کودک کار و خیابان

شمار بسیاری از کودکان کار و خیابانی به خصوص در استان های مرزی و مهاجر پذیر از اتباع غیر ایرانی هستند.

 به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل؛ آمار کودکان کار و خیابانی در استان های مختلف با توجه به جغرافیا و تفاوت های فرهنگی در استان ها متغیر است. به طوری که بر اساس یک تحقیق در کلان شهرهای کشور در شهر تهران به ازای هر ۵۳۰نفر جمعیت "یک" کودک کار و خیابان وجود دارد و این در صورتی است که در شهرستان تبریز به ازای هر ۱۶ هزار نفر جمعیت "یک " کودک کار و خیابان وجود دارد. آمار کودکان کار و خیابان در برخی استان های کشور و شرح خدمات بهزیستی به آنها به این شرح است:

استان کرمان 

در سال گذشته ١٠٦٣کودک خیابانی و کار در شهرستان کرمان شناسایی شده اند که  از این تعداد ٨٠٣ نفر با حضور در مراکز روزانه و شبانه روزی خدمات توانمند سازی فردی و خانوادگی در یافت کرده اند.   ٢٦٠نفر باقی مانده که از اتباع غیر قانونی بودند  و حاضر به حضور در مراکز نبودند با مصوبه شورای تامین استان و با کمک اداره اتباع در دو ماه اول سال جاری جذب و ساماندهی شده اند.  در فاز دوم به طور خاص به کودکانی که مشغول به  کار غیر مجاز هستند، پرداخته شده است.

استان البرز

درسال های ۹۶ و  ۹۷ و سه ماهه اول ۹۸  تعداد  ۹۳۰  مورد کودک کار وخیابان  در مراکز تحت نظارت اداره کل بهزیستی پذیرش شده اند که  از این تعداد ۱۲۹ نفر ساماندهی و ترخیص شده اند. پذیرش کودکان کار از سال ۹۶ تا ۹۷ به دلیل ظرفیت محدود مراکز ساماندهی کودکان کار در پذیرش و شناسایی رشد  ۱۰ درصدی داشته  است.

تابعیت کودکان کار در سال ۹۷  (۳۱.۳۵ درصد) ایرانی و (۶۸.۶۵ درصد) غیر ایرانی است  و مهمترین چالش ساماندهی و توانمندسازی این کودکان مربوط به اتباع غیر ایرانی است که بالاترین درصد کودکان کار و خیابان را تشکیل می دهند.  همچنین دامنه سن کودکان کار و خیابان در سال ۹۷  زیر ۶ سال (۱.۳۲ درصد)، ۶ تا ۱۱ سال (۴۴.۸۱ درصد)، ۱۲ تا ۱۴ سال (۲۷.۵۹ درصد) و ۱۵ تا ۱۸ سال (۲۶.۲۷ درصد) است. بالاترین فراوانی مربوط به گروه سنی ۶ تا ۱۱ سال است که نشان دهنده آن است که اکثریت کودکان کار در محدوده سنی قرار گرفته اند که احتمال بروز  انواع آسیبهای جسمی، جنسی و روانی  و سایر اقسام بهره کشی برای آنها  بسیار بالاست.  

استان یزد

۷۵۹ کودک کار و خیابانی از سال ۹۲ تا پایان سال ۹۷ در مراکز بهزیستی یزد پذیرش شدند. سال گذشته ۱۶۹ نفر ساماندهی شده اند که از این تعداد ۸۷ کودک در مراکز شبانه روزی و ۸۲ کودک در مراکز روزانه کودکان خدمات دریافت کرده اند.
۲۵درصد کودکان پذیرش شده در سال ۹۷ از اتباع خارجی هستند، و ۲۵ درصد از کودکان مذکور نیز اتباع فاقد کارت اقامت شبانه روزی و بدون مجوز تشکیل می دهند.
گروه سنی کودکان پسر بین ۶ تا ۱۷ سال است و تعداد دختران پذیرش شده در مرکز روزانه کودکان خیابانی ۳۲ نفر و در گروه سنی ۸ تا ۱۳ سال است.
توانمندسازی کودکان و خانواده های آنها  با توجه به نیازهای کودکان از اهداف بهزیستی در ساماندهی کودکان کار و خیابانی است و در این راستا اقدام به  پرداخت هزینه‌های تحصیلی، ودیعه مسکن، بهبود تغذیه و پوشاک و هزینه های درمانی کودکان و خانواده های آنان نموده است.
سال ۸۲ مرکز شبانه روزی کودکان کار و خیابانی بهزیستی فعالیت خود را با ارائه خدمات تخصصی و مراقبتی به کودکان در قالب بخش دولتی آغاز کرد و از سال ۱۳۸۹ این فعالیت به مؤسسات خیریه و غیر انتفاعی واگذار شد.
از سال ۹۵ دو مرکز روزانه حمایتی- آموزشی کودک و خانواده آشیانه باران یزد و مرکز شبانه روزی ترنم باران به ارائه خدمات تخصصی می پردازند.
۹۰ درصد از کودکان پذیرش شده در بهزیستی فاقد کارت اقامت هستند، این در حالی است که اداره اتباع دستورالعمل و یا بخشنامه ای جهت پذیرش کودکان زیر ۱۸ سال فاقد کارت اقامت ندارد، لذا از پذیرش کودکان مذکور خودداری می کند.  
عدم تخصیص اعتبارات استانی و کشوری به کودکان فاقد کارت هویت، آوارگی کودکان اتباع بدون کارت با سنین پایین در خیابان‌ها و چهارراه‌ها و تکدی گری کودکان،  از چالش‌های بهزیستی است و  این آسیب در جامعه شدت گرفته است. به طوری که از ۷۵۹ نفر، ۵۱۴ کودک در مرکز شبانه روزی کودکان کار و خیابانی و  ۲۴۵ کودک در مرکزحمایتی آموزشی کودک و خانواده خدمات گرفته اند.
بالا بودن هزینه‌های درمانی و فقدان بیمه‌های درمانی به دلیل مجهول الهویه بودن و همچنین عدم پیگیری بیماری کودکان از سوی خانواده های‌ آنها  و بروز بیماری‌های مزمن و معلولیت در آنها از دیگر چالش های بهزیستی در ساماندهی این کودکان است.

استان خوزستان

کودکانی که توسط بهزیستی شناسایی و شناسنامه‌دار شده اند و برای آن‌ها پرونده تشکیل شد تقریبا ۵۶۰نفر هستند که همه آن‌ها خانواده دارند و تنها ساعاتی از روز را در خیابان‌ها کار می‌کنند؛ البته در حال حاضر تمام ۵۶۰نفر در خیابان‌ها نیستند. شش مرکز حمایتی و آموزشی کودک و خانواده در خوزستان راه‌اندازی شده که دو مرکز از این تعداد در اهواز و مابقی در شهرستان‌های مسجدسلیمان، اندیمشک، آبادان و دزفول قرار دارند، خدماتی که در این مراکز ارائه می‌شود شامل خدمات آموزشی (مهارت‌های زندگی، آموزش کمک تحصیلی) است که همه این آموزش‌ها در راستای همگام بودن کودکان کار با آموزش‌وپرورش در حال انجام است چرا که بسیاری از این کودکان محصل هستند.  

آموزش فنی و حرفه‌ای را نیز برای خانواده‌های کودکان کار و حتی بعضا خود کودکان کار که به فعالیت‌های فنی‌وحرفه‌ای علاقه‌مند هستند در نظر گرفتیم تا به اشتغال‌زایی آن‌ها در خانه‌ها کمک کنیم؛ مواردی بوده که برای مثال مادر کودک به خیاطی علاقه‌مند بوده و ما آموزش‌های لازم را به ضمیمه چرخ خیاطی در اختیار او قرار گرفته است تا در خانه و محل خود، اشتغال‌زایی کند و منبع درآمدی داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

آخرین مطالب ستادی و استانی

پربازدیدترین

نگاه کارشناسان

  • توانمندسازی معلولان، دورنمای فعالیتهای توانبخشی

    توانمندسازی معلولان، دورنمای فعالیتهای توانبخشی

    دنیایی که در آن به سر می بریم، جهانی است متفاوت و مملو از پیشرفت هایی که زندگی انسان عصر امروز را دگرگون ساخته و او را در مسیر پویایی و شکوفایی پیش می برد. با این حال شیوع انواع بیماری ها، معلولیت ها و آسیب های اجتماعی موجب شده تا دولت ها تلاش منسجمی را برای تدوین برنامه های آموزشی، توانبخشی و حمایتی به عمل آورند تا سلامت جامعه را تضمین کنند. در کشور ما نیز به رغم رشد آگاهی های عمومی، استفاده وسیع از وسائل ارتباط جمعی و افزایش میزان تحصیلات و دانش اجتماعی خانواده ها کماکان شاهد بروز انواع معلولیت ها هستیم و این واقعیت، تاکیدی است بر ضرورت فعالیت های توانبخشی.

  • ضرورت بهره گیری از علم و فناوری در ارائه خدمات تخصصی

    ضرورت بهره گیری از علم و فناوری در ارائه خدمات تخصصی

    تحولات گسترده در دنیای امروز، ابعاد مختلف زندگی فرد،خانواده و جامعه، را تحت تأثیر قرار داده و سرعت تغییرات و تحولات و ناپایداری ها ناشی از محیط های بین المللی، منطقه ای و ملی، زندگی اجتماعی ما انسانها را متاثر ساخته و لزوم برنامه ریزی راهبردی را در مواجهه هوشمندانه در راستای بهبود وضعیت سلامت اجتماعی را اجتناب ناپذیر نموده است.

  • "آموزش" منحصر به  افراد ، زمان ، مکان ویا عمل خاصی  نیست

    "آموزش" منحصر به افراد ، زمان ، مکان ویا عمل خاصی نیست

    آموزش (Education) دارای مفهوم و کاربرد گسترده و پیچیده و در نتیجه مبهمی است. در تعریف این مفهوم، نه تنها میان مردم عادی، بلکه میان صاحب‌نظران تعلیم و تربیت هم اختلاف‌نظر وجود دارد.

  • عدالت برای سلامت و سلامت برای عدالت

    عدالت برای سلامت و سلامت برای عدالت

    پنجم تیر ماه (مصادف با ۲۶ ژوئن) هرسال، روز جهانی مبارزه با موادمخدر، فرصت مغتنمی است برای اطلاع‌رسانی اقدامات و فعالیت‌های انجام شده در عرصه‌های گوناگون مبارزه با مواد روانگردان، حساس‌سازی و آگاهیبخشی در مورد اهمیت توجه به این مشکل بزرگ جوامع بشری و پاسداشت تلاش‌های تمامی دست‌اندرکاران و کنشگران کنترل و کاهش و مقابله با موادمخدر و روانگردان‌ها، ضمن گرامیداشت این روز که در کشور ما در قالب یک هفته برگزار می‌شود و با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای گرانقدر مبارزه با موادمخدر، بی‌مناسبت نیست تا به یادآوری تلاش و مساعی همکاران بهزیستی در اینباره، اشاره‌ای به این کوشش‌ها بشود.