شیوع تنبلی چشم به ۸ دهم درصد کاهش یافته است/ غربال ۶۳ هزار و ۹۲۵ کودک فاقد کارت ملی در سال گذشته

رئیس سازمان بهزیستی کشور در مراسم امضاء تفاهمنامه همکاری بین‌بخشی سازمان بهزیستی کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای هماهنگی و تقسیم نقش در برنامه غربالگری تنبلی چشم در گروه سنی ۴ تا ۶ سال با بیان اینکه شیوع تنبلی چشم به ۰.۸ درصد کاهش یافته است، گفت: سال گذشته ۶۳ هزار و ۹۲۵ کودک فاقد کارت ملی تحت پوشش این طرح قرار گرفتند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل، «وحید قبادی دانا» رئیس سازمان بهزیستی کشور در مراسم امضاء تفاهم‌نامه همکاری بین‌بخشی وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی کشور، گفت: غربالگری آمبلیوپی از سال ۷۴ آزمایشی و از سال ۷۶ به صورت کشوری اجرایی شد که در تجربه ۲۴ ساله اخیر ۴۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر غربالگری شدند که از این تعداد ۳۲۳ هزار نفر مبتلا به تنبلی چشم و یا آمبلیوپ تشخیص داده شدند و یک میلیون و ۸۵ هزار نفر نیز مبتلا به انواع اختلالات بینایی دیگر تشخیص داده شدند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در سال ۹۷ تعداد ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار کودک ۳ تا ۶ سال غربالگری چشم شدند، گفت: از این تعداد ۱۵ هزار و ۸۰۰ نفر مبتلا به تنبلی چشم و ۸۵ هزار و ۹۸۵ نفر مبتلا به انواع اختلالات بینایی دیگر تشخیص داده شدند. این در حالی است که ۶۳ هزار و ۹۲۵ کودک فاقد کارت ملی تحت پوشش این طرح قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه بودجه غربالگری چشم کودکان در کل کشور فقط ۷ میلیارد تومان بوده است، ادامه داد: این رقم در مقایسه با هزینه‌های درمان ناچیز است. 

قبادی‌دانا با تاکید بر همکاری بین‌بخشی برای تداوم غربالگری تنبلی چشم، تصریح کرد: شیوع تنبلی چشم در کودکان ۳ تا ۶ سال در کشور در سال  ۷۴ رقم ۲.۵ درصد بود که در سال ۹۷ به ۰.۸ درصد کاهش یافته است؛ امیدواریم با ارتقاء سطح آگاهی آحاد جامعه و همچنین جلب مشارکت‌های سازمان‌یافته موسسات غیردولتی بتوانیم از تنبلی چشم کودکان پیشگیری کنیم.

کد خبر 2659

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =