تاکید به افزایش جمعیت بدون درنظر گرفتن سلامت به بحران منجر می‌شود

مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: تاکید به افزایش جمعیت بدون درنظر گرفتن سلامت به جای رفع مشکل به بحران منجر می‌شود و جمعیت جوانی که انتظار می‌رود چالش‌ها را کاهش دهد خود به مشکل تبدیل خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان قزوین علی دهباشی‌پور  با اشاره به سیاست‌های حوزه جمعیت گفت: در حوزه جمعیت گاهی تصمیمات به سرعت اتخاذ می‌شود و متناسب با آنچه بدنه کارشناسی توقع دارند نیست و از دید کارشناسانه ایراداتی می‌بینیم که باید به آن‌ها رسیدگی شود، سیاست‌های جمعیتی از ابتدای انقلاب تاکنون فراز و نشیب‌هایی داشته است.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین ادامه داد: در زمان جنگ فرصت آینده پژوهشی و پیش‌بینی تغییرات جمعیتی وجود نداشت و بعد از جنگ هم با مشکلاتی مواجه شدیم، این نکات در موضوع کنترل جمعیت هم تکرار شد و درحال حاضر این نگرانی وجود دارد که سیاست‌های ابلاغی فعلی هم به خوبی تبیین نشود و راهکارهای اجرایی آن به همه ابعاد توجه نداشته و در نتیجه به چالش منجر شود.

وی عنوان کرد: البته محدودیت زمانی و فرصت برای تغییر بحرانی که پیش رو داریم، نرخ رشد جمعیت و تبعات منفی آن، پیش از این مصداقی برای بیان نداشت و مواجهه با این مسئله باعث شده مسئولان به سرعت سیاست‌های جمعیتی را اجرا کنند.

این مسئول ادامه داد: باید در نظر داشت که سیاست جمعیتی چشم انداز یک روزه و یک ساله نیست و در یک بازه ۵ تا ۱۰ ساله باید کشور را دچار تغییر کند تا موفق باشیم و در اجرای تصمیم‌ها برای رفع ایرادها آینده نگری لازم را داشته باشیم.

ضرورت توجه به غربالگری در سیاست‌های جمعیتی

وی با بیان اینکه در حال حاضر مسئولین رده‌های مختلف کشور به شدت نسبت به جمعیت حساس بوده و به فکر عبور از بحران هستند، گفت: دولت منابع متعددی را تخصیص داده، مداخله رهبری هم قابل تامل است و نشان از یک آینده نگری دارد.

دهباشی‌پور ادامه داد: نگاه دقیق کارشناسان هم دارای اهمیت است؛ چرا که مدیران با استفاده از مجموعه اطلاعات کارشناسان مختلف به تصمیم خوب می‌رسند، باید در تصمیم‌های بالادستی موارد مورد نیاز همه حوزه‌ها از جمله امنیت غذایی و اقتصادی، زیرساخت‌ها، اشتغال و صنعت درنظر گرفته شود.

وی اظهار کرد: براساس آمارها در سال ۲۰۵۰ جمعیت سالمند ایران به ۳۰ میلیون خواهد رسید و نیمی از جمعیت سالمند می‌شوند و جمعیت به سمت کهنسالی می‌رود، این وضعیت مشکلات مختلفی را به همراه خواهد داشت که کاهش جمعیت مستعد یادگیری، خلاق و نوآور برای بهبود کیفیت زندگی و کاهش نیروی کار از جمله آن‌ها است، در این شرایط علاوه بر کمبود نیروی کار سربارهایی هم خواهیم داشت که از عهده کارهای خود برنمی‌آیند و باید برای آن‌ها برنامه ریزی داشته باشیم.

 مدیرکل بهزیستی استان قزوین با تاکید بر اهمیت جمعیت سالم گفت: جمعیت سالم نیروهایی هستند که تولید و خلاقیت را به عهده دارند؛ در مقابل یک معلول می‌تواند بیشتر از یک سالمند هزینه مادی و معنوی تحمیل کند.

وی ادامه داد: غربالگری یکی از مواردی است که به تحقق جمعیت سالم کمک می‌کند و باید مورد توجه قرار گیرد.

این مسئول ادامه داد: براساس شاخص‌های جهانی چهار محور برای رفاه سالمندان و زندگی قابل قبول در نظر گرفته شده که امنیت درآمد و امید به زندگی ازجمله آن‌ها است.

وی بیان کرد: اگر تدبیر نداشته باشیم جمعیت سالمند کشور در حداقل معیشت هم با مشکل مواجه می‌شوند؛ چرا که منابع کاهش و هزینه‌ها افزایش می‌یابد؛ دولت باید برای تامین نیازهای کشور نیروی کار داشته باشد اما با کاهش جمعیت سالم این امر محقق نمی‌شود؛ باتوجه به همه این‌ها نیاز داریم پیشگیرانه عمل کنیم.

دهباشی‌پور ادامه داد: جمعیت سالمند متناسب با رشد دانش روز و تحصیلات نسل جوان ارتقای دانش پیدا نمی‌کند که این امر به شکاف روانشناختی بین نسل‌ها، عدم درک درست و در نتیجه رشد خانه‌های سالمندان منجر می‌شود؛ از طرف دیگر سرمایه‌های انسانی در حوزه سالمندی جزء نکات مغفول مانده و برای استفاده از این تجربیات و حفظ روابط اجتماعی باید مناسب سازی محیط داشته باشیم و همه این نیازها باید توسط جمعیت سالم تامین شود.

کد خبر 67594

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد