دررسانه |مدیرکل بهزیستی استان اردبیل:
مردم کمک‌های نقدی را از طریق ادارات مسئول به متکدیان برسانند

اردبیل - ایرنا - مدیرکل بهزیستی استان اردبیل پرداخت پول نقد به متکدیان در اماکن عمومی را عامل ترغیب آنها به مشاغل کاذب دانست و از خیران و نیکوکاران خواست، کمک‌های خود را از طریق مجاری قانونی و دستگاه‌های مسئول به دست نیازمندان برسانند.

حامد رضایی روز شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تجربه و تحقیق ثابت کرده است که کمک‌های نقدی مردم به متکدیان در چهارراه ها و اماکن عمومی سبب ترغیب آنها به ادامه تکدی‌گری است و به علت اینکه برخی از متکدیان درآمد خوبی از ناحیه کمک‌های مردمی دارند، حاضر به اشتغال در کار دیگر نیستند.

وی گفت: مردم استان اطمینان داشته باشند مشکلات کودکان کار و خیابانی، متکدیان و زباله گردها و افراد بی خانمان دغدغه دستگاه‌های مسئول است و اداره کل بهزیستی در چهارچوب وظایف و اختیارات، از همه ظرفیت‌ها برای خدمت به جامعه هدف استفاده می‌کند.

وی در خصوص رسیدگی به کودکان کار و خیابانی تصریح کرد: حدود ۳۲۷ کودک کار یا خیابانی در استان شناسایی شده است و اداره کل بهزیستی در سراسر استان به کودکان کار و خیابانی محروم از نعمت والدین، توجه بیشتری اعمال می‌کند.

رضایی ادامه داد: در چند مورد شخصا با این کودکان در خیابان‌ها و چهارراه‌ها گفت و گو کرده و در جریان مشکلات آنها قرار گرفته ام و متاسفانه برخی از آنها از ناحیه والدین به مشاغل کاذب هدایت می شوند اما تعدادی از آنها با راهنمایی و هدایت کارشناسان ما، از شغل‌های کاذب رها شده و به کسب و کار مناسب سوق یافته اند.

او درباره افراد زباله گرد نیز اظهار کرد: در خصوص رفع مشکلات این گروه، ۱۹ دستگاه اداری دخیل هستند و باید برای تحصیل، تهدیب و ورزش آنها برنامه داشته باشند و اداره کل بهزیستی نقش دبیرخانه این ادارات را دارد و در این راستا شهرداری و دستگاه‌های مختلف وظایفی بر عهده دارند و همکاری شهرداری‌های استان با ادارات بهزیستی مطلوب است.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل گفت: علاوه بر گشت روزانه با همکاری شهرداری‌های استان، مرکز شبانه روزی داریم و در صورت نیاز، از این افراد در آن مرکز نگهداری می‌کنیم و اغلب از آنها تعهد گرفته می‌شود به خاطر درآمدهای کاذب سر چهارراه‌ها و خیابان‌ها، به این کسب و کار کاذب ادامه ندهند و با استفاده از خدمات و تسهیلات دولتی، صاحب شغل آبرومند شوند.

رضایی، متکدیان را شامل سه گروه معتاد، متکدی و اهل تمارض دانست و گفت: مردم در مواجهه با این قبیل افراد اغلب با ۱۲۳ و مرکز فوریت‌های پزشکی تماس می‌گیرند اما جمع آوری این افراد در حیطه وظایف بهزیستی نیست و در وهله اول باید شهردای وارد میدان عمل شود و سپس نیروی انتظامی در صورت نیاز اقدام کند.

او ادامه داد: البته اگر مورد خاصی معرفی شود یا نیاز به همکاری بهزیستی باشد، بهزیستی نیز این قبیل افراد را پذیرش می‌کند و در مورد افراد بی خانمان نیز به همکاری دستگاه‌های مختلف نیاز است زیرا برخی از این افراد، تحت پوشش بهزیستی نیستند و حتی اغلب افراد بی خانمان که در سال‌های قبل در استان مشاهده می شدند، غیربومی بودند.

وی افزود: شهرداری‌ با همکاری برخی دستگاه‌های متولی، راه اندازی گرمخانه‌ها را برای افراد بی خانمان پیگیری می‌کند و اداره کل بهزیستی نیز سرپناه شبانه برای این افراد دارد و وسایل بهداشتی و جای گرم در اختیار آنها گذاشته می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل از مشاهده چند فرد بی سرپناه در استان خبر داد و اظهار کرد: گزارش‌ها را پیگیری کرده ایم و برای مدیریت وضعیت آنها با دستگاه‌های مرتبط جلسه ای خواهیم داشت و کلاس‌های مهارت آموزی بهزیستی در این راستا موفق بوده است، به نحوی که چند فرد بی خانمان با بهره مندی از این فرصت، کارگاه تولید و تعمیر سپر خودرو راه اندای کرده اند.

رضایی توضیح داد: در حوزه رسیدگی به متکدیان، بی خانمان‌ها و کودکان کار و خیابانی هر اندازه از کمک‌های دستی صرف نظر کرده و کمک‌ها را از مجاری اداری برای اشتغال و رفاه آنها هزینه کنیم، نتایج ارزشمندی حاصل و از شمار جامعه هدف کاسته خواهد شد.

استان اردبیل با یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر جمعیت و ۱۲ شهرستان در شمال ایران واقع شده است.

کد خبر 70450

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد