غربالگری بینایی بیش از ۲۲ هزار کودک در سال گذشته

گزارش مدیرکل بهزیستی استان از معاونت توسعه پیشگیری در سال گذشته .

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان سمنان دکتر محمود منطقی مدیرکل، گزارشی از اهم فعالیت های معاونت امور توسعه پیشگیری ارائه کرد.

وی با اشاره به اجرای برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد در استان به ویژه در فضای مجازی گفت: علل و عواملی که موجب می شود تا فرد دچار آسیب های اجتماعی مخصوصا" اعتیاد" شود بسیار متفاوت است به همین دلیل برنامه ریزی برنامه های درمان و پیشگیری از آن هم باید متنوع و متعدد باشد.

منطقی با بیان این مطلب که اعتیاد به عنوان یک بیماری اجتماعی روز به روز با چهره های متفاوت درحال گسترش است ابراز داشت: هم اکنون در استان ۱۲ مرکز اقامتی میان مدت، ۱۲ مرکز سرپایی، ۱ مرکز گذری(شلتر) و یک مرکز جامع درمان اعتیاد در استان تحت نظارت بهزیستی در حال ارائه خدمات به جامعه هدف هستند.

مدیرکل بهزیستی استان یکی از مهمترین روش های جلوگیری از اعتیاد را آگاهی بخشی و پیشگیری قبل از درمان بیان و جمعیت مورد آموزش در طرح پیشگیری از اعتیاد در استان در سال گذشته را ۲۳۴ هزار و ۷۹ نفر اعلام و افزودند: در سال گذشته با همکاری بین بخشی طرح جمع آوری معتادین متجاهر با همکاری و همراهی بهزیستی انجام که در این طرح طی یک سال تعداد ۴۳۹ معتاد متجاهرین ساماندهی و مراحل بازتوانی خود را آغاز کردند.

منطقی در ادامه یکی از عوامل موثر در عدم بازگشت بیماران بهبود یافته از اعتیاد را ایجاد اشتغال پایدار بیان داشته و خبر از ایجاد اشتغال برای ۲۲۹ نفر از بهبود یافتگان در سال گذشته داده و گفتند: میزان قبول فرد بهبود یافته و اطمینان به او توسط جامعه یکی از مهمترین عوامل بر عدم بازگشت افراد به دام اعتیاد است و باید بیش از پیش در این بخش برنامه ریزی و تلاش کرد.

وی در بخش دیگری از گزارش خود، از اهم فعالیت دفتر پیشگیری از معلولیت‌ها سخن گفته و ابراز داشتند: در این دفتر در سال گذشته تعداد ۲۲ هزار و ۷۵۰ کودک سه تا شش سال در ۳۰ پایگاه و ۸ هزار و ۲۱۷ نوزاد و کودک ۳ تا ۵ سال در ۱۳ مرکز مورد غربالگری قرار گرفته اند و در این راستا در این دفتر نیز ۹۴۱ نفر از خدمات مشاوره ژنتیک و ۳ هزار و ۷۷۰ نفر هم از خدمات آگاهسازی پیشگیری از معلولیت ها با هدف ارتقاء سطح سلامت و بهداشت روان عموم مردم جامعه  و پیشگیری از بروز معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی با رویکرد آگاهی بخشی در زنان سرپرست خانوار، جوانان، زنان خانه‌دار، سالمند و ... بهره مند شده اند.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان هدف از ایجاد مراکز مشاوره حضوری و تلفنی را ارتقاء سطح سلامت روان جامعه و کاهش آسیب‌های روانی و اجتماعی و خدمات تخصصی به افراد، خانواده ها از طریق ارتباط بین مراجع و  روان شناس عنوان و در بیان گزارش عملکرد دفتر مشاوره و خدمات روانشناختی گفتند: تعداد ۱۹ هزار و ۸۷ نفر در این دفتر از خدمات مشاوره تلفنی، ۴ هزار و ۹۸۶ نفر از مشاوره حضوری در دو بخش مراکز دولتی و غیر دولتی، ۲ هزار و ۷۲۳ نفر آموزش پیش از ازدواج، یک هزار و ۶۸۶ نفر آموزش هنگام ازدواج، ۲ هزار و ۹۵۲ نفر آموزش زندگی خانواده، ۸۵۰ نفر مهارت های زندگی، یک هزار و ۵۱۹ نفر کاهش طلاق و یک هزار و ۸۲۸ نفر هم مورد غربالگری اضطراب قرار گرفته اند.

منطقی در پایان گزارش خود ضمن تقدیر و تشکر از معاون و کارشناسان معاونت توسعه پیشگیری استان گفت: دفتر پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، یکی دیگر از دفاتر معاونت امور توسعه پیشگیری است که با هدف، بهبود کیفیت زندگی، رفاه اجتماعی و پیشگیری  از آسیب های اجتماعی فعالیت می نماید که در سال گذشته در این دفتر، طرح همیار مادر و کودک برای ۱۵۰ مادر، طرح پیشگیری از خودکشی برای ۴۶ هزار نفر، طرح مشارکت اجتماعی نوجوانان برای ۳۷۵ دانش آموز، طرح مشارکت اجتماعی زنان برای ۲۵۰ نفر و دوره خود مراقبتی زنان و دختران برای ۴۲۰ نفر اجرای شده است.

کد خبر 79055

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد