612

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد