حمایت های سازمان بهزیستی از کودکان کار و خیابان در استان های مختلف

توانمند سازی کودکان کار و خیابانی در زمینه های مختلف علمی، فرهنگی،ورزشی ،و ... مهمترین و اساسی ترین نیاز این کودکان است که می تواند آینده ای روشن تر برای آنان ترسیم نماید و نشاط فردی و امید به زندگی بهتر را در آنان افزایش دهد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل؛ ادارات کل بهزیستی استان ها به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی مبارزه با کار کودکان، گزارشی ازفعالیت های حمایتی بهزیستی از کودکان کار و خیابان در هر استان را به شرح زیر منتشر کرده اند:

 استان فارس

در حال حاضر دارای ٤ مرکز خدمت رسانی به کودکان کار و خیابانی است. دو مرکز به صورت اقامتی و دو مرکز دیگر به صورت روزانه خدمات تخصصی خود را ارائه مینمایند. در سال ٩٧ مجموعا در این چهار مرکز تعداد ٨٣٢ کودک پذیرش شده که نسبت به سال قبل ٤٢ درصد رشد نشان میدهد. ٦٨ درصد این کودکان را در استان فارس غیر ایرانیها تشکیل می دهند. مهمترین مساله این کودکان در معرض آسیب اجتماعی و جسمانی و بهداشتی قرار گرفتن در بستر خیابانهاست که این مراکز با اقدامات تخصصی مددکاران اجتماعی و روانشناسان و با ارائه خدمات بهداشتی، فرهنگی، ورزشی، آموزشی، تحصیلی، حقوقی و ... سعی در کنترل و کاهش آنها داشته است.

استان سمنان

کودکان خیابانی از گروه های هدف دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی هستند که با هدف کنترل آسیبهای ناشی از حضور این کودکان در خیابان و کاهش پیامدهای ناشی از آن، به ارائه خدمات تخصصی می پردازد. در سال گذشته به ۷۴نفر از این کودکان در استان و خانواده هاشان خدمات ارائه شده است.  اعتبارات تخصصی در ردیف ساماندهی و توانمند سازی کودکان خیابانی  با هدف توانمند سازی، حمایت تحصیلی و پیشگیری از بازماندگان از تحصیل وعیدانه ... به کودکان واجد شرایط اختصاص یافته است. کودکانی که در سال ۹۶ترخیص شده اند  و در سال ۹۷ نیازمند حمایت بوده اند، نیز خدمات تخصصی را دریافت کرده اند  که با احتساب این آمار ۱۱۹ نفر ازاین خدمات بهره مند شده اند.

استان هرمزگان

 ۲۴۵ کودک کار و خیابانی از خدمات تخصصی مرکز بهره مند بوده اند که از این تعداد  ۱۳۷ نفر در سال ۹۷ شناسایی و جذب  شده اند و خدمات ارائه شده این مرکز شامل خدمات روانشناسی. مددکاری اجتماعی. بهداشتی. پرستاری. پزشکی و آموزشی. تحصیلی. فرهنگی  و...است. پرداخت عیدانه به کودکان مرکز، توزیع بسته های حمایتی -آموزشی(طرح مهرانه)، برگزاری جشن سال نو، توزیع بسته های بهداشتی در هفته سلامت و اجرای برنامه های فرهنگی، ورزشی و ... از برنامه های اجرا شده در مرکز هستند.

استان گلستان

 کودکان کار تحت حمایت این استان در ابتدای سال۹۸ به ۱۷۲ نفر رسیده که از این تعداد ۱۰ نفر دختر و ۱۶۲ نفر پسر هستند. ۱۴۰ کودک دارای تابعیت افغانی و ۳۲ نفر ایرانی  هستند. عمده ترین فعالیت های مرکز نگهداری از این کودکان شامل:برگزاری کلاس های آموزشی برای والدین در زمینه بهداشت فردی و فرزندپروری به منظور کاهش آسیب های خانواده ها و پیشگیری از بیماری ها درسطح خانواده. برگزاری کلاس های آموزشی خیاطی ، سوادآموزی برای مادران ودختران خانواده های تحت حمایت، برگزاری کلاس های آموزشی برای کودکان کار درفصل تابستان شامل: آموزش زبان انگلیسی، آموزش نقاشی وهنرهای تجسمی، کتابخوانی کودکان،   اختصاص زمین چمن فوتبال برای کودکان کار تحت حمایت، برگزاری برنامه های مختلف فرهنگی شامل اردوهای تفریحی – آموزشی، جشن به مناسبت های  مختلف از جمله روز جهانی منع کار کودک، روز جهانی صلح، روز جهانی حقوق کودک، جشن یلدا و نورورز و... و. هستند.

استان گیلان

 امسال ۱۲۰ کودک از بهزیستی استان خدمات دریافت کرده اند. یکی از مهمترین اقدمات جهت توانمندسازی آنان  تشکیل یک تیم "فوتسال"با هماهنگی و مشارکت تیم فوتبال داماشاین است. تابه مناسبت روز جهانی مبارزه باکار کودکان نیز  برنامه تلویزیونی ویژه ای با همکاری معاونت اجتماعی بهزیستی و ngo فعال در زمینه کارکودکان به منظور آگاهسازی جامعه تدوین شده است و در روز چهارشنبه پخش خواهد شد. همچنین دیوار ویژه ای با همکاری کودکان کار با مضمون "تحصیل و بازی حق کودکان کار است "با همکاری شهرداری و شورای شهر جهت نقاشی آماده شده است.

استان مرکزی

از سال ۱۳۹۵ تاکنون تعداد ۲۲۰ پرونده کودک کار و خیابانی که ۱۹۰ کودک  ایرانی و ۳۰ کودک  افغانی در شهرستان اراک شناسایی شده اند. که بعد از تشکیل پرونده آماده ارائه خدمات مددکاری و روانشنایی شده اند.   از بین این ۲۲۰ پرونده در حال حاضر حدود ۱۴۰ پرونده فعال در مرکز موجود است و مابقی آنها به دلیل توانمندی، عبور از  ۱۸ سالگی  و مهاجرت  از چرخه حمایت خارج شده اند. از عمده فعالیت های مهم ایجاد برنامه های مفرح  وشاد در قالب برگزاری مراسمات ویژه کودکان شامل اردوی های درون شهری؛ برون شهری، اطعام کودکان و خانواده ها با توجه به مناسبت های خاص مذهبی، مسابقات، ارائه. خدمات حقوقی و مشاوره ای به صورت تخصصی به خانواده ها بوده است. که ماحصل این فعالیت ها (تشکیل مرکز کار آفرینی جهت ایجاد شغل سالم برای خانواده ها و زنان سرپرست خانواده، در زمینه خیاطی و قالی بافی، جلوگیری از ترک تحصیل وحمایت تحصیلی از کودکان جهت برگشت به مدرسه،   اخذ شناسنامه برای کودکان بی هویت،  انجام امور خدمات مشاوره ای جهت کاهش طلاق و افزایش تاب آوری خانواده ها درپیش گیری از  مشکلات، استعداد یابی کودکان در زمینه های تحصیلی، ورزشی، فرهنگی و معرفی سه کودک نخبه ورزشی جهت استعداد یابی تیم ملی فوتسال، تشکیل گروه موسیقی فولود خاص کودکان  زیر ۷ سال، معرفی کودکان مستعدبه آموزشگاه زبان انگلیسی جهت ارتقای سطح معلومات و... هستند.

استان مازندران 
این استان با راه اندازی دو مرکز حمایتی آموزشی کودک و خانواده در شرق و غرب این استان، با هدف کنترل و کاهش آسیبهای ناشی از حضور و کار کودکان در خیابان و ارتقاء کیفیت زندگی و رفاه این کودکان، تلاش نموده است زمینه توانمندسازی آنها را فراهم نماید.
 در سال ۹۷، با ارائه خدمات تخصصی روانشناسی، مددکاری اجتماعی، مالی و فرهنگی؛ ۱۵۱ نفر کودک کار را پذیرش نموده است که در این میان ۷۰ درصد کودکان پسر و ۳۰ درصد آنان دختر هستند. بیشترین فراوانی اختصاص دارد به کودکانی با سن ۷تا ۱۴ سال(۸۰%)؛ از مهمترین علت کودکان کار شرایط خانوادگی به ویژه جدایی والدین(۳۰%) و زندگی در مناطق حاشیه(۷۰%) هستند. از تعداد ذکر شده، ۱۰ نفر کودکان غیر ایرانی هستند که مهمترین خدماتی که به این کودکان ارائه می شود عبارت است از؛ ارائه خدمات آموزشی، بهداشتی، اختصاص سبد غذایی و وعده های غذای گرم، اردوهای تفریحی و ورزشی، آموزش مهارتهای خود مراقبتی؛ که به صورت مستمر تا ساماندهی کامل آنان ادامه پیدا می کند.

کد خبر 402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =