جهت‌گیری برنامه‌های رفاهی اجتماعی باید متناسب با افزایش سالمندان در جامعه باشد

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی از مسؤولین وزارت رفاه برای توجه بیشتر به مراکز توانبخشی و رفع مشکلات اقتصادی آنها استمداد کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی حمیدرضا پوریوسف روز پنجشنبه 11 مهر در جلسه‌ی شورای هماهنگی مدیران وزارت رفاه در استان که در اداره‌ی کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی برگزار شد صحبت می‌کرد.
وی گفت: با توجه به افزایش نرخ سالمندی در کشور و نیاز به تأسیس مراکز جدید نگهداری از سالمندان، به نظر می‌رسد باید اهرم‌های تشویقی دولت برای ادامه‌ی کار این مراکز، بیشتر شود.

وی در خصوص مشکلات این مراکز گفت: برآورد هزینه‌ی نگهداری سالمندان در مراکز توانبخشی که توسط کارشناسان وزارت رفاه صورت گرفته مطابق با 2 میلیون تومان به ازای هر سالمند بوده است در حالی که شهریه‌ی تعیین شده برای مراکز توانبخشی یک میلیون و 300 هزار تومان تعیین شده است.
وی با ابراز امیدواری نسبت به تجدید نظر وزارت رفاه در خصوص شهریه‌های تعیین شده‌ی مراکز توانبخشی گفت: هزینه‌های خدمات در این مراکز به نسبت نرخ عمومی تورم در اقلام مختلف از جمله اقلام بهداشتی اضافه شده و لذا مشکلات اقتصادی آنها در ارائه‌ی خدمات مطلوب به سالمندان افزایش یافته است.
وی نرخ افزایش سالمندی در کل کشور و استان را سه برابر میانگین افزایش عمومی جمعیت عنوان کرد و گفت: این نرخ رو به تزاید، معنایش این است که در آینده‌ی نه چندان دور یک سوم جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند.

وی خاطر نشان کرد: با اقدامات نظام و دولت‌ها در طول سال‌های پس از انقلاب اسلامی، سن امید به زندگی حدود 15 سال بیشتر شده و بدین جهت، میانگین سن سالمندان به حدود 75 سال افزایش یافته در حالی که این رقم در ابتدای انقلاب 59 سال بوده است.
وی به مسائلی که در مراکز توانبخشی سالمندان وجود دارد اشاره کرد و گفت: نسبت نرخ خدمات گیرنده به پرسنل در مراکز توانبخشی سالمندان را بالاتر از میزان برآورد شده‌ی اولیه عنوان کرد و گفت: مراکز توانبخشی می‌گویند در عمل به ازای هر دو سالمند یک نفر پرسنل نیاز است که البته در بخش‌های مختلف اداری، پرستاری، نیروهای تخصصی و بخش خدمات این مراکز تعریف می‌شوند.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی ادامه داد: بنا بر این مرکزی که 50 نفر سالمند را خدمت‌دهی می‌کند باید دست کم 25 نفر پرسنل داشته باشند و با در نظر گرفتن هزینه‌های نگهداری از سالمندان و سایر هزینه‌ها پاسخگویی به مطالبات قانونی پرسنل، دشوار به نظر می‌رسد.
وی تغییرات منحنی جمعیت به سمت سالمندی را مستلزم رویکرد جدی‌تر و توجه گسترده‌تر به مسائل سالمندان کرد و گفت: تأسیس مراکز تفریحی و تفرجی سالمندان، کمک به سیستم خودمراقبتی، ایجاد مراکز درمانی و بیمارستان‌های ویژه‌ی سالمندان، راه‌اندازی طب و بهداشت سالمندان در مراکز آموزش عالی و متوسطه، مکان‌هایی برای گذران اوقات فراغت مثمر جهت سالمندان و فراهم کردن زیست و پیر شدن سالم در ابعاد اجتماعی در جامعه، از جمله نیازهای مبرم دوران سالمندی جامعه می‌باشد.
وی یکی از خدمات ضروری سالمندان، ایجاد و توسعه‌ی مراکز توانبخشی و توانمندسازی سالمندان و مراقبت از این قشر در گروه‌ها و خانواده‌هایی که امکان و شرایط نگهداری سالمند را ندارند می‌باشد که باید زمینه‌های این موضوع مساعد شود تا بخش خصوصی رغبت بیشتری به تأسیس این مراکز نشان دهد.
وی گفت: هم‌اکنون تعداد پرسنل و کارکنان مراکز بخش غیر دولتی تحت نظارت بهزیستی در کشور، از کل جمعیت کارکنان بخش دولتی فراتر رفته و به 30 هزار نفر رسیده است که سهم مهمی در ایجاد اشتغال سالم و مثبت دارد و بنا بر این باید از سرمایه‌گذاران این بخش، حمایت بیشتری به عمل آید.
دکتر حمیدرضا پوریوسف گفت: در استان خراسان رضوی نیز حدود 2 هزار نفر پرسنل بخش غیر دولتی در 186 مرکز مشغول خدمت به مددجویان هستند که از این میان 45 مرکز برای سالمندان خدمت ارائه می‌کند.
وی معضل بلاصاحب بودن بسیاری از سالمندان مراکز شبانه‌روزی در خراسان رضوی را یک مشکل منحصر به فرد دانست و گفت: بسیاری از این سالمندان از سایر نقاط کشور در اینجا نگهداری می‌شوند که لزوم توجه به این نهاد را دو چندان می‌کند.
هزینه اجاره بیش از درآمد مراکز است
در این جلسه، رئیس هیأت مدیره‌ی انجمن مراکز توانبخشی خراسان رضوی گفت: هزینه‌های امسال نسبت به سال گذشته حدودا سه برابر شده اما شهریه‌ی نگهداری تغییر اندکی داشته است.
وی هزینه‌ی اجاره‌ی مکان، بالا رفتن هزینه‌های جاری و تأمین حقوق قانونی پرسنل را مشکلات این مراکز عنوان کرد و گفت: در شرایطی که دولت برای سالمندان مجهول الهویه فقط 925 هزار تومان شهریه به مراکز می‌دهد و هزینه‌ی برآورد شده‌ی وزارت رفاه برای این مراکز 2 میلیون تومان می‌باشد، ما چگونه می‌توانیم حقوق و مزایای قانونی کارکنان‌مان را تأمین کنیم؟
حسن شریف‌نیا گفت: تأمین اجتماعی برای بیمه‌ی پرسنل مراکز تخفیفی در نظر می‌گرفت که اکنون این تخفیف ملغی شده است.
وی همچنین شمول قانون کار بر کارکنان مراکز توانبخشی را یکی از مشکلاتی دانست که در گذشته وجود نداشته و اکنون مشکلات این مراکز را بیشتر کرده است.
وی در پایان خاطر نشان کرد: برخی از مراکز در استان هستند که هزینه‌ی اجاره‌مکان‌شان از درآمدشان بیشتر است.
وی خواستار ارائه‌ی تسهیلات با نرخ حمایتی برای تأسیس مکان جهت نگهداری سالمندان شد که به گفته‌ی او صاحبان این مراکزبتوانند به خدمت او ادامه دهند.
در این نشست علاوه بر حاتم شاه‌کرمی، معاون وزیر رفاه در امور روابط کار، مدیران سازمان‌های تابعه‌ی وزارت رفاه نیز حضور داشتند.

کد خبر 7030

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد