رابطه محافظت نشده نخستین راه انتقال به ایدز در ایران / طرح باشگاه مثبت راهی برای بازگشت به زندگی

محمد صادق کشفی نژاد با بیان اینکه ابتلا به ایدز طبق آمار غیر رسمی بیش از ۶۰ هزار نفر درکشور را درگیر کرده، گفت : آمار رسمی موارد ثبت شده حدود ۴۲ هزار نفر است، که حدود ۲۰ هزار نفر از آنان فوت شده اند.

مدیرکل بهزیستی فارس گفت : رابطه جنسی نخستین راه انتقال به ایدز در ایران است.

محمد صادق کشفی نژاد به مناسبت روزجهانی پیشگیری از ایدز با بیان اینکه ابتلا  تاکنون  طبق آمار غیر رسمی بیش از ۶۰۰۰۰ نفر را درکشور با بیماری ایدز درگیر شده اند، اظهار داشت: آمار رسمی موارد ثبت شده حدود ۴۲۰۰۰ نفر است که حدود ۲۰۰۰۰ نفر از آنان از فوت شده اند.

وی با اشاره به اینکه روش انتقال این بیماری بیش از این از طریق تزریق مواد و رابطه ی جنسی بوده است، یادآور شد: طی 6 ماه نخست سال جاری ۲۳ درصد مبتلایان از طریق اعتیاد و ۵۱ درصد از طریق رابطه ی جنسی بوده است.

مدیرکل بهزیستی فارس افزود: بر اساس بررسی های جدید  الگوی ابتلا به ویروس HIV تغییر نموده است به طوری که هم اکنون رابطه جنسی به نخستین راه انتقال تبدیل شده است.

کشفی نژاد تغییر جنسیت مبتلایان در الگوی جدید را از دیگر تغییرات در ماه های اخیر عنوان و تصریح کرد: بر اساس آمار در سال گذشته ۸۲ درصد مردان و ۱۸ درصد زنان با این ویروس درگیر شده اند اما در ۶ ماه نخست سال جاری درصد ابتلا در مردان به ۷۰ و در زنان ۳۰ درصد افزایش یافته است.

ابتلای زنان به این ویروس ۱۲ درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه بر اساس اطلاعات جدید می بایست راهبردهای پیشگیری از ایدز نیز  تغییر  یابد، افزود: در راهبرد جدید آگاه سازی دختران وزنان به ویژه در مناطق آسیب خیز  در اولویت قرار دارد.

مدیرکل بهزیستی فارس ادامه داد:   سمت و سوی برنامه های پیشگیری از ایدز می بایست به سمت رفتارهای پرخطر جنسی برود و آگاه سازی نوجوانان و جوانان به شکل جدی در دستور کار قرار گیرد.

راه اندازی باشگاه مثبت برای خدمات دهی به مبتلایان ایدز و خانواده هایشان

معاون توسعه پیشگیری شعار امسال را  "روز جهانی ایدز هم بستگی جهانی، مسئولیت مشترک” عنوان و تصریح کرد: بهزیستی در راستای تحقق این شعار با اجرای طرح باشگاه مثبت افراد مبتلا به ایدز و خانواده های را شناسایی و به آنان خدمات ارائه می دهد.

هوشیار ارائه خدمات روانشناختی به بیماران و خانواده های آنان، مددکاری و حمایت از بیماران و خانواده، حمایت های روانی، حمایت های اقتصادی از جمله ارائه سبدهای معیشتی، توزیع پوشاک و... جلسات آموزش جهت بیماران و خانواده ها در زمینه های مختلف از جمله نحوه برخورد صحیح با بیماران، ازدواج، بچه دار شدن و...، کاریابی و اشتغال، معرفی و اتصال بیماران به مرکز خدمات مشاوره لاوان را از مهمترین خدمات بهزیستی به مبتلایان به ایدز و خانواده هایشان برشمرد.

وی با بیان اینکه در استان فارس ۳ باشگاه مثبت برای خدمات دهی به جامعه هدف راه اندازی شده است، یادآور شد:  باشگاه  های مثبت صبح امید در بلوار ابوذر غفاری، نگین پارس فارس در شهرک مهدی آباد و همراز در میدان کوزه گری تحت نظارت اداره کل بهزیستی فارس در حال فعالیت و خدمات دهی هستند.

معاون توسعه پیشگیری افراد تحت پوشش این طرح در استان فارس را  ۵۰۲ نفر عنوان و خاطر نشان کرد:  بهزیستی برای جذب بیشتر جامعه هدف اقدام به راه اندازی وب سایت های اطلاع رسانی و آگاه سازی توسط مراکز باشگاه های مثبت نموده که از این نظر در کل کشور از پیشگام است.

کد خبر 26703

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد