در رسانه | غربالگری ۳ هزار نوزاد در سه ماهه نخست امسال

مدیرکل بهزیستی استان قزوین: در سه ماهه اول امسال ۳ هزار نوزاد غربالگری شدند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، دهباشی پور در نشست خبری به مناسبت تاسیس سازمان بهزیستی گفت:

مطالبه گری رسانه ها در مسیر درست و سازنده باید انجام شود و تحقق بسیاری از فعالیت های بهزیستی در گروی تشریک مساعی و همکاری سایر سازمان ها و نهادهاست و اگر همکاری ها متوقف شود، چرخه خدمت رسانی به مردم با مشکل روبه رو می شود.
وی گفت: خروجی اجرای طرح های مقابله با کودکان کار و آسیب های اجتماعی ناشی از اعتیاد باید از زبان مردم و دریافت کنندگان خدمت شنیده شود و تلاش می کنیم تا پایان سال ۱۴۰۱ بتوانیم برنامه های متنوعی برای کاهش آسیب های اجتماعی اجرا کنیم.
مدیرکل بهزیستی استان افزود: در حوزه پیشگیری از اعتیاد و معلولیت، معاونت پیشگیری اداره کل بهزیستی استان طرح غربالگری شنوایی و بینایی و مشاوره ژنتیک را اجرا کرده است.
به گفته دهباشی پور؛ ۱۳ هزار و ۱۳ هزار نوزاد سال گذشته و در سه ماهه اول امسال ۳ هزار نوزاد غربالگری شدند.
وی گفت: همه زایمان ها در مراکز دولتی انجام نمی شود و برخی از زایمان ها در روستاها انجام می شود و باید از ظرفیت مراکز بهداشت استفاده شود تا اطلاعات موالید جدید برای غربالگری شنوایی و بینایی به بهزیستی استان اطلاع داده شود.
مدیرکل بهزیستی استان افزود: یکی از شایع ترین دلایل اختلالات شنوایی در بزرگسالی به بیماری های مربوط به گوش و حلق و حنجره در دوران کودکی مربوط‌ می شود و اگر در طول سال ها به آن توجه نشود آسیب ها و معلولیت های جبران ناپذیری در بزرگسالان ایجاد می‌کند.
دهباشی پور گفت: ضربه به صورت کودکان از سوی خانواده ها آسیب جدی به گوش و سیستم شنوایی کودکان وارد می‌کند که آثار مخرب آن در بزرگسالی نمایش داده می شود.
وی بیان کرد: بسیاری از آسیب های شنوایی در دوران کودکی قابل پیشگیری و درمان است و خانواده ها باید سنجش و غربالگری شنوایی کودکانشان را جدی بگیرند تا در یک سالگی کودکان با مشکل تکلم و گفتار روبه رو نشوند.
به گفته مدیرکل بهزیستی استان ؛ ۴۵ هزار و ۷۵۵ کودک ۳ تا ۶ سال در سال گذشته و ۱۳۸۵ نفر هم در سه ماهه اول امسال غربالگری بینایی شدند.

دهباشی پور گفت: اختلالات عیوب انکساری صرفا با تجویز عینک برطرف اما برخی از عیوب انکساری برای درمان تخصصی تر به مراکز چشم پزشکی ارجاع داده می شود.
وی افزود: هزینه های غربالگری بینایی بین ۱۵ تا ۳۰ هزار تومان است و در بخش شنوایی هم خانواده ها به جز مراکز بهزیستی می توانند به مراکز درمانی خصوصی مراجعه کنند و هزینه های غربالگری برای خانواده های نیازمند رایگان است.
مدیرکل بهزیستی استان اعلام کرد: در بخش غربالگری ژنتیک اقدامات پزشکی از سال گذشته در دست اقدام و اعتبارات خوبی برای سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده است.
دهباشی پور گفت: ۱۱۵۷ نفر سال گذشته در مرکز نواب غربالگری ژنتیک شدند و همچنین دو مرکز ژنتیک طرف قرارداد در استان وجود دارد که آزمایش۲۳ هزار و ۱۲۶ نفر در سال ۱۴۰۰ مشاوره شدند و ۶ هزار و ۱۶۰ نفر هم در سه ماهه امسال خدمات مشاوره دریافت کردند.
وی افزود: صدای مشاور ۱۴۸۰ هم به صورت آنلاین در خدمت مردم است و ۳۶ هزار تماس در سال گذشته و ۷۵۶۱ مورد خدمات مشاوره ای آنلاین در سه ماهه اول امسال انجام شده است.
مدیرکل بهزیستی استان گفت:۳ هزار و ۴۶۱ مورد آموزش قبل ازدواج و ۲ هزار و ۶۶۱ مورد آموزش زندگی هم ارایه شده است و باید فرهنگ استفاده از مشاوره در جامعه تقویت شود.

دهباشی پور بیان کرد: الزاما کسانی که به مشاوران مراجعه می کنند بیماران روانی نیستند و برای کسب موفقیت های بیشتر با مشاوران مراجعه می کنند و از رسانه ها به ویژه صداوسیما می خواهیم در این زمینه سطح آگاهی های عمومی را افزایش دهند.
وی گفت: مددجویانی که به مراکز مشاوره ای بخش خصوصی مراجعه می کنند بخشی از هزینه هایشان توسط یاری برگ پرداخت می شود و برخی از مراکز از جمله دانشگاه علوم پزشکی و آموزش و پرورش مشاوره های ارزان قیمت را برای جامعه هدف ارایه می کنند.
به گفته این مسئول؛ اعتیاد و اختلافات خانوادگی مهمترین دلایل تماس با مرکز مشاوران برخط بهزیستی استان است.

دهباشی پور گفت: در دوران شیوع کرونا به دلیل ضعف در تعاملات اجتماعی و بیشتر شدن مشکلات اقتصادی خانواده ها و غیرحضوری بودن آموزش ها، آسیب های اجتماعی در کشور و استان متاسفانه گسترش پیدا کرد. اورژانس اجتماعی بهزیستی که به صورت تک شیفت فعالیت می کرد به دو شیفت ارتقاء پیدا کرد.
وی گفت: در حوزه تاب آوری اجتماعی فعالیت پایگاه های سلامت محور در محلات شهر قزوین افزایش پیدا کرد.
مدیرکل بهزیستی استان گفت: در تعامل با اداره کل ورزش و جوانان استان استعدادسنجی افراد تحت پوشش بهزیستی استان در دستور کار قرار دارد و برای افراد دارای توانمندی های خاص ورزشی مربی تخصصی تعیین می شود.

دهباشی پور افزود: تیم بوچیای استان امسال با تامین هزینه های مالی به رقابت های کشوری و جهانی اعزام شدند.

وی گفت: در حوزه توانبخشی ۳۵ مرکز شبانه روزی داریم که امسال در هفته بهزیستی مرکز نگهداری بیماران روانی هم راه اندازی می شود.
مدیرکل بهزیستی استان گفت: در سه ماهه اول امسال ۷۱۵ مورد حق پرستاری برای معلولان شدید و خیلی نیازمند مراقبت، پرداخت شده است و بیش از ۴ هزار نفر معلول شدید و خیلی شدید جسمی و حرکتی، ذهنی و بیماران روانی در استان داریم.

به گفته دهباشی پور ؛ قریب به بیش از ۲۲ هزار مورد مستمری به مددجویان استان پرداخت می شود و مستمری ۴۵ هزار تومانی به بیش از ۳۰۰ هزار تومان برای هر نفر افزایش یافته است. همچنین یارانه دولت و یارانه معیشتی ویژه مددجویان بهزیستی قرار است افزایش یابد.
وی گفت: سال گذشته اعتبار استانی بهزیستی ۳۴ میلیارد تومان بود که امسال پیشنهاد اولیه ما ۴۰ میلیارد تومان است که امیدواریم در شورای برنامه ریزی مصوب شود. در بخش کشوری هم سال گذشته بیش از ۳۵ میلیارد تومان در قالب توانبخشی و یارانه به بهزیستی استان تعلق گرفت.
مدیرکل بهزیستی استان افزود: تا سال گذشته استان قزوین در ردیف اعتبارات استانی در جایگاه ۲۹ کشوری بود که بسیار پایین است. اگر اعتبارات استانی و ملی تامین شود ساختمان بهزیستی که از سال ۸۸ در حال ساخت بود برای فعالیت های توانبخشی راه اندازی می شود. در جریان سفر رییس جمهور ۳۰ میلیارد تومان برای راه اندازی ساختمان جدید بهزیستی تصویب شده است که این اعتبارات بین ۲ تا ۳ سال آینده تخصیص می یابد.
دهباشی پور گفت: امسال ۳۷ واحد مسکونی به معلولان تحت پوشش بهزیستی استان اختصاص داده شده است.

کد خبر 60749

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد