به بهانه روز جهانی نابینایان و کم بینایان

معاون توسعه پیشگیری بهزیستی استان : غربالگری بیش از ۲۳ هزار کودک در سال گذشته نشان از اهمیت اجرای غربالگری بینایی در کاهش معلولیت دارد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان سمنان انسیه ایمانی معاون توسعه پیشگیری به بهانه روز نابینایان توضیح و گزارشی از اجرای طرح غربالگری بینایی در استان سمنان ارائه کرد.

وی ضمن تبریک ویژه خدمت جامعه نابینایان با اشاره به اهمیت پیشگیری از معلولیتها  افزود  از اهداف WHO  افزایش آگاهی عمومی در خصوص بیماری های چشمی دوران کودکی و نیز افزایش سطح مراقبت های چشمی در بیماری هایی از قبیل آمبلیوپی و عیوب انکساری می باشد برای پیشگیری از اختلالات بینایی، توجه به آمبلیوپی (تنبلی چشم) به عنوان یکی از اولویت های برنامه پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی قرار گرفت است.

معاون پشگیری اداره کل بهزیستی استان با اشاره به برنامه پیشگیری ازتنبلی چشم در اجرای طرح  غربالگری آمبلیوپی گفت:  برنامه پیشگیری از تنبلی چشم از سال ۱۳۷۴ توسط سازمان بهزیستی با هدف غربال بینایی و تشخیص زودهنگام آمبلیوپی و مداخلات درمانی به موقع برای کودکان از استان هرمزگان آغاز و به مرور در استان های دیگر نیز به اجرا درآمد در سال ۱۳۸۷ بهزیستی کشور اقدام به الزامی نمودن استقرار پایگاه های دائمی غربالگری بینایی در سراسر کشور نموده و تاکنون هرساله این برنامه توسط بهزیستی انجام می پذیرد.

انسیه ایمانی با اشاره به قانون جامع حمایت از حقوق معلولین گفت: گروه هدف این برنامه کودکان ۳ تا ۶سال می باشند و هدف از اجرای آن  شناسایی، تشخیص و درمان به موقع اختلالات عیوب انکساری، تنبلی چشم در کودکان سه تا شش سال است. با توجه به اینکه تشخیص آمبلیوپی و اختلالات بینایی در زمان مناسب می تواند نتایج بسیار مطلوبی در مداخلات درمانی به موقع، کاهش اثرات منفی بر روی روند زندگی مبتلایان و خانواده آنان داشته باشد لذا انجام غربالگری برای کودکان ۳ تا ۶ سال به صورت مکرر مورد تاکید می باشد.

وی همچنین در خصوص مراکز غربالگری تنبلی چشم نیز اظهار داشت : پایگاه های دائمی در سراسر سال به سنجش کودکان می پردازند اما در سال های گذشته برنامه هرساله به صورت رسمی از آبان ماه تا پایان آذر ماه اجرا می شد که با توجه به شیوع کرونا در دوسال اخیر اجرای برنامه غربالگری بینایی از اردیبهشت ماه در سراسر کشور انجام می گیرد و با توجه به شرایط کشور و مصوبات ستاد کرونا دستورالعملهایی در راستای اجرای برنامه به منظور رعایت پروتکل های بهداشتی ابلاغ گردید. طی اجرای برنامه در سال های گذشته در سال ۹۷ تعداد ۲۱۰۰۰ کودک،   در سال ۹۸ تعداد ۲۴۰۰۰ کودک و در سال ۹۹ به دلیل شیوع کرونا و عدم مراجعه والدین به پایگاه ها جهت غربال بینایی تنها ۱۶۰۰۰ کودک غربال شدند  و در سال ۱۴۰۰ تعداد ۲۳۰۰۰ کودک غربال و در شش ماهه ابتدای امسال نیز هم ۷۰۰۰ کودک غربالگری شدند و این در حالی است که مراجعه به موقع والدین و غربال بینایی کودکان می تواند به تشخیص سلامت چشم کودک و یا درمان به موقع در موارد مبتلا کمک شایانی نماید. در سال گذشته حدود ۱۰۲۰ کودک به اپتو متریست و ۲۴ کودک به چشم پزشک در برنامه جهت پیگیری های تخصصی ارجاع گردید.

ایمانی در پایان خاطر نشان کرد: در حال حاضر برنامه غربالگری بینایی با استفاده از دو روش چارت E و دستگاه غربالگر عیوب انکساری در سه سطح توسط غربالگر در صورت وجود مشکل دو سطح اپتومتریست و چشم پزشک در استان انجام می پذیرد و در سال جاری ۲۸پایگاه غربال بینایی اعم از موسسات مجری طرح، مراکز مثبت زندگی با رعایت پروتکل های بهداشتی زمان شیوع کرونا انجام غربالگری را بر عهده دارند و تعداد پایگاههای غربالگری به تفکیک شهرستان سمنان: ۶ پایگاه،   شاهرود: ۸ پایگاه، گرمسار: ۲ پایگاه، دامغان: ۵ پایگاه، آرادان: ۲ پایگاه، میامی: ۲پایگاه، مهدیشهر: ۲ پایگاه، سرخه: ۱ پایگاه می باشد.

کد خبر 66711

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد