در رسانه | ۶۰ تا ۸۰  درصد کودکان کار شناسایی شده غیرایرانی هستند/ حمایت از کودکان کار جزء دغدغه‌های اصلی بهزیستی است

معاون اجتماعی بهزیستی استان قزوین گفت: با توجه به نتایج مطالعات و تجربیات اجرایی از کودکان کار گردآوری شده بین ۶۰ تا ۸۰ درصد آن‌ها غیرایرانی، به ویژه از اتباع کشور افغانستان بوده‌اند و همواره ارائه خدمت به این کودکان با توجه به اینکه تعدادی از آن‌ها فاقد کارت اقامت هستند با چالش‌هایی روبرو است.

هدی حقیقی در گفت‌وگو با خبرنگار تیتر قزوین با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای ساماندهی کودکان کار و خیابان گفت: ساماندهی و حمایت از کودکان در شرایط دشوار در تمام دنیا از جمله وظایف اصلی دولت‌ها در اداره کشور بوده و در کشور ما نیز با توجه به زمینه‌های مذهبی و فرهنگ غنی ایرانی- اسلامی، این مسئله از مهم ترین دغدغه‌های حاکمیت و مطالبات جامعه مدنی است.

معاون اجتماعی بهزیستی استان قزوین ادامه داد: سازمان بهزیستی کشور با مشاهده روند رو به رشد تعداد کودکان خیابانی در سطح جامعه از سال ۱۳۷۸ با کسب اجازه رسمی از سازمان برنامه و بودجه وقت اقدام به تهیه و اجرای طرح پذیرش، تشخیص و جایگزینی کودکان خیابانی در سراسر کشور در قالب مراکز دولتی، شبانه روزی و رایگان زیرمجموعه خود کرده و در استان قزوین در همین سال جهت ساماندهی این کودکان  یک مرکز شبانه روزی نگهداری از کودکان کارو خیابان در شهرستان قزوین راه‌اندازی شده است.   

وی عنوان کرد: همچنین مرکز حمایتی-آموزشی کودک و خانواده (خانه خورشید) در شهرستان قزوین در  سال ۱۳۹۵، جهت ارائه خدمات روزانه و سرپایی به کودکان کار و خانواده‌های آن‌ها به منظور جذب و شناسایی و ساماندهی تاسیس شد.

۱۱ دستگاه در حوزه کودکان کار وظیفه دارند

این مسئول ادامه داد: از سال ۱۳۸۴ هم ۱۱ دستگاه و سازمان دیگر موظف به همکاری با سازمان شده‌اند و در سال گدشته کارگروه‌های متعددی در اداره کل بهزیستی مبنی بر اعلام شرح وظایف سازمان‌ها و بررسی موانع و چالش‌ها برگزار شده است.

وی درباره آمار کودکان کار و خیابان گفت: در سال گذشته در مراکزشبانه روزی ۷۱ نفر و در مراکز روزانه حمایتی آموزشی ۱۲۴ نفر شناسایی و پذیرش شدند؛ همچنین تا پایان اردیبهشت سال جاری در مراکز شبانه‌روزی ۱۰ نفر و در مراکز روزانه حمایتی آموزشی ۹ نفر شناسایی و پذیرش شده‌اند.

حقیقی درباره ارائه خدمات در خصوص سلامت کودکان کار گفت: ارائه خدمات بهداشتی و درمانی مطابق با آئین نامه ساماندهی کودکان کار و خیابان به کودکان و خانواده آنان توسط دانشگاه علوم پزشکی با معرفی بهزیستی صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: همچنین غربالگری بهداشتی بصورت مداوم توسط شبکه‌های بهداشت و پوشش درمانی و خدمات مورد نیاز کودک و خانواده درجه اول در مراکز درمان و بیمارستان‌های تابعه توسط سازمان تامین اجتماعی انجام می‌شود و تحت پوشش بیمه سلامت هم قرار می‌گیرند.

معاون اجتماعی بهزیستی استان قزوین با اشاره به ارائه خدمات تحصیلی عنوان کرد: وضعیت تحصیلی کودکان کار شناسایی و پذیرش  شده توسط مددکار اجتماعی، مورد بررسی قرار گرفته و اقداماتی مانند پیگیری تحصیلی کودکان (معرفی نامه-ثبت نام-تماس با مدرسه محل تحصیل با هدف حصول اطمینان از بهبود وضعیت تحصیلی و حضور در کلاس) و برگزاری کلاس‌های آموزشی (تابستانی) برای کودکان انجام می‌شود.

وی ادامه داد: برگزاری جلسات کتاب خوانی با هدف افزایش سطح مطالعه و بارش فکری کودکان و برگزاری بازی رایانه‌ای  و همچنین بازی‌های گروهی با هدف آموزش فعالیت گروهی و تاب آوری هم انجام می‌شود.

این مسئول بیان کرد: در خصوص کودکان بازمانده از تحصیل، باید شرایطی فراهم شود که کودک در مدارس عادی و در کنار همسالان خود به تحصیل ادامه دهد حتی اگر لازم باشد تسهیلاتی از قبیل کلاس خصوصی فشرده و تجهیزات خاص برای اینکار فراهم شود.

وی ادامه داد: در صورت عدم تحقق وضعیت گفته شده کودک در مدارس ویژه متناسب با شرایط خود از قبیل مدارس بزرگسالان، شبانه، شبانه روزی و استثنایی، با هماهنگی سازمان آموزش و پرورش به  تحصیل  ادامه  می‌دهد.

تأکید بر توانمندسازی و آگاهی بخشی درباره کار کودکان

وی ادامه داد: بررسی تابعیت کودک در ساماندهی آن‌ها موثر است و احراز هویت کودک از طریق عکس برداری از عنبیه چشم از ثبت اطلاعات تکراری جلوگیری خواهد کرد و به این منظور در نظر است، با دریافت اعتبارات ملی این سازمان دستگاه عنبیه چشم تهیه شود.

حقیقی اظهار کرد: برای مبارزه با کار کودکان ایجاد بستر لازم جهت توانمندسازی فرد و خانواده وی، انجام اقدامات فرهنگی و تبلیغی، تهیه برنامه‌ها و تیزرها برای آگاه‌سازی اقشار مختلف جامعه جهت کاهش حضور کودکان در خیابان و آگاه‌سازی خانواده و کودک یا نوجوان از منابع حمایتی جامعه ضرورت دارد.

کد خبر 81528

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد