تعداد سقط‌های احتمالی از آمار مجموع مرگ و میر استان بالاتر است!

معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی نسبت به افزایش غیر قابل قبول آمار سقط جنین هشدار داد.

دکتر غلامحسین حقدادی گفت: اگر آمار سقط جنین در کشور که توسط مقامات بهداشتی گزارش شده درست باشد یک آمار بسیار نگران کننده است که باید فکری به حال آن بکنیم.

وی تأکید کرد: وجود 450 هزار سقط جنین به معنای سقط یک سوم موالید کشور است که بسیار خطرناک و هشداردهنده به نظر می رسد.

وی با بیان اینکه بر اساس تحلیل آمار اعلام شده در کشور، می توان میزان سقط جنین خراسان رضوی را در همان حدود برآورد کرد گفت: به جهت اینکه معمولا نسبت‌های جمعیتی در سطح کشور و استان‌ها تفاوت معناداری با هم ندارند می‌توان گفت یک سوم موالید استان یعنی حدود 35 هزار سقط جنین در خراسان رضوی انجام می‌شود که رقم بسیار بسیار نگران‌کننده‌ای است.

وی تصریح کرد: اگر در نظر بگیریم که مجموع فوتی‌های استان به دلایل مختلف از جمله بیماری‌ها، تصادفات و سوانح و سایر علت‌ها، کمتر از 35 هزار نفر است آنگاه آمار سقط جنین، ما را به عمق نگران‌کننده‌ی آمار سقط جنین بیشتر فرو می‌برد.

دکتر حقدادی در زمینه‌ی علل سقط جنین‌ها گفت: بارداری‌های ناخواسته، شاید مهم‌ترین دلیل این امر باشد که ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد.

وی ادامه داد: بخش قانونی سقط‌ها شامل وجود بیماری‌های ژنتیک، معلولیت‌های احتمالی، برخی نارسایی‌ها و بیماری‌های لاعلاج در جنین‌ها می‌باشد که مثلا در خراسان آمار سقط‌های ناشی از وجود معلولیت یا بیماری ژنتیک در سال به حدود 500 مورد می‌رسد که نسبت به 35 هزار سقط، بسیار اندک به نظر می‌رسد.

وی خاطر نشان کرد: البته ما از سایر سقط‌های قانونی اطلاعات و آماری نداریم ولی اگر سقط‌های غیر قانونی را نیز از همان اخبار منتشره توسط مقامات بهداشتی و مسؤولین اتخاذ کنیم چیزی حدود یک سوم سقط‌ها غیر قانونی است.

وی افزود: بنا بر این برآورد، سقط‌های غیر قانونی خراسان رضوی باید رقمی حدود 10 هزار مورد باشد.

معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی در مورد تبیین بارداری‌های ناخواسته گفت: ازدواج‌های در سنین پایین که طرفین تمایلی به داشتن فرزند ندارند، ارتباطات غیر متعارف عاطفی و جنسی که منجر به بارداری می‌شود، ازدواج‌های موقت شرعی که ممکن است به بارداری ناخواسته بینجامد، ارتباطات عاطفی دوستانه بین جوانان که امکان نزدیک شدن روابط و بارداری وجود دارد و بالاخره، بارداری‌های ناخواسته‌ی در زوج‌های متعارف، از جمله مواردی است که بارداری ناخواسته در آن روی می‌دهد و در بسیاری از این موارد، طرفین یا خانم باردار، خود را مجبور به سقط می‌بیند.

وی توضیح داد: خانم باردار به هر یک از دلایل که باشد اگر سقط نکند چند گزینه پیش رو خواهد داشت که بسته به اینکه در کجا و به چه شکلی باردار شده باشد مشکلات متفاوتی در انتظارش است.

دکتر حقدادی اظهار داشت: اگر این خانم ازدواج زودهنگام قانونی داشته باشد باید نگران تولد فرزند، مسؤولیت نگهداری و پرورش و خرج و مخارج وی باشد که البته پدر هم هست ولی به هر حال نگرانی‌هایی وجود دارد که محل بحث ما نیست.

وی ادامه داد: مسئله‌ی مهم‌تر بارداری‌هایی است که خارج از چهارچوب‌های قانونی انجام می‌شود و ممکن است در صورت عدم تمایل مادر به سقط، گرفتاری‌های اساسی برای او درست کند.

وی توضیح داد: پاسخگویی به قانون، برخورد با خانواده، مسائلی که در نتیجه‌ی علنی‌شدن بارداری در خانواده، محله و جامعه برای این مادر ایجاد می‌شود و خیلی مسائل دیگر، برخی از ابعاد مسئله است.

معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی در خصوص راهکارهای کاهش و کنترل سقط جنین گفت: باید شرایط ازدواج را تسهیل کنیم و از زوجین در هر شرایط و سنینی، حمایت داشته باشیم که ممکن است اقتصادی، اجتماعی و یا فرهنگی باشد و حتما باید نقش مددکاران اجتماعی در این میان جدی‌تر گرفته شود./

دکتر حقدادی گفت: همچنین باید برای بیوه‌ها، مطلقه‌ها و مجردان، شرایط ازدواج دوباره یا بدوی راحت را فراهم نموده و نگذاریم ارتباطات نادرست و انحرافی، گسترش یابد.

وی همچنین تأکید کرد: سقط جنین که از نظر شرعی، مساوی قتل نفس است در اسلام حرام و در دیدگاه علمی، یک عمل غیر انسانی است مگر اینکه جنین، مشکلی داشته باشد که ولادتش، برای خودش و سایرین، دردسر جدی ایجاد کند که آن هم باید قبل از حلول روح در جنین یعنی پیش از چهار ماهگی انجام شود.

وی یادآور شد: حتی اگر بارداری ناخواسته در اثر ارتباط نامشروع یا غیر متعارف مثل ازدواج سفید ایجاد شود، باز هم مادر به هر شرایطی که دچار باشد سقط جنین، قتل نفس محسوب شده و حرام است.

وی همچنین گفت: بخش دیگر ماجرا این است که به هر حال، سقط جنین را یک پزشک یا ماما انجام می‌دهد و وزارت بهداشت و سایر مسؤولین، به راحتی می‌توانند فعالیت این بخش را کنترل کنند که این عمل کمتر انجام شود.

دکتر حقدادی تصریح کرد: اگر در نظر بگیریم که میزان سقط جنین حدودا یک سوم موالید را شامل می‌شود باید گفت اگر مقداری از همین تعداد جنین سقط نشوند و زند ه بمانند، مشکل کاهش شدید جمعیت، تا حدودی حل می‌شود.

وی گفت: به هر حال مسئله‌ی بالا رفتن سقط جنین غیر قانونی، آنقدر نگران کننده است که به عقیده‌ی من باید یک نهاد اجتماعی در بخش دولتی یا غیر دولتی برای حمایت از مادران در هر منطقه و استان تشکیل شود که استادان دانشگاه، متخصصین نهادهای مختلف و مسؤولین اجرایی مرتبط، عضو آن باشند و در باره‌ی راه‌های جلوگیری، پیشگیری، کاهش و کنترل سقط غیر قانونی، تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی اجرایی داشته باشند تا این مشکل را به سمت حل و فصل ببریم و از این وضعیت واقعا نگران‌کننده، رهایی یابیم.

کد خبر 22091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد