گناباد | پایگاه غربالگری شنوایی کودکان ۳ تا ۵ سال در گناباد افتتاح می‌شود

رئیس اداره بهزیستی گناباد گفت: دستگاه غربالگری شنوایی کودکان ۳ تا ۵ سال با حمایت اداره کل بهزیستی و مشارکت بخش خصوصی خریداری شده و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هفته بهزیستی راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی خراسان رضوی، علی آراسته ضمن اعلام این خبر افزود: بعد از موفقیت آمیز بودن طرح غربالگری نوزادان و به منظور رصد صد در صدی و شناسایی افرادی که ممکن است از طرح غربالگری نوزادان جا مانده باشند و یا در سال‌های اول کودکی دچار مشکل شده‌ باشند، اقدامات لازم برای تهیه دستگاه غربالگری شنوایی کودکان ۳ تا ۵ سال انجام و بعد از پیگیری‌های فراوان این دستگاه خریداری شد.

وی ادامه داد: برای خرید این دستگاه ۷۰۰ میلیون ریال هزینه شده که مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال توسط اداره کل بهزیستی خراسان رضوی و مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال توسط بخش خصوصی پرداخت شده‌ است.

آراسته خاطر نشان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم که در این طرح ۵ تا ۶ هزار کودک از لحاظ شنوایی پایش شوند که علاوه بر کودکان شهرستان گناباد کودکانی از شهرهای بجستان، مه‌ولات، جنگل، خواف، یونسی و رشتخوار نیز غربالگری می‌شوند.

وی اظهار کرد: طرح غربالگری شنوایی نوزادان نیز از سال ۱۳۸۷ در گناباد راه‌اندازی شده که در سال‌های اول زیاد استقبال نشد اما از سال ۹۰ به بعد و با توجه به اطلاع‌رسانی‌هایی که انجام شد استقبال خوبی از طرح به عمل آمد و در حال حاضر میانگین مراجعان برای طرح غربالگری شنوایی نوزادان حدود ۱۵۰۰ نفر در سال است.

رئیس اداره بهزیستی گناباد در ادامه با اشاره به اینکه بسیاری از مشکلات شنوایی در همان هفته اول بعد تولد قابل درمان است، عنوان کرد:  از ابتدای اجرای طرح غربالگری شنوایی نوزادان، تا کنون ۱۵ نوزاد با مشکل شنوایی شناسایی شده و پیگیری‌های لازم برای درمان آن‌ها توسط واحد مددکاری بهزیستی انجام شده‌ که خوشبختانه نتایج خوبی نیز حاصل شده‌ است.

رئیس اداره بهزیستی گناباد تاکید کرد: طرح غربالگری شنوایی نوزادان بسیار موفقیت‌آمیز بوده به طوری که باعث شد، ورودی معلولان با مشکل شنوایی به مدرسه استثنایی شهید علویان گناباد در سال‌های اخیر تقریبا به صفر برسد و همین موفقیت، انگیزه‌ای شد که پیگیر راه‌اندازی پایگاه غربالگری شنوایی کودکان ۳ تا ۵ سال باشیم تا مشکلات ناشی از شنوایی و کم شنوایی به موقع شناسایی و درمان شوند و بتوانیم  این مشکلات را  در بزرگسالی به حداقل برسانیم.

گفتنی است در حال حاضر ۳۶۵ نفر با معلولیت شنوایی شناسایی و در بهزیستی شهرستان گناباد دارای پرونده هستند.

کد خبر 20274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد