خدمات بهزیستی در روستاها قابل دسترس است 

سرپرست  توانبخشی بهزیستی استان زنجان  با اعلام خبر ارائه خدمات به افراد دارای معلولیت  ساکن در روستا گفت: برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه  توسط بهزیستی در روستاها اجرا می شود و خد مات بهزیستی در کلیه روستاهای قابل دسترس است.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان شهرام رجبی افزود: استان زنجان در زمینه شناسایی افراد دارای معلولیت در روستاها پیشتاز است و ۱۰۰ درصد  افراد شناسایی شده با توجه به نظر مددکار و نیازهای فرد توانسته اند از خدمات توانبخشی مبتنی بر جامعه برخوردار شوند و در اجرای این طرح ۱۷ گروه خودیار و ۲۹ تسهیل گر مشارکت دارند و تعامل افراد دارای معلولیت با تسهیلگران مستمر و مداوم است.

وی یادآور شد: برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه یا CBR تلاش دارد تا از یک سو افراد دارای معلولیت در مناطق روستایی و محروم شهری  به خدمات کلیدی به ویژه در زمینه سلامت، آموزش، تامین معاش و... دسترسی پیدا کنند و از سوی دیگر با رفع موانع فیزیکی، نگرشی، قانونی و ارتباطی سعی دارد تا زمینه‌های مشارکت افراد دارای معلولیت در جامعه فراهم شود. به نحوی که آنها بتوانند مانند سایر افراد جامعه از مزایای توسعه برخوردار شوند. 

وی خاطر نشان کرد: ایجاد دسترسی به خدمات و برنامه‌های مرتبط با حوزه سلامت، آموزش، اشتغال و اجتماعی، توانمندسازی افراد دارای معلولیت از طریق تشکیل گروه‌های خودیار، تشکیل صندوق‌های خرد محلی و عضویت در سازمان‌های افراد دارای معلولیت و سایر گروه‌های فعال در روستا، رفع موانع فیزیکی، نگرشی، ارتباطی و قانونی در جامعه برای حضور افراد دارای معلولیت در جامعه، از اهداف عمده طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه در روستاهاست.

وی مناسب سازی منزل معلولین را یکی از مهمترین فعالیت های این برنامه برشمرد و تصریح کرد : در سال گذشته ۶۸ منزل مسکونی درروستاها جهت تردد راحت افراد دارای معلولیت مناسب سازی شده است و این مناسب سازی شامل سرویس بهداشتی، مسیر ورودی خانه و ... بوده است.

رجبی ایجاد اشتغال روستایی جهت افراد دارای معلولیت ساکن در روستا ها را از دیگر فعالیت های بارز برنامه توانبخشی مبتنی برجامعه معرفی نمود و خاطر نشان کرد: در سال گذشته  ۲۵۷ اشتغال در روستاها ایجاد شده که شامل دامداری، کشاورزی و ...  بوده است.

 وی اظهار داشت: همه ساله خدمات مختلفی درزمینه سلامت، آموزش، معاش، فعالیت های اجتماعی و توانمندسازی برای افراد دارای معلولیت در مناطق روستایی از طریق همکاری بین بخش های دولتی و سازمانهای غیردولتی فراهم می شود.

کد خبر 78438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد