خط ملی اعتیاد ارائه راهکارهای پیشگیرانه، راهنمایی و اطلاع رسانی در زمینه پیشگیری و درمان اعتیاد

ایزدپور : سازمان بهزیستی بیش از ۲۰ سال است که در تمای طیف های پیشگیری اولیه، درمان، بازتوانی، کاهش آسیب اعتیاد و حمایت های اجتماعی فعالیت هایی را انجام می دهد.

علیرضا ایزدپور مدیرکل بهزیستی استان سمنان در مصاحبه ی با روابط عمومی به تشریح اهم خدمات و فعالیتهای این اداره کل در موضوع پیشگیری و کنترل اعتیاد پرداخت.

ابتدا اگر مقدمه ی و مطلبی است بفرمایید :

علیرضا ایزدپور مدیرکل اداره کل بهزیستی استان سمنان : سوء مصرف مواد به عنوان یکی از مشکل های بهداشتی، درمانی و اجتماعی قرن حاضر شناخته شده است. اعتیاد نه تنها منجربه آسیب های شدید و عمیق جسمی و روانی در فرد معتاد می شود بلکه آسیب های اجتماعی مانند افزایش طلاق، بزهکاری و بیکاری را نیز بدنبال دارد سوء مصرف مواد مخدر از جمله بارزترین آسیب های اجتماعی است که به راحتی می تواند بنیان فرهنگی، اجتماعی یک کشور را سست نموده و پویایی انسانی آن را به مخاطره می اندازد.   به دلیل گستردگی این پدیده، دامنه ی اعتیاد جوانان و نا آگاهی های موجود در این زمینه، آگاه نمودن اقشار مختلف جامعه به خصوص نسل جوان، زمینه ی شناسایی عوامل زمینه ساز اعتیاد، پیامدهای منفی مواد و آثار زیان بار آن معضلاتی که این پدیده به دنبال دارد و اختلالاتی که ایجاد می کند، بدون تردید یکی از مؤثرترین شیوه ی مقابله با اعتیاد ارائه ی آموزش های صحیح و متناسب با ساختارهای موجود جامعه به اشکال و روش های مختلف و افزایش آگاهی و بینش گروه های آسیب پذیر جامعه، خصوصاً نوجوانان و جوانان است که موجب سلامت بیشتر و مواجهه ی بهتر با واقعیت های زندگی می شود.

سازمان بهزیستی کشور از چه زمانی به آسیب اجتماعی اعتیاد ورود کرده و چه خدماتی را در این زمینه ارائه می نماید؟

ایزدپور : سازمان بهزیستی بیش از ۲۰ سال است که در تمای طیف های پیشگیری اولیه، درمان، بازتوانی، کاهش آسیب اعتیاد و حمایت های اجتماعی فعالیت هایی را انجام می دهد. از جمله فعالیت های سازمان بهزیستی کشور را می توان به ۵ گروه خدمات سرپایی، خدمات مراکز اقامتی میان مدت، خدمات مراکز کاهش آسیب، خدمات مراکز سرپناه شبانه و خدمات تیم های سیار بیان داشت.

لطفا بصورت اختصار توضیحاتی در خصوص این مراکز و خدمات بفرمایید.

خدمات مراکز سرپایی درمان اعتیاد : دراین مراکز سم زدایی و درمان نگهدارنده  با دارو به صورت روزانه انجام  گرفته و خدمات پزشکی، پرستاری، مددکاری و روانشناسی به وی ارایه میشود. در حال حاضر تعداد  ۱۱ مرکز درمان سرپایی تحت نظارت سازمان بهزیستی استان سمنان به ارائه خدمات درمانی شامل درمان دارویی، گروه درمانی، خانواده درمانی و خدمات مددکاری پرداخته اند.

خدمات  مراکز اقامتی میان مدت درمان اعتیاد (ماده ۱۵) : مراکز اقامتی  به مراکزی اطلاق میشود که توسط اشخاص حقوقی (تشکلها و سازمانهای غیر دولتی در راستای اهداف سلامت و خدمات اجتماعی فعالیت میکنند و در اساسنامه آنها به فعالیتهای درمان، بازتوانی یا بهبودی اعتیاد اشاره شده است) این دسته از مراکز به شکل غیر دارویی و درمان پرهیزمدار  و به مدت ۲۱ الی  ۲۸ روز به معتادین مراجعه کننده به صورت شبانه روزی خدمات ارایه می کنند. در صورت لزوم تا سه دوره تمدید می شود. درحال حاضر ۱۳ مرکز اقامتی میان مدت در استان فعالیت دارد. سابقا به این مراکز کمپ گفته می شد.

خدمات مراکز کاهش آسیب DIC: این مراکز با هدف کاهش آسیبهای ناشی از مصرف مواد از طریق آموزش تزریق سالم و  ایمن تر، روش صحیح تزریق، عوارض موضعی تزریق(زخم، آبسه، التهاب عروق)، بیماری های منتقله، تماس جنسی ایمن و بیماری های منتقله از راه تماس جنسی و بیماری های مقاربتی و راههای پیشگیری از انتقال بیماریهای واگیر، توزیع و ترویج استفاده از وسایل بهداشتی جهت کاهش عوارض مصرف(از قبیل توزیع سرنگ سر سوزن، پد الکی، وسایل بهداشتی، درمان دارویی، یک وعده غذای گرم ...) فعالیت دارند. این مراکز گذری بوده و معتادین فقط خدمات به صورت روزانه دریافت می نمایند. در حال حاضر دو مرکز یکی در شهرستان سمنان و دیگری در شهرستان شاهرود فعالیت دارند.  

خدمات مراکز سرپناه شبانه (شلتر) : مکانی است که به منظور کاهش آسیب و برای اسکان  شبانه معتادان با رفتار پرخطر و بی‌خانمان راه‌اندازی می‌شود.   ارائه خدمات کاهش آسیب اعتیاد در واحد به صورت آموزش تزریق سالم، safe sex، توزیع بسته های بهداشتی، استحمام، توزیع یک وعده غذایی فراهم نمودن امکانات رفاهی و اقامت کوتاه مدت برای بیماران. در حال حاضر  ۲ مرکز شلتر در سطح استان فعال می باشند(مرکز قدم سبز شهرستان سمنان، مرکز راه سبز شهرستان شاهرود)

خدمات تیم های سیار: تیمی است حداقل دو نفره که به معتادانی که خود به مراکز مراجعه نمی کنند در محل پاتوق ها و تجمع معتادین، خدمات آموزشی وکاهش آسیب با توجه به توان و اعتبارات مالی سازمان ارائه می کند. در راستای کاهش عوارض بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی مصرف مواد و رفتارهای پر خطر  دو تیم سیار در شهرستانهای شاهرود و سمنان در حال فعالیت هستند

یکی از خدمات ارائه شده سازمان بهزیستی کشور در امر پیشگیری از اعتیاد خط ملی اعتیاد است در این خصوص توضیحاتی بفرمایید.

در راستای آگاهسازی افراد جامعه، راهنمایی، مشاوره، پیشگیری و درمان اعتیاد  از سال ۱۳۸۷ سازمان بهزیستی کشور خط ملی اعتیاد را به شماره ۰۹۶۲۸ راه اندازی کرد است هدف اصلی مخط ملی اعتیاد، ارائه راهکارهای پیشگیرانه، راهنمایی و اطلاع رسانی در زمینه پیشگیری و درمان اعتیاد انجام است و در صورت نیاز افراد را متناسب با نیازهایشان به مراکز درمان دارای مجوز رسمی ارجاع می نماید. ساعت کار این مرکز ۸ صبح تا ۸ شب می باشد و مردم می توانند با شماره گیری شماره ۰۹۶۲۸ بدون کد از سراسر کشور با این مرکز تماس داشته باشند. مشاورین متخصصی در زمینه پیشگیری و درمان اعتیاد در این مرکز حضور دارند و به سوالات مردم  در زمینه پیشگیری و شناخت علائم اولیه اعتیاد، شناخت اشکال متفاوت مواد  و مشکلات رفتاری به دنبال مصرف مواد و همچنین افرادی که در زمینه درمان نیاز به آگاهی و معرفی مراکز معتبر دارند پاسخ می دهد.

کد خبر 24021

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد