اردکان | صد در صد نوزادان تازه متولد شده اردکان مورد غربالگری شنوایی قرار گرفتند

«امیرولی عضدزاده» رئیس اداره بهزیستی شهرستان ارکان : در اجرای طرح غربالگری شنوایی درسال 99 در شهرستان اردکان، 1582 نوزاد یعنی نزدیک به صددرصد نوزادان تازه متولد شده مورد غربالگری شنوایی قرارگرفتند .

رئیس اداره بهزیستی اردکان به مناسبت هشتم مهر ماه، "روز جهانی ناشنوایان " اظهار کرد: در حال حاضر 198 ناشنوا و کم شنوای اردکانی از خدمات اداره بهزیستی شهرستان اردکان استفاده می کنند و یک مرکز خانواده وکودک ناشنوا وابسته به اداره بهزیستی اردکان نیز به کودکان دچار مشکلات شنیداری و گفتاری خدمات تخصصی ارائه می دهد. وی با اشاره به خدمات توانبخشی بهزیستی به ناشنوایان از جمله پیشگیری از ناشنوایی و غربالگری شنوایی نوزادان و کاشت حلزون ، اظهار کرد : ارائه خدمات شنوایی (سمعک ،باتری ،کمک هزینه کاشت حلزون ) ، آموزش‌های تربیت شنیداری و گفتار درمانی به ناشنوایان برای کیفیت بهتر زندگی از دیگر خدمات بهزیستی به این قشر از جامعه است. «امیرولی عضدزاده» ادامه داد: در اجرای طرح غربالگری شنوایی درسال 99 در شهرستان اردکان،1582 نوزاد یعنی نزدیک به صددرصد نوزادان تازه متولد شده مورد غربالگری شنوایی قرارگرفتند که از این تعداد، 234 نوزاد با شک به وجود مشکلات شنوایی شناسایی و برای پیگیری تشخیصی تکمیلی و مداوا به مراکز درمانی تخصصی معرفی شدند. 


عضدزاده هدف از غربالگری شنوایی را کشف هر چه زودتر مشکلات شنیداری در نوزادان و شیرخواران دانست و افزود: در تمامی دستورالعمل‌های علمی، انجام اقدامات درمانی برای نوزادان مشکوک به کم‌شنوایی، در سنین زیر 3 ماهگی توصیه می شود؛ چرا که پس از گذشت این زمان و عدم مداخله مناسب مهارت‌های ارتباطی، درکی و زبانی کودکان بعد از سن 6 ماهگی به میزان چشمگیری کاهش می‌یابد. وی خاطرنشان کرد: 100 درصد موالید دراین شهرستان تحت پوشش برنامه غربالگری شنوایی نوزادان قرار دارند و کارشناس شنوایی سنج موارد مشکوک به شنوایی را در طی یک دوره یک ماهه مورد بازبینی قرار داده و در صورت پاسخ ندادن به اقدامات درمانی آنان را به مراکز درمانی تخصصی برای درمان دقیق تر معرفی می نماید. 

عضدزاده از جمله مهمترین مشکلات ناشنوایان را نبود رابط ، اشتغال، مسکن و کمبود بودجه دانست که از این میان مشکل عمده این قشر را مشکل در برقراری ارتباط و نبودن رابط خواند و یادآور شد : با تربیت و پرورش رابط ناشنوایان و به کار گیری آنان در ادارات می توان کیفیت و کمیت خدمات به این عزیزان را افزایش داد.

کد خبر 44036

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد