۱۱۵۴ فقره پرونده مشاوره ژنتیک در بهزیستی قزوین تشکیل و بررسی شد

مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: با تشکیل ۱۱۵۴ پرونده زمینه مشاوره ژنتیکی پیش از ازدواج و بارداری به مراجعان ارائه شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان قزوین علی دهباشی پور در خصوص فعالیت مشاوره ژنتیک و دستاوردهای آن اظهارداشت: مشاوره ژنتیک گامی  موثر در کم کردن معلولیت هاست و مسیری از تشخیص و براورد خطر تکرار بیماری تا راهنمایی افراد برای انتخاب راه و درمان یا مراجعه به مراکز دیگر را طی می کند.

دهباشی پور تصریح کرد: مشاوره ژنتیک با بالا بردن سطح اطلاعات و آگاهی مردم، نقش موثری در پیشگیری از بروز معلولیت های زنتیکی و مادر زادی دارد و به معنی ایجاد یک رابطه دو طرفه است که در آن مشاور به فرد مراجعه کننده در زمینه های مختلف کمک می کند.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین در خصوص فعالیت های مشاوره ای یادآورشد: مشاوره در مورد تشخیص و پیش آگهی و کنترل بیماری با هدف پیشگیری از معلولیت های ناشی از اختلالات ژنتیک، بررسی روش به ارث رسیدن بیماری و خطر تکرار آن در سایر افراد خانواده،  شناسایی روش های موجود برای کاهش عوامل خطر زا و کمک به انتخاب موثرترین راه حل برای حل مشکل که بیش از همه با فرهنگ ، عقاید و باورهای خانوادگی نزدیکی دارد صورت می گیرد.

این مسئول بیان کرد: همچنین ارایه راه های درمانی صحیح و حمایتی موجود در استان قزوین در حوزه مشاوره های ژنتیکی صورت می گیرد.

فعالیت ۵ مرکز مشاوره ژنتیکی در استان

دهباشی پور گفت: در استان پنج مرکز مشاوره پزشکی ژنتیک دولتی و خصوصی در شهرستانهای قزوین و آبیک،  مشاوره های تخصصی و تعیین ریسک خطر، در زمینه های پیش از ازدواج، قبل از بارداری، حین بارداری، وجود بیماریهای پر خطر و تکرار شونده در خانواده ، وجود فرزند معلول به مراجعان ارائه می شود.

وی اظهارداشت: همچنین در سال های اخیراجرای طرحهایی مانند طرح فراگیر مشاوره ژنتیک معلولین تحت پوشش سازمان به شناسایی موارد خطر زا قبل از تولد نوزاد معلول و ترسیم نقشه معلولیت در سطح کشور کمک موثری کرده است.

دهباشی پور در خصوص تعداد مراجعات و وضعیت دریافت خدمات ژنتیکی هم گفت: در سال گذشته تعداد یک هزار و ۱۵۴ فقره پرونده تشکیل شد که مشاوره ژنتیک در موارد پیش از ازدواج ۱۵۶ مورد، پیش از بارداری ۳۲۱ مورد، حین بارداری ۲۰۵ مورد صورت گرفت.

وی بیان کرد: با تشخیص ۴۷۲ مورد مشکل ژنتیکی نسبت به صدور مجوز ۲۳ مورد سقط درمانی اقدام شد.

این مدیر تعداد مددجویان تحت پوشش خدمات مشاوره ژنتیک را ۷۵۰ نفر اعلام کرد و افزود: ۶۳۱ نفر از مراجعه کنندگان به مراکز مشاوره ژنتیک هزینه آزمایش را دریافت کردند و ۴۴۰ نفر نیز مشمول دریافت یارانه شدند.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه انواع مختلف معلولیت ها باعث پایین آمدن درجه عملکرد شخص از نظر فرهنگی و اجتماعی در برهه ای از زمان و مکان یا برای همه زمان ها و مکان ها می شود و نتایج آن در زمینه های فرهنگی ، اجتماعی، اقتصادی و محیطی منعکس خواهد شد.

دهباشی پور اظهارداشت: با توجه به پیشرفت قایل توجه علوم پزشکی و بهداشتی، بیماری های ارثی و ژنتیکی و معلولیت های ناشی از آن بخش قابل توجهی از بیماریها را به خود اختصاص داده است و در حال حاضر الگوی آینده کشور ها انتقال دانش پزشکی از درمان به سوی پیشگیری است.

این مسئول گفت: با تاکید رئیس سازمان بهزیستی تمامی معلولان تحت پوشش می بایست از نظر اختلالات ژنتیکی غربال شده و در صورت غیر اکتسابی بودن معلولیت (ژنتیکی بودن) به مراکز مشاوره ژنتیک معرفی شوند و تا مرحله تشخیص ژن مولد بیماری پیگیری شده و نتایج هر مرحله در پرونده پیشگیری از معلولیت آنهادر سامانه ui ٍثبت شود.

دهباشی پور اظهارداشت: تمامی هزینه های مشاوره و آزمایشهای تخصصی مددجویان رایگان است

وی با اشاره به آمار جمعیتی خانواده های دارای معلول مشاوره شده اظهارداشت: ۸۲ خانواده دارای دو معلول، تعداد ۱۲۴ نفر دارای فرزند سه معلولی و یک خانواده نیز دارای چهار فرزند معلول است و هشت نفر نیز دارای پنج معلول و یک خانواده نیز هشت معلول دارد.

کد خبر 78970

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد