ارائه خدمت به ۴۴۰۰ کم شنوا و ناشنوا دراستان قم

محمد علی مقدمخواه معاون توان بخشی بهزیستی استان قم با اشاره به وجود حدود ۴۴۰۰ معلول کم شنوا و ناشنوا در استان قم، از انجام ۱۹ عمل کاشت حلزون درسال ۹۸ و شش ماهه نخست سال ۹۹ خبر داد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان قم، محمدعلی مقدم‌خواه ضمن تبریک هفته ناشنوایان با اعلام این خبر افزود: اولویت سازمان بهزیستی در حوزه‌ ناشنوایان بحث پیشگیری و غربالگری شنوایی افراد از بدو تولد است که از سنوات قبل طرح غربالگری شنوائی نوزادان در سراسر کشور در حال اجراست و استان قم هم جز استان‌های موفق در این زمینه است.

وی ادامه داد: در سال ۹۸  از بین متولدین استان حدود ۱۸۱۳۸ هزار نوزاد غربالگری شنوائی شدند و  بعد از طی مراحل لازم حدود ۶۲ نوزاد به مراحل تشخیصی و درمان کم‌شنوائی ارجاع شدندو ۱۹ نوزاد کم شنوا یا ناشنوا تشخیص داده شدند ، در ۶ ماهه اول سال ۹۹ با شیوع بیماری کرونا ۲ ماه کار غربالگری تعطیل شد و با اعلام بهزیستی کشور مجددا کار شروع گردید که  از بین متولدین استان ۷۶۶۶ نفر معاینه شدند که حدود ۳۸ نفر مشکوک و به مراحل تشخیصی و درمان ارجاع شدند، که مراحل درمانی و تخصصی آنها با کمک بهزیستی در حال انجام است.

معاون توانبخشی بهزیستی قم با اشاره به شرایط کرونایی و احتیاط برخی خانواده ها در مراجعه به مراکز غربالگری خاطرنشان کرد ، کلیه پایگاه های غربالگری استان الزمات و پروتکلهای بهداشتی را رعایت می کنند و عدم مراجعه به موقع والدین به این مراکز و عدم تشخیص به موقع کم شنوائی یا ناشنوایی نوزادان تبعات جبران ناپذیری خواهد داشت.

مقدم‌خواه  با اشاره به آمار ناشنوایان تحت پوشش سازمان بهزیستی در قم خاطر نشان کرد: ۴۳۹۴ معلول کم شنوا و ناشنوا در استان قم وجود دارد که ۲۵۴۶ نفر آنان را آقایان و ۱۸۴۸ نفر را خانم‌ها تشکیل می‌دهند و میزان و شدت معلولیت ناشنوایی در استان هم عبارت است از  ۵۲۴ مورد معلولیت خفیف، ۱۵۶۹ مورد متوسط ، ۱۷۵۱ مورد شدید و ۵۵۰ مورد شدید .

معاون توان بخشی بهزیستی استان قم در خصوص خدمات بهزیستی به ناشنوایان افزود : نوزادان دارای مشکل ناشنوائی پس از ۶ماهگی مورد عمل کاشت حلزون قرار می ‌گیرند که در سال ۹۸ و ۶ ماهه اول ۹۹ حدود ۱۰۰ مورد خدمات کاشت حلزون که شامل ۱۹ مورد کاشت و ۸۱ مورد کمک هزینه تعمیر قطعات و...  در استان داشتیم .

وی گفت: حمایت از این کودکان و استفاده از خدمات مرکز آموزشی و توانبخشی غیردولتی سخن بصورت یارانه‌ای در اولویت سازمان بهزیستی است.

مقدم‌خواه در خصوص ناشنوایان بزرگسال تصریح کرد: برای این افراد ابتدا تشکیل پرونده صورت می‌گیرد و سپس وضعیت خانوادگی‌شان بررسی می‌شود و کمک‌های معیشتی، بیمه، اشتغال، تحصیلی، دانشجوئی و درمانی را از سمت سازمان بهزیستی دریافت می‌کنندو در حال حاضر ۵۹۴ خانواده با معلولیت ناشنوایی مستمری بگیر سازمان هستند و ناشنوایان به علت شرایط جسمی مساعدترین و مناسب‌ترین وضعیت را جهت اشتغال و خودکفائی دارند و در سال ۹۸ حدود۱۷۰ نفر از ناشنوایان و معلولین گفتاری جهت تسهیلات اشتغال به بانکهای عامل معرفی شدند و ۱۲۰ نفر موفق به اخذ تسهیلات اشتغال شدندو در ۶ ماهه اول ۹۹ هم ۳۷ نفر از ناشنوایان و معلولین گفتاری جهت اخذ تسهیلات اشتغال به بانک معرفی شده اند.

لازم به ذکر است ۹ مهرماه مصادف با ۳۰سپتامبر روزجهانی ناشنوایان و این هفته هم به نام هفته ناشنوایان نامگذاری گردیده است.

کد خبر 23498

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد