شایع ترین زمان ابتلا به ناروایی طبیعی گفتار در کودکان زیر پنج سال است

معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین گفت: شایع ترین زمان ابتلا به ناروایی طبیعی گفتار کودکان در سنین ۲ تا پنج است که با کمک متخصصان و مشاوران این مشکل رفع خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان قزوین راحله جاتن افزود: ناروایی طبیعی در کودکان زیر پنج سال بیشتر به علت نارسایی و ناکامل بودن رشد سیستم عصبی و عضلانی مهارت های گفتاری مورد نیاز آنان اتفاق می افتد که متاسفانه در بسیاری از مواقع با عارضه لکنت زبان اشتباه گرفته می شود.

وی با بیان اینکه بیشتر کودکان در این سنین از مشکل خود مطلع نبوده و مبتلا به هیچگونه ترس، تقلا و استرس هم نمی باشند، اظهار داشت: عمده ترین ویژگی گفتاری کودکان مبتلا به ناروایی طبیعی، پدیده تکرار است به طوری که این تکرار فقط در سطح کلمه یا بخش هایی از کلمه یا عبارت اتفاق می افتد.

به گفته جاتن، ناروایی طبیعی در پسرها نسبت به دخترها شایع تر بوده و میزان و نوع آن نیز ممکن است هر روز نسبت به روز دیگر و همچنین در طول موقعیت های مختلف گفتاری، متفاوت و متغیر باشد. 

این مسوول، لکنت زبان را یک اختلال گفتاری دانست و تصریح کرد: این مساله به طور معمول با قفل، تکرار و مکث‌های نابجا در ریتم سرعت و آهنگ گفتار اختلال ایجاد می‌کند و به سه دسته ناروایی طبیعی، خفیف تا متوسط و یا لکنت شدید تقسیم می شود.

وی ادامه داد: در ناروایی طبیعی، کودکان کوچکتر ممکن است مهارت های زبانی و گفتاری آنها به حد کافی رشد نکرده باشد و علایم مشابه بروز کند اما در لکنت خفیف تا متوسط علایم لکنت بروز کرده و سن مبتلایان بالای ۶ سال بوده و کلمات را نیز به سختی ادا می کنند.

جاتن خاطرنشان کرد : همچنین در لکنت شدید، لکنت روی سبک زندگی فرد، اعتماد به نفس و تعاملات فرد تاثیر می گذارد که برای درمان می توان از گفتار درمانی و یا از روش های تسهیل گفتار یا ابزارهای الکترونیک نیز استفاده کرد.

وی یاد آور شد: در حال حاضر درمان قطعی که برای لکنت زبان وجود دارد در اکثر موارد اگر روند درمان پیگیری شود می توان شدت آن را کاهش داده و مشکل شخص را به حداقل رساند.

این مسوول توانبخشی به خانواده هایی که فرزندشان دارای لکنت زبان است، توصیه کرد تا از تحقیر و سرزنش کودک خود به طور جدی خودداری کنند و افزود: والدین همچنین سعی نکنند وسط حرف کودک بپرند و یا حرف کودک را تمام کنند و از سریع صحبت کردن کودکان خودداری کرده و کودک را تشویق کنند به آرامی صحبت کند.

معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین، بهترین درمان لکنت زبان را گفتار درمانی دانست و یادآور شد: برای بهبود این مساله هیچ درمان سریع و معجزه آسایی وجود ندارد و افراد، نیازمند زمان و تلاش بیشتر هستند.

کد خبر 67458

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد