در رسانه | اورژانس اجتماعی نیاز به حمایت اورژانسی دارد

۲۲ سال از زمان راه اندازی اورژانس اجتماعی که آن را با شماره ۱۲۳‌ می‌شناسیم گذشته، اما هنوز این مجموعه مهم با کارکرد حمایت از آسیب دیدگان اجتماعی و خشونت دیدگان در تعیین ساختار و وظایف نیروی انسانی بلاتکلیف مانده است.

هانیه فیاض | شهرآرانیوز؛  این اورژانس تلفیقی از مداخله در بحران‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی است که به دو شیوه اعزام گروه سیار با عنوان «خدمات‌اجتماعی سیار» یا ارائه خدمات در پایگاه اورژانس‌اجتماعی با عنوان «پایگاه خدمات‌اجتماعی» بنابر ضرورت و تشخیص مددکار خدمت‌رسانی می‌کند. به‌طورکلی انجام مداخلات روانی‌اجتماعی قبل از مداخلات قضایی و انتظامی و به‌نوعی پیشگیری از وقوع جرم یا فوت مهم‌ترین هدف و روند کار در برنامه اورژانس اجتماعی بهزیستی است.

در این میان رفع موانع و چالش‌هایی در فرایند اجرا به‌ویژه در زمینه ایجاد امنیت شغلی و روانی کارکنان شاغل در فعالیت و هماهنگی سازمان‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط بر روی زمین مانده است. به‌همین‌دلیل خردادماه سال گذشته به منظور رفع موانع و چالش‌های یادشده، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیش‌نویس «لایحه قانونی ساختار و وظایف فوریت‌های اجتماعی سازمان بهزیستی» را تهیه و برای سیر مراحل تصویب، به دولت ارائه کرد.
درعین‌حال در طول این مدت این لایحه مسکوت مانده است.

حوزه کاری اورژانس اجتماعی بسیار حساس و مهم است

درهمین‌زمینه مسئول اورژانس اجتماعی بهزیستی خراسان‌رضوی با اشاره به چگونگی به‌کارگیری کارکنان اورژانس اجتماعی توضیح می‌دهد: بسیاری از نیروهای فعال در اورژانس اجتماعی استخدام سازمان بهزیستی هستند، برخی رسمی و پیمانی هستند و برخی دیگر با سازمان قرارداد معین‌کار دارند. تعداد دیگری از نیروهای اورژانس اجتماعی نیز از طریق خرید خدمت از بخش غیردولتی مشغول به کار هستند. سازمان بهزیستی طی برگزاری مناقصه‌ای، مؤسسه‌ای را انتخاب می‌کند و از آن می‌خواهد که خدماتی را در این زمینه ارائه دهد.

نسیم بوستانی در گفتگو با خبرنگار ما می‌گوید: تعدادی از افراد با تحصیلات مرتبط با حوزه اورژانس اجتماعی مورد آزمون، مصاحبه و گزینش قرار می‌گیرند و پس از تأیید در مراکز اورژانس مشغول‌به‌کار می‌شوند. اما قرارداد آن‌ها با همان مؤسسه‌ای است که جذب نیرو دارد و حقوق و مزایا خود را از طریق مؤسسه دریافت می‌کنند و قرارداد مستقیمی با اداره بهزیستی ندارند.

او با اشاره به اینکه در مراکز اورژانس اجتماعی خدمات به‌صورت تخصصی ارائه داده می‌شود، بیان می‌کند:، چون حوزه اورژانس اجتماعی کاری بسیار حساس و بااهمیت است آزمون، مصاحبه و گزینش کارکنان آن توسط بهزیستی صورت می‌گیرد. قبل از به‌کارگیری نیروها، از آن‌ها آزمون تخصصی می‌گیریم؛ اگر نمره حد نصاب را کسب کنند، به مرحله مصاحبه تخصصی می‌روند و در نهایت پس از تأیید، گزینش می‌شوند و به مراکز اورژانس اجتماعی ورود پیدا می‌کنند.

او درباره لایحه قانونی «ساختار و وظایف فوریت‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور» بیان می‌کند: بناست این لایحه وضعیت قرارداد نیروها را تعیین کند. یعنی نیروهای خرید خدمت از بخش غیردولتی، به نیروی قرارداد معین‌کار سازمان بهزیستی تبدیل شوند. کلیات این لایحه همین است، اما اگر جزئیاتی هم داشته باشد ما اطلاعاتی درباره آن نداریم و در سطح وزارتخانه است.

مسئول اورژانس اجتماعی بهزیستی خراسان‌رضوی در پاسخ به این سؤال که چرا زمان بررسی این لایحه طولانی شده و به آن رسیدگی نمی‌شود، توضیح می‌دهد: این موضوع اصلا مسکوت نمانده است و بهزیستی کشور به‌شدت پیگیر این لایحه است. اما اینکه هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده است، تنها یک علت دارد: موضوع حائز اهمیت و دارای حساسیت بالاست و نمی‌توان انتظار داشت که به سرعت نتیجه‌بخش باشد. کار اورژانس بسیار حساس است و اینکه چه کسانی قرار است در این مجموعه فعالیت داشته باشند، خیلی مهم است. از طرفی بحث یک یا دو نفر نیرو نیست و حجم بسیار زیاد نیروی انسانی است که باید تعیین تکلیف شود و، چون این افراد قرار است نیروی دولتی شوند، از بعد اعتباری فشار خیلی زیادی به دولت وارد می‌شود. پس طبیعی است که با دقت نظر بیشتری به آن پرداخته شود.

او با اشاره به اینکه حقوق و مزایای نیروهای خریدخدمت بر طبق قانون‌کار پرداخت می‌شود، می‌گوید: امنیت شغلی نیروهایی که در بخش غیردولتی کار می‌کنند، منوط به نوع عملکرد خودشان است. یعنی هرچه عملکرد مثبت‌تری داشته باشند، امنیت شغلی بالاتری هم دارند. ولی اگر عملکرد نامناسب باشد یا مسئله‌ای از نظر اخلاقی داشته باشند، قطعا در هر قسمتی باشند، با آن‌ها برخورد می‌شود.

درست مثل نیروهایی که در سایر بخش‌های دولتی فعالیت می‌کنند؛ زیرا نیروهای خریدخدمت اورژانس اجتماعی درست است که قرارداد مستقیم با دولت ندارند، اما در یک بخش خیلی مهم در بدنه دولت مشغول‌به‌کارند و بنابراین حساسیت روی ساختار کاری، حرفه‌ای، تخصصی و اخلاقی آن‌ها وجود دارد و مطمئن باشید از اهمالی که صورت بگیرد، چشم‌پوشی نمی‌کنیم. اما این‌گونه هم نیست که بی‌دلیل عذر نیرویی خواسته شود یا حتی جابه‌جا شود؛ چنان‌که از سال ۹۶‌تاکنون که این نیروها جذب شده‌اند، چنین اتفاقی نیفتاده است.
به گفته بوستانی در سال ۹۶‌مجوز راه‌اندازی یازده مرکز اورژانس اجتماعی در استان به بهزیستی خراسان‌رضوی داده شد که نیازمند جذب نیرو بود و همان‌زمان نیروهای خریدخدمت از بخش غیردولتی نیز جذب شدند.

او می‌افزاید: مجموعه اورژانس اجتماعی با شماره تماس ۱۲۳‌در مشهد خدمات سیار دارد که مرکز مداخله بحران نیز در این شهرفعالیت می‌کند و در استان خراسان‌رضوی بیست مرکز اورژانس اجتماعی داریم. اکنون تعداد نیروهای مستقیم بهزیستی در مراکز اورژانس اجتماعی حدود ۱۳۸‌نفر و تعداد نیروهای به‌کارگیری‌شده از بخش غیردولتی حدود ۱۲۴‌نفر هستند. البته که اورژانس اجتماعی استان تنها متکی به این تعداد نیرو نیست و نیروهای رسمی، رسمی کارگری و طرح نیز در مجموعه مشغول به فعالیت هستند.

مسئول اورژانس اجتماعی بهزیستی خراسان‌رضوی در پاسخ به این سؤال که آیا تاکنون مقایسه‌ای بین حقوق نیروهای بهزیستی با سایر مشاغل صورت گرفته است، توضیح می‌دهد: مقایسه‌ای به صورت علمی انجام نشده است، اما وقتی به شکل اتفاقی و جسته‌گریخته به این موضوع پرداختیم و میزان حقوق‌ها را مقایسه کردیم، متوجه شدیم دریافتی حقوق و مزایای کارکنان بهزیستی (قراردادمعین و خرید خدمت) از سایر مشاغل مشابه بسیار کمتر است و تفاوت آشکاری دارد.

کد خبر 60048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد