تشریح عملکرد حوزه معاونت امور توانبخشی بهزیستی استان اردبیل

رضا محمدی معاون توانبخشی بهزیستی استان از تشریح اهداف، عملکرد و اقدامات حوزه توانبخشی به بزرگترین اقلیت جامعه (افراد دارای معلولیت) در سطح استان خبر داد.

 به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان، معاون توانبخشی بهزیستی استان در خصوص افراد تحت پوشش ثبت شده در سامانه بهزیستی گفت: تعداد ۴۲هزار و ۲۱۸ نفر افراد تحت پوشش حوزه توانبخشی بوده و در بانک جامع اطلاعات بهزیستی استان (payment) ثبت گردیده است که شامل ۲۳هزار و ۶۴۹ پرونده توانبخشی بنام خود فرد معلول می باشد که از این تعداد ۱۵ هزار و ۴۶۲ نفر مستمری بگیر و مابقی آنها  از خدمات غیرمستــمر سازمان بهره مند می باشند.

رضا محمدی معاون توانبخشی بهزیستی استان  درخصوص ارائه خدمات توانبخشی پزشکی و کلینیکی به معلولین در کلینیکهای توانبخشی روزانه از قبیل فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی، ارتوپدی فنی و ...تصریح کرد: در کلینیکهای توانبخشی روزانه بهزیستی استان در شهرستانهای بزرگ استان، خدماتی از قبیل؛ فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی، شنوایی شناسی به صورت رایگان برای توانخواهان تحت پوشش بهزیستی ارائه می شود و تا کنون ۱۶۹۱ نفر مراجعه کننده از خدمات مختلف توانپزشکی نظیر فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی و شنوایی شناسی به تعداد ۱۵ هزار و ۵۱۱ جلسه  بهره مند شده اند.

محمدی تأمین و توزیع لوازم کمک توانبخشی و وسایل بهداشتی  به معلولین را جزور ضروریات اساسی افراد جامعه هدف یاد کرد وگفت:  ۱۲۶ هزار مورد لوازم کمک توانبخشی اعم از ویلچر، تشک مواج، سمعک، عصا، واکر و غیره و همچنین لوازم بهداشتی مصرفی معلولین ضایعه نخاعی و سایر معلولین و همچنین لوازم کمک توانبخشی معلولین حسی اعم از ناشنوایان و نابینایان مثل باتری سمعک، عصای سفید، لوازم التحریر مثل لوح و قلم نابینایی و نرم افزارهای گویا برای کامپیوتر نابینایان مثل نرم افزار نوید و پک جاز و ماهور ارائه شده است.

وی همچنین در خصوص ارائه خدمات ساخت و تعمیر اورتوز و پروتز (اندام های مصنوعی) هم یادآور شد: جهت ساخت و تعمیر اورتوز و پروتز و وسایل کمکی معلولین (اندامهای مصنوعی) استان بصورت خرید خدمت از طریق هلال احمر استان به تعداد ۳۴۷  مورد مساعدت شده است.

وی پیرامون ارائه خدمات توانبخشی و نگهداری بیماران روانی مزمن در مراکز غیردولتی تاکید کرد: در حال حاضر تعداد ۹ مرکز نگهداری بیماران روانی مزمن در سطح استان فعالند و تعداد ۳۸۲ بیمار روانی مزمن در مراکز نگهداری می شوند. ۹۰ نفر نیز در ۲ مرکز روزانه و۵۰ نفر نیز از خدمات ویزیت در منزل بیماران روانی بهره مند می شوند. تعداد ۱۱۷ نفر از دو مرکز اوتیسم در استان به معلولین مربوطه خدمات آموزشی و توانبخشی ارائه می دهند.

وی به طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه هم اشاره کرد و گفت: طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه  در استان اردبیل  از اواخر سال ۸۰  در بخشی از شهرستان نمین  و با همکاری  معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی  شروع به کار  کرد در طی  ۱۳ سال اجرای برنامه  در سطح استان تعداد ۸ هزار و۷۵۶ نفر در انواع معلولیت ها در روستاهای  شهرستان های تابعه  شناسائی  شده اند  که از این تعداد، ۳۳ درصد جسمی حرکتی، ۸ درصد معلولیت بینایی،   ۱۹ درصد با معلولیت شنوایی وگویایی، ۲۴ درصد ذهنی  و ۱۴ درصد  با اختلالات روانی و ۲ درصد  با چند معلولیتی  شناسایی و ازخدمات مختلف توانبخشی  برخوردار شده اند.

گفتنی است: برخورداری ۱۴ هزار و ۵۲۱ نفر از معلولین تحت پوشش از بیمه پایه خدمات درمانی، ارائه کمک هزینه درمانی  به ۲ هزار و ۱۲۰نفر از بیماران تحت پوشش،   ارائه کمک هزینه شهریه و تحصیلی به تعداد ۲۶۵ نفر از دانشجویان و یک هزار و ۴۴ نفر از  دانش آموزان  معلول تحت پوشش، ارائه کمک هزینه عمل جراحی کاشت حلزون به تعداد ۱۲۶نفر ازکودکان ناشنوای نیازمند، پرداخت حق پرستاری به خانواده های معلولین ضایعه نخاعی تعداد  ۳۱۷ نفر از معلولین ضایعه نخاعی، ساماندهی امور مربوط به ایاب و ذهاب معلولان و پرداخت کمک هزینه ایاب و ذهاب درمانی، آموزشی برای یک هزار ۱۱۹ نفر از معلولان تحت پوشش، ساماندهی ۵۸ کودک مبتلا به فنیل کتونوری، معافیت از خدمت سربازی برای خانواده ها ی دارای فرد معلول از جمله خدمات بارز حوزه توانبخشی به بزرگترین اقلیت جامعه هستند.

کد خبر 62640

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد