خواف | استفاده از ظرفیت دهیاران شهرستان خواف جهت ارتقای آگاهی خانواده ها در خصوص اختلال اتیسم

به گزارش روابط عمومی اداره بهزیستی خواف، همزمان با هفته آگاه سازی اتیسم و با هدف حساس سازی آحاد مردم، سیدکاظم نظام، بخشدار سلامی به همراه جمعی از مسئولین در منزل یک خانواده دارای ۳فرزند اتیسم حضوریافت.

رییس اداره بهزیستی خواف با اعلام این خبر گفت: در حال حاضر در شهرستان بالغ بر ۵۰ خانواده دارای فرزند اتیسم داریم که مهمترین موضوع در ارتباط با این عزیزان آگاهی کامل خانواده ها از نحوه رفتار، مسایل و مشکلات خاص آنها است.

سیدمهدی متولی گفت: در این رابطه نقش رسانه ها در آگاه سازی آحاد جامعه بسیار مهم است چرا که بسیاری از خانواده ها از اتیسم اطلاعات چندانی ندارند و اگر بتوانند در همان سالهای اولیه کودکی به درستی این بیماری را شناسایی کنند نقش بسزایی در کمک به خانواده و کودک دارد که طیف رفتارها را برای سالهای بعد کنترل خواهد کرد.

وی افزود:  متاسفانه اطلاعات دقیقی از دلایل اتیسم نداریم هر چند در این رابطه تحقیقاتی صورت گرفته اما به طور مشخص نتایجی نداشته است و همزمان با جامعه جهانی در ایران نیز این بیماری رو به افزایش است و در پسرها تقریبا ۴ برابر دخترها مشاهده می شود.

رییس اداره بهزیستی خواف ادامه داد : کودک اتیسم به علت عدم تعادل در رفتار و تحریک پذیری قابلیت آموزش در مراکز روزانه را ندارد و با بزرگ شدن این کودکان مطئنا مشکلات خانواده ها افزایش می یابد مگر اینکه در سنین کودکی شناسایی و در فرآیند درمان قرار بگیرند

وی افزود به عنوان مثال اگر این کودکان نیاز به خدمات تخصصی پزشکی یا دندان پزشکی داشته باشند حتما باید تحت بیهوشی باشد که مستلزم هزینه های زیادی است و این درواقع یکی از مشکلات این خانواده ها است.

متولی ادامه داد: یکی از نیازهای اصلی خانواده های دارای فرزند اتیسم وجود مراکزی است که به صورت روزانه از فرزندشان مراقبت کند تا بتوانند به سایر مسایل ومشکلات خود رسیدگی کنندچرا که یک فرزند اتیسم نیاز به مراقبت دائمی دارد و مرکز توانبخشی طلوع در شهرستان خواف در همین خصوص خدماتی را به این خانواده ها ارائه می کند.

در ادامه این دیدار، بخشدار سلامی با بیان اینکه دهیاران در روستاها ظرفیت مناسبی را برای آگاه سازی خانواده ها دارند گفت در اولین جلسه این موضوع به دهیاران ابلاغ خواهد شد.

لازم به ذکر خانواده هایی که رفتارهای مشکوک به اتیسم را در کودک خود مشاهده می نمایند میتوانند با مراجعه به آدرس اینترنتی سازمان بهزیستی کشور نسبت به انجام غربالگری آنلاین که شامل ١۰ سوال می باشد اقدام نمایند و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر به اداره بهزیستی خواف واقع در بلوار سعدی  این شهرستان مراجعه کنند.

کد خبر 77281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد