پیام مدیرکل بهزیستی مازندران به مناسبت روز جهانی فیزیوتراپی

دکتر فرزاد گوهردهی مدیرکل بهزیستی مازندران به مناسبت روز جهانی فیزیوتراپی پیام تبریکی صادر نمود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان مازندران متن کامل این بدین شرح است:

بسمه تعالی

۸ سپتامبر هر سال مصادف با روز جهانی فیزیوتراپی است. شعار روز جهانی فیزیوتراپی امسال "جهان پس از کووید ۱۹" می باشد.
موضوع روز جهانی فیزیوتراپی در سال ۲۰۲۰ بر روی توانبخشی در بیماری COVID-۱۹ تمرکز دارد که برای ماهها و احتمالاً سالهای آینده در خط مقدم ذهن ما قرار خواهد داشت. فیزیوتراپی حرفه ای است که منحصراً برای افزایش مشارکت در چالش و کمک به آسیب پذیرترین افراد جهت دستیابی به استقلال و بالا بردن کیفیت زندگی از راه هایی که قبلاً هرگز ندیده ایم ، قرار دارد. اگرچه در این مرحله خستگی ناشی از مقابله با ویروس کووید ۱۹ بدیهی است و ارایه ی خدمات بیشتر در این شرایط نیز طاقت فرسا بنظر می رسد ، اما اکنون زمان آن است که با حداکثر توان با این چالش روبرو شویم.
باید بدانیم که فیزیوتراپی در دوران پاندمی کووید ۱۹ در سه سطح عموم مردم، بیماران غیر مبتلا به کووید ۱۹ و بیماران مبتلا به کووید ۱۹ می‌تواند منشأ خدمات قرار گیرد.
فیزیوتراپیست ها به عنوان عضوی از تیم درمان در بخش مراقبت ویژه نقش موثری در کاهش عوارض تنفسی و جلوگیری از ضعف ناشی از بستری در بخش مراقبت ویژه ایفا می کند . از آنجا که یکی از مهمترین ارگان هایی که به دنبال بیماری کووید ۱۹ درگیری می شود، سیستم تنفسی است، بنابراین نقش فیزیوتراپیست ها به خصوص در زمینه فیزیوتراپی تنفسی در کنار دیگر متخصصین سلامت در درمان و مراقبت این دسته از بیماران و غلبه بر علائم تنفسی بیماران مبتلا به کووید ۱۹ قابل اهمیت است.
لذا برای درمان و بهبود عملکرد تنفسی مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ علاوه بر درمان طبی، انجام تکنیک های بازتوانی و فیزیوتراپی ریوی بسیار ضروری است. همچنین این اقدامات به عنوان آموزش های خودمراقبتی و ورزش های تنفسی برای بیماران قرنطینه در منزل توصیه می شود. 
با دانستن تمام روش‌ها و تمرینات مفید و مؤثر در افزایش توانمندی بدن می‌توان علاوه بر درمان بیماران به آنها کمک کرد تا از نظر این مهم جایگاهی بهتر و از نظر شاخص‌های مرتبط با سلامتی وضعیتی مطلوب‌تر را کسب کنند که این موارد باعث شده است تا در تمام منابع علمی روش های درمانی فیزیوتراپی در خط اول درمان این بیماری عالم گیر قرار گیرند و بی شک بواسطه توانبخشی ریوی و فیزیوتراپی تنفسی ما خواهیم توانست آثار و عواقب ناشی از این بیماری را به حداقل رسانیده و مانع مرگ و میر بالا در این بیماری گردیم.
بنابراین روز جهانی فیزیوتراپی فرصتی است برای درک اهمیت انجام روش ها و تمرینات فیزیوتراپی برای بازتوانی مبتلایان به کووید ۱۹ تا با افزایش اعتماد به نفس مبتلایان بتوان امید به زندگی را در آنان افزایش داد.

دکتر فرزاد گوهردهی
مدیرکل بهزیستی مازندران

کد خبر 22669

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد