تشکیل ۱۰ صندوق مالی خرد برای اشتغال مددجویان روستایی بهزیستی خراسان رضوی

بهزیستی خراسان رضوی در شش ماه گذشته ۱۰صندوق مالی خرد در ۱۰ شهرستان استان راه اندازی کرده است.

به گفته ی کارشناس مسؤول برنامه‌ی توانبخشی مبتنی بر جامعه  (CBR) بهزیستی خراسان رضوی، این نهاد تأسیس ۲۵ صندوق دیگر را تا پایان امسال در دستور کار دارد.

زهرا فردوسی گفت: این صندوق‌ها با هدف اشتغال روستایی پایدار در گروه‌های تشکیل یافته از معلولین یا سرپرستان افراد دارای معلولیت تشکیل می‌شود.

وی افزود: بهزیستی به اعضای هر یک از این گروه‌ها یک میلیون تومان کمک بلاعوض تشویقی ارائه می‌کند.

وی ادامه داد: اعضای این گروه‌ها که حداقل باید ۱۵ نفر باشند ماهانه ۲۰ هزار تومان در صندوق کارآفرینی امید سپرده‌گذاری می‌کنند و در مقابل، صندوق امید پس از سه تا شش ماه، ۵۰ میلیون تومان وام کم‌بهره‌ به گروه می‌دهد.

فردوسی تأکید کرد: این تسهیلات با بهره ۴ تا شش درصد پرداخت می‌شود و اگر وام‌گیرندگان اقساط را به موقع پرداخت کنند پس از تسویه‌ی نصف وام، می‌توانند تسهیلات جدید دریافت کنند.

وی با بیان اینکه بهزیستی مشوق‌های بلاعوض تمام ده صندوق تشکیل شده را پرداخت کرده گفت: این صندوق‌ها در شهرستان‌های نیشابور، سبزوار، قوچان، فیروزه، کاشمر، زاوه، جغتای، سرخس، تربت حیدریه و بردسکن زیر عنوان گروه‌های اشتغالی خودیار تشکیل شده است.

وی در خصوص شرایط اعضای این گروه‌ها گفت: اعضای گروه‌هایی که تشکیل صندوق مالی خرد را می‌دهند یا باید خودشان جزو افراددارای معلولیت باشند یا قیم معلولین ذهنی یا بیماران روانی مزمن باشند یا اینکه سرپرستان واقعی کودک دارای معلولیت باشند.

وی ادامه داد: معلولین ذهنی خفیف هم می‌توانند در این گروه‌ها عضویت داشته باشند ضمن اینکه ضمانت‌های تسهیلات به صورت زنجیره‌ای است و تنها یک فقره سفته از اشخاص اخذ می‌شود.

وی تأکیدکرد: تمام اعضای گروه باید از دهک های کم‌درآمد جامعه‌ی روستایی محسوب شوند.

کارشناس برنامه‌ی توانبخشی مبتنی بر جامعه بهزیستی خراسان رضوی گفت: از ده صندوق تشکیل شده ۲ گروه وام خود را دریافت کرده و ۸ گروه در مرحله‌ی دریافت وام هستند.

فردوسی با بیان اینکه تشکیل این صندوق‌ها علاوه بر اهداف اقتصادی، اهداف فرهنگی اجتماعی را نیز دنبال می‌کند گفت: افزایش ارتباطات اجتماعی، ایجاد فرهنگ و روحیه کار تیمی، افزایش مسؤولیت‌پذیری جوامع محلی در رفع مشکلات جامعه‌ی هدف، توانمندسازی و ظرفیت‌سازی در بین افراد دارای معلولیت، و تقویت و توانایی‌های رهبری و مدیریت از جمله‌ی این اهداف می‌باشد.

کد خبر 22710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد