تشریح خدمات ارائه شده به افراد جامعه هدف، توسط معاون توانبخشی بهزیستی استان اردبیل

رضا محمدی معاون توانبخشی بهزیستی استان از تشریح خدمات ارائه شده به بزرگترین اقلیت جامعه (افراد دارای معلولیت) در سطح استان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان، رضا محمدی معاون توانبخشی بهزیستی استان در رابطه با ارائه خدمات توانبخشی به معلولین ضایعه نخاعی از طریق تیم های سیار در کلیه شهرستانهای تابعه اظهار داشت:  در ۱۲ شهرستان تعداد ۳۴۷ نفر معلول ضایعه نخاعی شناسایی شده و تحت پوشش سازمان قرار دارند که به تناسب نیاز و تشخیص مددکار مربوطه، توسط اعضای تیم سیار ویزیت معلولین ضایعه نخاعی، ویزیت می شوند و از خدمات درمانی و توانبخشی سازمان برخوردار می شوند.

این مسئول خدمات آموزشی و توانبخشی به سالمندان در مراکز غیردولتی و ارائه خدمات از طریق تیم های سیار ویزیت در منزل  را  بسیار مهم ارزیابی کرد وگفت :  از تعداد  ۴ مرکز  نگهداری  شبانه روزی  سالمندان  استان  ۲ مرکز مربوط  به سالمندان  زن  و ۲ مرکز مربوط به  سالمندان مرد می باشد که در مجموع تعداد ۲۰۰ نفر در ۴ مرکز شبانه روزی و ۲۰۰ نفر در ۳ مرکز روزانه نگهداری و از خدمات مختلف پزشکی، پرستاری و... برخوردار می باشند و همچنین تعداد ۵۰ نفر از سالمندان از طریق تیم سیار مراقبت در منزل از خدمات توانبخشی سالمندان بهره مند می گردند.   

ایشان ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی و مراقبتی به معلولین ذهنی در مراکز روزانه و شبانه روزی غیردولتی را از دیگر برنامه های معاونت برای افراد جامعه هدف عنوان کرد وگفت : در حال حاضر  ۲۸ مرکز  در زمینه ارائه خدمات تخصصی آموزشی، توانبخشی  و همچنین مراقبتی در سطح استان به معلولین ذهنی  فعالیت دارند که متناسب با فعالیت های هر مرکز در بخش روزانه و  یا شبانه روزی  به ارائه خدماتی چون گفتار درمانی، کاردرمانی، فیزیوتراپی، روانشناسی، مهارت های زندگی و  خدماتی  چون پزشکی و پیراپزشکی، روانشناختی، گفتار درمانی، کاردرمانی، فیزیوتراپی، خدمات مددکاری  و مراقبتی  در بخش  شبانه روزی  می پردازند.

وی افزود : تعداد ۵۴۰  نفر معلول ذهنی  در جنسیت  زن و مرد  در  ۱۱ مرکز شبانه روزی  و تعداد ۲۳۳ نفر معلولین ذهنی  در ۸  مرکز حرفه آموزی نگهداری می شوندکه از تعداد مذکور ۳ مرکز  بصورت جامع می باشند و۱۵۰  نفر در ۳ کارگاه حمایتی و تعداد ۲۱۹نفر در ۶ مرکز آموزش و توانبخشی معلولین ذهنی در شهر های اردبیل، مشکین شهر، پارس آباد و خلخال  از خدمات مذکور بهره مند هستند.

این مسئول به طرح مراقبت در منزل از طریق مراقبین آموزش دیده اشاره کرد و افزود: در این طرح آموزش های  لازم به مراقبین داده می شود تا آنان با بهره مندی از آموزش های دریافتی به ارائه خدمات مختلف به خانواده ها و معلولان نگهداری شده در خانواده بنمایند. این طرح در حال حاضر در دو شهرستان اردبیل و مشگین شهر در حال اجراء است که تعداد افراد تحت پوشش آن شهرستان اردبیل ۱۰۴ نفر و در شهرستان مشگین شهر ۶۰ نفر می باشد. طرح مراقبین غیر رسمی در حال حاضر در قالب حق پرستاری خانواده محور طبق ماده ۲۷ قانون جامع حمایت از حقوق معلولان به تعداد ۵۱۵ نفر و هر کدام یک میلیون تومان پرداخت می گردد.

کد خبر 62638

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد