به گزارش ایلنا، «محمد نفریه» معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در این مراسم، ضمن تشکر از پیشقدم شدن فروشگاه رفاه در مناسب سازی فضاهای فروشگاهی، گفت: این اقدام فروشگاه رفاه در راستای کاری که مسئولیت اجتماعی همه ماست قابل تقدیر است. آن را به فال نیک میگیریم و امیدواریم سرمشقی برای باقی فروشگاهها و دوایر دیگر باشد.
وی افزود: ۱۰ درصد از جمعیت هر جامعهای، از معلولیت رنج میبرند و به زبان دیگر بزرگترین اقلیت هر جامعه افراد دارای معلولیت آن هستند. بین ۱.۵ تا ۲ درصد اعضای جامعه معلولیت شدید و بسیار شدید دارند و در حدود ۱.۵ میلیون نفر معلول تحت پوشش سازمان بهزیستی؛ از همین قشر هستند.
معاون امور توانبخشی کشور گفت: رویکرد جهانی و سیاست سازمان ما حضور افراد دارای معلولیت در بستر خانواده و اجتماع است و اگر بخواهیم توانبخشی را در یک جمله خلاصه کنیم میتوانیم بگوییم: «استفاده برابر افراد دارای معلولیت از خدماتی که عامه جامعه از آن بهره مند هستند» و شاید معلولین ما بیشتر از این درخواستی نداشته باشند.
وی افزود: مناسب سازی اماکن، رکن اساسی این امر است و در مواد دو، سه، چهار و پنج قانون حمایت از افراد دارای معلولیت، صراحتا بر امر مناسب سازی در دوایر دولتی و عمومی، نهادهای انقلابی و... تاکید شده است و شهرداریها، وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی و... در اجرای این امر وظایف مختلفی بر عهده دارند.
نفریه با تاکید بر مناسب سازی تمامی مکان ها گفت: مناسب سازی یک ساختمان در حال ساخت به کمتر از ۳ درصد هزینه کل ساخت نیاز دارد در صورتی که اگر این مناسبسازی پس از تکمیل ساختمان صورت گیرد، بیش از ۱۰ درصد هزینه میبرد.
وی با تاکید بر این نکته که مناسب سازی تنها در تجهیز فضای فیزیکی و کارگذاری رمپ و ... خلاصه نمیشود، گفت: شیوه برخورد پرسنل فروشگاه با یک ناشنوا، یک معلول جسمی و حرکتی، یک نابینا و ... نیز باید مناسبسازی شود و با توجه به اهمیتی که این موضوع برای دولت دارد، این فرهنگ در حال شکلگیری و پیشروی است و سازمان بهزیستی برای گروههای مختلف جامعه، قضات و... دورههای آموزشی برخورد با این عزیزان را برگزار میکند.
معاون امور توانبخشی، گفت: افراد دارای معلولیت؛ یکی از تحصیل کرده ترین اقشار جامعه هستند و حیف است که جامعه از این نعمت و پتانسیل حضور آنان محروم باشد. همه افراد دارای معلولیت حق حضور در محیط جامعه و گرفتن خدمات را دارند و نه تنها نیازهای اولیه، بلکه تفریحات، مسائل فرهنگی، مسائل ارتقایی و ... باید برای آنها تامین شود و با دسترسی یافتن هر چه بیشتر آنها به فضاهای مختلف جامعه، حضور فعال آنها بیشتر میشود.
رونمایی از نشان فروشگاه های مناسب سازی شده رفاه
«رسول محمدی» مدیر عامل فروشگاه رفاه نیز در این مراسم گفت: نبود فضای مناسب سازی شده برای افراد دارای معلولیت، نقطه ضعفی است که باید به آن پرداخته میشد و با توجه به اینکه در جامعه امروز ما، خرید یک تفریح محسوب میشود، بایدتا جایی که میتوانیم تمامی اقشار جامعه و به خصوص توانیابان را با آن آشتی دهیم.
وی افزود: این اقدام فروشگاه رفاه در راستای مسئولیت اجتماعی ماست و آمادگی کامل خود را برای همکاری با سازمان بهزیستی و طراحی و راه اندازی مراکز خرید استاندارد در اسرع وقت، اعلام میکنیم.
مدیر عامل فروشگاه رفاه، گفت: در طراحی فروشگاههای جدید حتما موضوع مناسب سازی مورد توجه است و در فروشگاههایی که از قبل وجود داشته است نیز این کاربه مرور انجام میشود و امیدواریم بتوانیم طی مدت ۴ تا ۵ سال تمامی فروشگاههای رفاه کشور را به سطح استاندارد برسانیم.
گفتنی است در پایان این مراسم از «نشان فروشگاههای مناسب سازی شده رفاه» رونمایی شد.
نظر شما