خواف | غربالگری شنوایی بیش از 3 هزار و 200 نوزاد در شهرستان خواف

بیش از ۳۲۰۰ نوزاد در سال ۱۴۰۱ در شهرستان خواف مورد سنجش شنوایی قرار گرفتند.

 ضمن اعلام این خبر گفت: برنامه پیشگیری از معلولیت شنوایی نوزادان که از سال ۱۳۸۴ جزو برنامه های مهم حوزه امور توسعه پیشگیری بهزیستی است از سال ۱۳۹۰ در شهرستان خواف اجرا می شود.

سیدمهدی متولی افزود:  پایگاه ثابت سنجش شنوایی بیمارستان ۲۲ بهمن خواف با همکاری شبکه بهداشت و درمان، تمامی نوزادان متولد شده این شهرستان را مورد غربال قرار می دهد که در نتیجه آن، ۳ هزار و ۲۰۰ نوزاد در سال گذشته از پوشش این برنامه برخوردار شدند.

وی ادامه داد: در این برنامه، خانواده های نیازمند به صورت رایگان از خدمات بهرمند خواهند شد به طوری که در سال گذشته بالغ بر ۴۰ میلیون تومان از طرف سازمان بهزیستی برای کمک به افراد کم برخوردار این شهرستان تخصیص یافته است.  

 رییس اداره بهزیستی خواف گفت : اختلالات شنوایی به دلایل متعدد ایجاد می شود از جمله ازدواج های فامیلی، مبتلا شدن مادر به بعضی از بیماری ها در دوران بارداری، مصرف خودسرانه برخی از داروها در دوران بارداری و ... که در نهایت منجر به تولد نوزاد کم شنوا خواهد شد.

متولی افزود : بسیار مهم است که این سنجش در روزهای اولیه تولد نوزادان  انجام پذیرد و در صورت ارجاع مجدد پیگیری از طرف خانواده تا حصول نتیجه صورت پذیرد چرا که ۳ ماهگی سن تشخیص و تا ۶ ماهگی باید برای درمان اقدام شود در غیر این صورت مشکلات زیادی به علت تشخیص دیرهنگام متوجه خانواده ها و فرزندان آنها خواهد بود.

وی تاکید کرد : سازمان بهزیستی با ایفای نقش موثر در زمینه پیشگیری از معلولیت ها همواره در تلاش است تا خدمات به موقع و موثری را در اختیار شهروندان قرار دهد. در زمینه شنوایی نیز ارائه تجهیزات توانبخشی (سمعک)، کمک هزینه کاشت حلزون شنوایی، کمک های روانشناختی و مشاوره ای به کودکان و خانواده ها بعد از کاشت حلزون تا بازتوانی در دستور کار بهزیستی قرار دارد.

کد خبر 78278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد