در رسانه | رشد ۱۱ درصدی مشارکت‌های اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی

معاون امور مشارکت‌ها، اشتغال و مسکن اداره کل بهزیستی خراسان رضوی از رشد ۱۱ درصدی مشارکت‌های اجتماعی مردم در امسال نسبت به زمان مشابه سال گذشته خبر داد.

گروه جامعه شهرآرانیوز | موضوع تشکل‌گرایی و مشارکت‌های اجتماعی به دنیای مدرن مربوط می‌شود، اما فعالیت‌های داوطلبانه در کشور ما سابقه تاریخی دارد که البته پیوند آن با باورها و اعتقادات مذهبی را نمی‌توان نادیده گرفت.

کشور ما اکنون در شرایطی قرار دارد که بیش از هر زمان دیگر به بسیج همگانی و هم‌سازکردن توانایی‌های بالقوه، در عرصه‌های گوناگون نیاز دارد. از سوی دیگر علاقه‌ای که مردم ما در مقاطع مختلف برای مشارکت در سرنوشت خویش نشان داده‌اند، فضای مساعدی را برای فراخوان آن‌ها به حضور اجتماعی ایجاد کرده است؛ بنابراین به نظر می‌رسد که توانمندسازی و ایجاد بستر همکاری از سوی عالی‌ترین سطوح نظام فراهم شده است و مشروعیت صمیمانه آنان پذیرفته می‌شود. یکی از مهم‌ترین دستگاه‌های مشارکت‌پذیر در کشور، سازمان بهزیستی است که جامعه هدف آن از رقم بالایی برخوردار است و به‌طبع سطح مشارکت اجتماعی را نیز بالا می‌برد.

جذب مشارکت‌های خرد هدف اصلی ماست

حمیده محدث، معاون امور مشارکت‌ها، اشتغال و مسکن اداره کل بهزیستی خراسان رضوی، با اشاره به اهداف و عملکرد این معاونت در حوزه جذب مشارکت‌های اجتماعی گفت: هدف ما کمک به جامعه هدف است و در این راه هرگونه مشارکت اجتماعی را با آغوش باز پذیرا هستیم.

وی ادامه داد: در کنار جذب مشارکت‌ها، یکی از اهداف مهم برای ما، توانمندسازی جامعه هدف بهزیستی است و باید بگوییم در این راه تمام ظرفیت‌های موجود را به کار خواهیم بست.

محدث خاطرنشان کرد: پایه و اساس مشارکت برای ما، جذب مشارکت‌های خرد است و پس از آن، کمک‌های خیران سطح اول خراسان رضوی است که نیازهای کلان مدنظر ما را برطرف می‌کند. بنابراین، حضور هرچه بیشتر مردم باعث ایجاد انگیزه و تحقق واقعی مشارکت‌های جمعی خواهد بود.

رشد ۱۱ درصدی مشارکت‌ها در سال ۹۹

معاون امور مشارکت‌های بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به میزان مشارکت‌های مردمی امسال و مشابه آن در سال گذشته گفت: با همراهی و اعتماد مردم، سطح مشارکت‌های مردمی در انتهای سال ۹۸ و ۳ ماه نخست سال ۹۹ به میزان ۶۷/۱۱ درصد افزایش داشته است، در واقع مجموع مشارکت‌های امسال مبلغ ۵۳ میلیارد و ۹۲۰ میلیون و ۶۸۳ هزار تومان بوده است که در مدت مشابه آن، یعنی انتهای سال ۹۷ و ۳ ماه نخست سال ۹۸، مبلغ ۴۸ میلیارد و ۲۸۵ میلیون و ۹۹۶ هزار تومان بوده است. این نکته نیز نباید فراموش شود که سال گذشته، درگیر سیل بودیم و امسال درگیر ویروس کرونا هستیم و این نشان از آگاهی مردم و همراهی آنان در شرایط سخت دارد.

محدث درباره شیوه‌های کمک‌های مردمی تصریح کرد: همان‌طور که گفتم، اولویت ما جذب مشارکت‌های خرد است و با تجمیع آن، جامعه هدف خود را پوشش می‌دهیم. بیشتر، برای کمک‌های ارسالی شرایط تعریف نمی‌شود، اما اگر فرد خیری بخواهد کمکش به‌صورت ویژه به دست گروه خاصی برسد، معاونت مشارکت‌ها خود را در قبال نذر خیر مسئول می‌داند و تقاضای ایشان را انجام می‌دهد.

وی با اشاره به اهم مشارکت‌های مدنظر بهزیستی خاطرنشان کرد: کمک‌های مردم به‌صورت مسکن، توانمندسازی، سرمایه‌گذاری آتیه مددجو، تأمین جهیزیه، برنامه‌های آموزشی و فرهنگی، نیازهای موردی و... هزینه می‌شود.

محدث به کمک‌ها و مشارکت‌های خیران در طول سال هم اشاره کرد و افزود: اگر شرایط ویژه‌ای مانند حوادث و بلایای طبیعی غیرمترقبه نداشته باشیم، مشارکت‌ها بیشتر به‌صورت سبد معیشتی دریافت و به دست جامعه هدف می‌رسد که این سبدها و نحوه توزیع آن باتوجه‌به شرایط و زمان می‌تواند متفاوت باشد. به‌طور مثال، اکنون که درگیر ویروس کرونا هستیم، بسته‌های بهداشتی از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند و سعی کرده‌ایم در مقاطع گوناگون این بسته‌ها توزیع شوند.

عواید پویش کاهش مصرف برق در سال گذشته ۶۰ میلیون تومان بود

معاون امور مشارکت‌های بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به آغاز پویش روز گرم که به کوشش این اداره و شرکت توزیع برق مشهد از ساعت ۱۲ تا ۱۶ امروز، ۲۲ مردادماه انجام خواهد شد، گفت: این پویش ابتکاری از سوی شرکت برق است و تمام عواید آن در اختیار کودکان کار قرار خواهد گرفت.

محدث به سابقه این پویش اشاره کرد و گفت: شعار این پویش «انرژی امروز ما برای کودکان کار» می‌باشد و سال گذشته که به مدت ۳ روز انجام شد، مبلغ ۶۰ میلیون تومان عاید کودکان شد که چک این مبلغ در مراسمی به بهزیستی تحویل داده شد و برای تأمین نیازهای کودکان کار در اختیار معاون امور اجتماعی به‌عنوان متولی این جامعه قرار گرفت. امیدواریم امروز عواید این پویش نسبت به سال گذشته بیشتر شود.
وی با اشاره به اولویت‌های هزینه مبلغ این پویش تصریح کرد: نوشت‌افزار و غذای گرم در اولویت درآمدهای این پویش است.

به مشارکت‌های آموزشی احتیاج ویژه‌ای داریم

معاون امور مشارکت‌های بهزیستی به اولویت‌های مهم امسال این معاونت اشاره کرد و گفت: به جز برنامه‌های متداول هر سال در این معاونت، چالش اجاره‌بهای مسکن مددجویان را داریم که امیدواریم با مشارکت خیران استان از این شرایط دشوار عبور کنیم و همچنین با اعتباراتی که از سوی سازمان بهزیستی تخصیص یافته است، بتوانیم مشکل مسکن آنان را برطرف کنیم.

محدث با اشاره به آغاز سال تحصیلی دانش‌آموزان گفت: با شیوع کرونا و فرایند آموزش مجازی، دغدغه امروز ما، گوشی‌های هوشمند و اینترنت پرسرعت و رایگان برای این دانش‌آموزان مستعد است، زیرا با افزایش قیمت گوشی‌های هوشمند و تعرفه به‌نسبت زیاد اینترنت‌های خطوط تلفن، نگران محرومیت دانش‌آموزان از تحصیلات امسال هستیم و امیدواریم این مشکل نیز قبل از آغاز سال تحصیلی جدید برطرف شود.

کد خبر 21504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد