سازمان بهزیستی کشور، پیشرو در ارائه خدمات توانبخشی به افراد با اختلال طیف اتیسم

مدیر کل بهزیستی اردبیل گفت: 272 فرد مبتلا به اتیسم در اردبیل شناسایی شده است.

به گزارش روابط عمومی، حامد رضایی مدیر کل بهزیستی استان اردبیل از شناسایی 272 فرد مبتلا به اختلال اتیسم خبر داد و خاطرنشان کرد: بهزیستی در  راستای توانمند سازی و بهبود کیفیت زندگی افراد دارای اختلال اتیسم، خدمات مستمر و غیر مستمر از قبیل: مستمری ماهیانه، حق پرستاری، کمک هزینة درمان، هزینة ایاب و ذهاب، کمک هزینة توانبخشی و درمان اختلالات دهانی و بلع و تغذیه و... بر اساس دستورالعمل حمایت های مالی ارائه می کند.

رضایی دوران طلایی تشخیص و آموزش کودکان دارای اختلال اتیسم را 2 تا 5 سالگی دانست و گفت: با توجه به اینکه اتیسم اختلال عصبی رشدی است که مهمترین شاخصة آن نقص در ارتباط و تعاملات اجتماعی و بروز رفتار های کلیشه ای و محدود است که بهزیستی جهت جلوگیری ازتشدید این اختلال به جد برنامه های مداخلات بهنگام را پیگیری و به مرحلة اجرا در می آورد.

مدیر کل بهزیستی افزود: بهزیستی در راستای شناسایی کودکان اتیسم، سامانة غربالگری و تشخیص اختلال طیف اتیسم را طراحی کرده که با نظارت والدین، کودکان 2 تا 5 سال غربال می شوند و یا با مراجعه به یکی از دو پایگاه دائمی غربالگری تحت نظارت سازمان، آزمون تشخیص طیف اتیسم برای کودکان اجرا می شود.

رضایی با بیان اینکه شیوع اختلال طیف اتیسم یک نفر در هر 68 کودک برآورد شده است افزود: علت اصلی اختلال اتیسم عوامل ارثی و ژنتیکی است که عوامل محیطی نیز در تشدید این اختلال می تواند تاثیر داشته باشد.

وی به بهرمندی 130 کودک اتیسم از مجموعه خدمات توانبخشی دو مرکز روزانة آموزشی اتیسم شهرستان اردبیل اشاره کرده و گفت: خدمات توانبخشی به بیماران اتیسم در مراکز توانبخشی روزانه تحت نظارت سازمان توسط نیروهای متخصص اعم از کادر درمان، گفتار درمان، روانشناس بالینی و مربیان هنری، ورزشی و آموزشی از ساعت 8 صبح تا 13 به کودکان اتیسم و خانواده های آنان ارائه می شود.

رضایی در پایان از اعضاء شورای شهر، شهردار و مدیریت توسعه گردشگری شورابیل بابت مصوبة احداث و تجهیز پارک ویژه کودکان اتیسم در محوطه شورابیل تشکر و قدردانی کرد.

گفتنی است روز جهانی اتیسم همه ساله مصادف با دوم آوریل 13 فروردین گرامی داشته می شود.

کد خبر 76754

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد