اهتمام ادارات به مناسب سازی بیشتر از گذشته است/کنترل معلول زایی با آزمایشات ژنتیک

مدیرکل بهزیستی ایلام با ذکر اینکه ۳۸ درصد دستگاه های اجرایی استان عملیات های مناسب سازی برای معلولان را که از شاخص های ارزیابی عملکرد دستگاه ها در جشنواره رجایی محسوب می شود، انجام داده اند گفت: اهتمام دستگاه ها در این زمینه بیشتر از گذشته است.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی ایلام، زهرا همتی شامگاه چهارشنبه در نشست خبری روز جهانی معلولان که در کارگروه مجازی رسانه و کرونا برگزار شد، اظهار داشت: هرچند هنوز با ۱۰۰ درصد فاصله زیاد است اما توجه ادارات به مناسبت سازی تردد معلولان در جامعه نسبت به گذشته زیادتر شده و این روند رو به رشد کماکان ادامه دارد، البته باید مناسب سازی ها در اماکن عمومی شهری نیز بیشتر شود.

وی افزود: استاندار به عنوان رییس کمیته مناسب سازی تردد معلولان و معاون عمرانی استانداری در کنار اداره کل بهزیستی به طور جدی پیگیر وضعیت مناسب سازی ها توسط دستگاه های اجرایی استان هستند تا شرایط عبور و مرور معلولان در اماکن عمومی و ادارات سهل تر شود.

سهم بیمه کارفرمایی افرادی که نیروی معلول دارند را بهزیستی پرداخت می کند مدیرکل بهزیستی ایلام در خصوص وضعیت اشتغال معلولان یادآور شد: طبق قانون سه درصد از ظرفیت استخدامی دستگاه های اجرایی به معلولان اختصاص دارد و ادارات مکلف به اجرای آن هستند و در زمینه خوداشتغالی این افراد نیز بهزیستی استان ایلام رتبه پنجم در پرداخت تسهیلات اشتغال زایی معلولان را در کشور دارد و در سال جاری مبلغ ۹۱۰ میلیون تومان وام خوداشتغالی به ۱۸ نفر از معلولان پرداخت شد.

همتی تاکید کرد: همچنین کارفرمایانی که در محل کار خود از معلولان استفاده می کنند از پرداخت حق بیمه کارفرمایان برای بیمه کارگران معلول معاف هستند و این سهم بیمه کارفرمایی را بهزیستی پرداخت می کند که این اقدام یک امتیاز مالی برای کارفرمایان در بکارگیری معلولان است.

ماهیانه ۵۵۴ هزارتومان به خانواده های دارای معلول با وضعیت شدید پرداخت می شود

وی در مورد پرداخت کمک هزینه به معلولان و خانواده های دارای معلول گفت: معلولان دارای وضعیت اقتصادی پایین دهک های یک تا سه بیشتر مورد حمایت مالی و اعتباری قرار دارند و امسال مبلغ ۵۵۴ هزارتومان به صورت ماهانه به ۲۵۴ نفر از افراد دارای معلولیت شدید پرداخت می شود، هرچند تعداد معلولان و هزینه های مصرفی آنها بیشتر از ارقام است.

مدیرکل بهزیستی ایلام در مورد کمک های مومنانه در ایام کرونا یادآور شد: تعداد ۶۰ هزار نفر از خانواده های مددجو و یک هزار و ۷۰۰ خانواده پشت نوبت (خانواده هایی که متقاضی مددجو شدن و تحت حمایت قرار گرفتن بهزیستی هستند ) از این کمک ها بهره مند شدند و طی ۲ مرحله کمک های ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد مستضعفان به مددجویان جامعه هدف بهزیستی پرداخت شد.

همتی افزود: در مرحله اول رزمایش بنیاد مستضعفان مبلغ ۱۴۸ میلیون تومان به بهزیستی کمک کرد که ۱۲۳ میلیون تومان آن به معلولان داده شد و ستاد اجرایی فرمان امام نیز ۹۵ میلیون تومان مستقیم به حساب معلولان یا سرپرستان آنها واریز کرد.

وی ادامه داد: در مرحله دوم رزمایش هم ۳۴۲ میلیون تومان از طرف بنیاد مستضعفان به بهزیستی داده شد که از این رقم مبلغ ۱۶۵ میلیون تومان آن سهم معلولان بود و همچنین پنج هزار بسته معیشتی و ۶۰ تن مرغ بین جامعه هدف بهزیستی توزیع شد.

مدیرکل بهزیستی ایلام تاکید کرد: اما ذکر این نکته حائز اهمیت است که منابع مالی و اعتباری بهزیستی در برابر نیازهای روزمره و همیشگی معلولان محدود است و این ارقام در واقع کمک هزینه هایی برای خانواده های آنهاست تا بخشی هرچند اندک از نیازهای آنها را تامین و در این راستا نیاز به همراهی خیرین است.

همتی اظهار داشت: یکی از اهداف اصلی بهزیستی این است که تا حد امکان خانواده ها از معلولان در محیط خانواده مراقبت و نگهداری کنند، کاهش پذیرش معلولان در مراکز و نگهداری آنها در منازل توسط اعضای خانواده از اهداف مهم بهزیستی است.

وی یادآور شد: در این راستا حمایت های مالی و معنوی و نیز آموزش های لازم به خانواده ها و خود معلولان ارائه می شود و برخی نیازهای معلولان از جمله ویلچر، پوشینه، تخت مواج و اقلام دیگر برای معلولان بسته به نوع معلولیت آنها با در نظر گرفتن منابع مالی بهزیستی تامین می شود و امسال ۸۰۰ میلیون تومان برای خرید اینگونه ملزومات معلولان هزینه شد.

زمین ۵۴ خانواده دارای ۲ معلول یا بیشتر فاقد مسکن تامین شده است مدیرکل بهزیستی استان ایلام در خصوص مسکن معلولان گفت: دولت طبق قانون مکلف به تهیه مسکن برای خانواده های فاقد مسکن دارای ۲ معلول و بیشتر است که در سال جاری ۱۱۹ واحد مسکونی به این افراد داده شد، برای معلولان فاقد زمین مسکن و شهرسازی مکلف به تامین زمین مورد نیاز آنها است و بهزیستی هم با کمک بنیاد مستضعفان و انجمن خیرین مسکن ساز اقدام به تهیه هزینه مورد نیاز برای احداث مسکن معلولان می کند.

وی با اشاره به اینکه زمین مورد نیاز ۵۴ خانواده دارای ۲ معلول یا بیشتر فاقد مسکن تامین شده است، گفت: هم اکنون یک هزار معلول فاقد زمین و مسکن در استان شناسایی شده اند و در سال جاری یک میلیارد و ۷۱۳ میلیون تومان برای ساخت منازل معلولان اختصاص یافت که از این مبلغ ۹۱۹ میلیون تومان آن هزینه و ۷۹۷ میلیون تومان دیگر آن تا پایان سال جاری هزینه می شود.

کمک هزینه آزمایش های ژنتیکی کاهش معلول زایی به زوج ها پرداخت می شود مدیرکل بهزیستی ایلام در مورد راه های پیشگیری از معلول زایی در استان توضیح داد: همسران باید قبل از بارداری و حین بارداری برای پیشگیری از تولد فرزند معلول به مراکز آزمایش ژنتیک مراجعه کنند و با توجه به بالا بودن این آزمایش ها سازمان بهزیستی پرداخت هزینه های آن را تقبل کرده است.

همتی افزود: در سال جاری یک هزار و ۹۹۲ نفر برای انجام مشاوره های ژنتیک به بهزیستی مراجعه کرده اند و این مراجعه ها و رعایت دستورالعمل های ابلاغی به زوج ها باعث کاهش زاد و ولد فرزندان معلولان در استان شده است.

وی ارائه آموزش های همگانی در راستای جلوگیری از معلول زایی و آگاهی خانواده ها در خصوص عوامل اصلی ژنتیکی در تولد فرزند معلول را از اهم برنامه های بهزیستی برشمرد و گفت: چهار حوزه پیشگیری از معلولیت توسط بهزیستی استان فعال است.

وی اضافه کرد: بهزیستی در حوزه های غربالگری بینایی سنجی، شنوایی سنجی، آگاه سازی و مشاوره های ژنتیک برای پیشگیری از معلولیت زایی فعالیت می کند و در سال جاری ‌۱۸ هزار و ۲۳۸ نفر مراجعه کننده مورد غربالگری بینایی سنجی قرار گرفتند که از این تعداد ۷۵۵ دارای مشکل تشخیص داده شدند.

وی ادامه داد: ۸ هزار و ۱۷۷ مورد غربالگری شنوایی سنجی نیز صورت گرفت که از این تعداد یک هزار و ۷۱۵ نفر دارای مشکل شنوایی تشخیص داده شدند و یک هزار و ۹۹۳ مورد نیز در غربالگری ژنتیک که مهمترین و پرخطرترین فاکتور معلولیت زایی است، دارای مشکل بودند و کمک هزینه آزمایش های تخصصی را دریافت کردند و این آزمایش ها برای خانواده های دارای ۲ معلول یا بیشتر رایگان است.

معلولان در برابر کرونا آسیب پذیرتر هستند

وی در مورد شرایط معلولان در زمان شیوع کرونا یادآور شد: هرچند تردد معلولان به اماکن عمومی در این ایام کم بود اما با این وجود معلولان برخلاف افراد سالم در مراقبت از کرونا مشکلات و چالش های خاص خود را دارند اما بهزیستی بنا به وظیفه ذاتی خود در این ایام تمام مراکز نگهداری شبانه روزی و روزانه را گندزدایی و ضد عفونی کرد و همه ملاقات های بستگان مددجویان حاضر در این مراکز و مرخصی های موقت لغو شد.

همتی افزود: همچنین در سایر بخش ها ساعت فعالیت مرکز مشاوره ۱۲۳ افزایش یافت و گروه های داوطلبان متشکل از مشاوران، کارشناسان، مددکاران و روان شناس ها به ساماندهی و بکارگیری شدند تا داوطلبانه به جامعه هدف بهزیستی و عامه مردم کمک ها و خدمات تخصصی را ارائه دهند و هم اکنون نیز برای مراکز شبانه روزی باز هم بهزیستی استان نیازمند همکاری این گروه های داوطلب است.

پایان

کد خبر 26780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد