مددجویان دیروز، کار آفرینان امروز

فعالیت نهادهای حمایتی در استان البرز افزون بر تأمین نیازهای معیشتی خانواده های کم بضاعت مالی با توانمند سازی بخشی از مددجویان همراه شده که این افراد نیز اکنون به کارآفرین تبدیل شده اند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان البرز و به نقل از خبرگزاری ایرنا ، زنان بی سرپرست، معلولان، از کارافتادگان و افراد بی بضاعت گروه های هدف نهادهای حمایتی کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی هستند که اگر زمینه فراگیری آموزش های مهارتی و حمایت های تسهیلاتی و مالی برای آنان فراهم شود،  نه تنها خودکفا می شوند بلکه سایه فقر را نیز از سر دیگران کنار می زنند.

امروزه موضوع توانمندی یا کارآفرین شدن شماری از مددجویان نهادهای حمایتی در کشور و استان البرز پدیده اجتماعی جدیدی نیست اما این الگوی ارزشمند گاهی به خوبی مورد توجه قرار نگرفته و بخش زیادی از جامعه مددجویی در همان سطح دریافت مستمری و معیشتی باقی مانده است.  

نهادهای حمایتی استان البرز در این سال ها تلاش کرده اند تا توانمند سازی جامعه هدف با سبک آموزش های مهارتی و حمایت های تسهیلاتی پیش ببرند که می تواند به الگویی موثر برای کل کشورتبدیل شود.

اینکه تصور شود برخی  به واسطه نوعی معلولیت، مشکلات جسمی حرکتی یا فقر مالی فاقد توانایی لازم برای درخشش در عرصه کسب و کار یا فراگیری مهارت و علم هستند، تفکری اشتباه بوده که باید آن را در جامعه اصلاح کرد؛ زیرا الگوهای فراوانی در جامعه وجود دارد که توانمندی های آنان برای مردم به اثبات رسیده است.  

این سال ها درکنار ۳۸ هزار کارگری که در شهرک‌های صنعتی استان البرز چرخه تولید البرز را به دست گرفته‌اند تا تولید را هرچه بیشتر رونق بخشند .

نهادهای حمایتی این استان از جمله کمیته امدادامام خمینی (ره) و بهزیستی نیز با توجه به اهمیت اقتصاد در توسعه کشور با صنعت همراه شده و با اجرای طرح‌های اشتغالزایی دستان پرتوان اما خالی نیازمندان را برای به حرکت درآوردن چرخ دنده‌های اقتصاد البرز یکی پس از دیگری همراه ساخته‌اند.
دولت هم در راستای حمایت از این افراد با اختصاص تسهیلات اشتغالزایی سعی دارد به نوعی این افراد را در مسیر خودکفایی قرار دهد و بسترها را برای همراهی آنان برای شتاب هرچه بیشتر چرخه تولید فراهم آورد، بنابر این با همراهی هرچه بیشتر با نهادهای حمایتی سهم خود را دراین زمینه ادا داشته است.
این افراد نیازمند که امروز با حمایت نهادهای حمایتی کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی توانسته‌اند نه تنها چرخ زندگی خود بلکه چرخه زندگی چند نیازمند دیگر را بگردانند تنها عامل موفقیت خود را مرهون پشتیبانی نهادهایی می‌دانند که با بسترسازی مشارکت مردمی به کمک نیازمندان شتافته‌اند.

اظهارات نمونه های توانمند ، رضا میردارخان بابا یکی از نمونه های توانمند البرز است که با وجود محرومیت مالی در گذشته اما با حمایتی اندک توانست به کارآفرینی شایسته تبدیل و زندگی خود و ۱۱ خانوار دیگر را به سامان کند.

وی می‌گوید: فقر مالی خانواده سبب شده تا از ۹ سالگی  در یک کارگاه مشغول به کار شوم  و سرانجام راهی خدمت مقدس سربازی شدم که پس از باز گشت از خدمت با کمک پدرم یک کارگاه راه اندازی کردیم،سال ۸۲ ازدواج کردم و ثمره زندگیم یک دختر است.

 میردارخان بابا ۴۸ ساله افزود: سال ۹۰ به بیماری خونی مبتلا شدم و به ناچار بخش عمده وسایل زندگی را صرف درمان خود کردم تا اینکه در سال ۹۳ با معرفی یکی از بستگانم تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفتم و در همان سال با دریافت وام ۱۵۰ میلیون ریالی،مکانی را برای کارگاه تولید لباس کار،کاپشن و پالتو اجاره کردم ضمن آنکه با صرف ۱۵۰ میلیون ریال خرید تجهیزات شد.

وی ادامه داد: فعال سازی این کارگاه با اشتغال ۱۱ زن سرپرست خانوار و رونق کسب و کار همراه شد دیگر وسایل کارگاه را تهیه  که اکنون ۱۱ نفر زن سرپرست خانوار در کارگاه کار می‌کنند.

به گفته این کارآفرین که هنوز هم برای درمان تحت نظر پزشک قرار دارد،کار کردن موجب شده تا  کمتر به بیماری خود فکر کند.

کد خبر 26646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد