دررسانه| در شرایط کرونایی با هم کنار بیاییم

بی‌شک نمی‌توان حوزه‌ای از تعاملات بشری را پیدا کرد که تحت تأثیر شیوع کرونا قرار نگرفته باشد و این تأثیر در بخش‌هایی که مربوط به نوعی خدمات عمومی مبتنی بر شهریه می‌شود تبعات بیشتری داشته است.

نمونه بارز این دسته از فعالیت‌ها مدارس و مهدهای کودک هستند؛ حال آنکه مدارس به دلیل نوع خدماتی که ارائه می‌دهند به شکل دیگری در حال ارائه خدمت هستند و مشکلات کمتری دارند اما در بخش مهدهای کودک بیشتر خدماتی که ارائه می‌شود حول نگهداری بچه‌ها در ساعاتی از روز می‌شود و خدمات بعدی در صورتی محقق می‌شود که کودک در مهد حضور فیزیکی داشته باشد.

بر همین اساس از اواخر سال گذشته موضوعی که به عنوان دغدغه جدی خانواده‌ها مطرح بوده و هست، مسئله شهریه مهدهای کودک‌ در مدتی است که این مراکز تعطیل هستند.

•        نخستین دستور در روزهای پایانی سال

اسفند سال گذشته و در پی درخواست‌های مکرر خانواده‌ها در استان‌های مختلف، سعید بابایی؛ مدیر کل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور، در بخشنامه‌ای «نحوه محاسبه شهریه مهدهای کودک در شرایط به وجود آمده ناشی از تعطیلی مهدهای کودک بر اثر بیماری ویروس کرونا» را به مدیران کل بهزیستی استان‌ها ابلاغ کرد.

در این بخشنامه آمده بود موارد زیر برای آگاهی و اقدام لازم ارسال می‌گردد:

۱) بر اساس ماده۳ قرارداد دریافت خـدمات رشـد و تکامل همه‌جانبه در مهـدهای کودک، منعقده فیمابین والدین و مدیر مهدکودک، مدت قرارداد مشخص شده است.

۲) بـا توجه به ادامه‌دار شـدن تعطیلی مهـدهای کودک از سوی دولت (تعطیلی بیش از یـک مـاه)، هر یـک از طرفین قرارداد(مهدکودک و اولیا) می‌توانند وفق ماده ۹ قرارداد(حوادث غیرمترقبه) نسبت به پایان قرارداد اقدام کنند.

۳) مطابق بند۲ ماده۸ قرارداد(موارد فسـخ قرارداد و خاتمه دادن به آن)، والـدین می‌توانند با توجه به شـرایط پیش آمده نسبت به فسخ قرارداد برای ماه‌های آینده اقدام کنند. با شرایط زیر:

- می‌بایست تصمیم خود را به صورت مکتوب به مدیریت مهدکودک اعلام نمایند.

- ملزم به پرداخت شهریه مهدکودک در ماه‌های قبلی هستند.

اگر در اسـتانی در روزی از ماه اسفند بر اساس اعلام قانونی، مهدهای کودک باز بوده و ارائه خدمت نموده باشند، براساس همین بند دریافت شـهریه اسـفند ماه بلامانع است. (تبصره یک ماده قرارداد تصـریح شده است که هزینه اسـتفاده از خـدمات به صورت کمتر از یـک ماه معادل یک ماه حساب می‌گردد) بـدیهی است دریافت این شـهریه شامل خـدمات مازاد مانند ساعات اضافه خدمت، صبحانه، میان وعده، ناهار و همچنین فوق برنامه نیست.

•        توصیه به درک متقابل

بر همین اساس و با توجه به اینکه تعطیلی مهدهای کودک همچنان ادامه دارد برخی از خانواده‌ها پیگیر فرایندی هستند که بتوانند شهریه پرداخت شده را برای ماه‌هایی که مهد کودک تعطیل بوده مسترد کنند.

بنابراین به منظور اطلاع از دستور استانی این موضوع با معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی گفت‌وگویی داشتیم که وی نیز ضمن تکرار سخنان مدیر کل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور بر درک متقابل والدین و صاحبان مهدهای کودک از شرایط یکدیگر تأکید کرد.

دکتر حقدادی گفت: ذکر این نکته لازم است که برابر قرارداد منعقد شده خانواده‌ها می‌توانند ضمن فسخ قرارداد بخشی از وجوه پرداختی خود را مسترد کنند اما توجه به چند نکته لازم است؛

نکته اول اینکه مهدهای کودک در زمان شروع سال تحصیلی تمام تمهیدات لازم برای یک سال را در نظر می‌گیرند و بر همین اساس هزینه‌هایی را برای فضاسازی، اجاره محل و قرارداد مربیان متقبل شده و حتی بخش زیادی را پرداخت می‌کنند و مابقی آن را از محل چک‌های دریافتی از والدین متعهد به پرداخت می‌شوند.

پس در شرایط کنونی که همه اقشار جامعه از تعطیلی فعالیت‌ها متضرر شده‌اند مهدهای کودک اندکی بیشتر متحمل ضرر و زیان شده‌اند؛ چراکه نه تنها عایدی در این ماه‌ها ندارند که چون ابتدای سال هزینه‌هایی را متحمل شده‌اند عملاً بازگشت سرمایه اولیه هم محقق نمی‌شود و آن‌ها نمی‌توانند اجاره محل را به بهانه دایر نبودن مهد پرداخت نکنند یا اینکه نمی‌توانند قرارداد مربیان را که ابتدای سال بسته شده لغو یا فسخ کنند.

نکته دیگر اینکه فرایند تعلیم و تربیت و آموزش فرایندی حساس است به ویژه در دوره کودکی شرایط خاص‌تری دارد بر همین اساس مهدهای باسابقه که مربیان باتجربه و متبحری دارند درصدد حفظ شرایط خود هستند حال اگر به دلیل تشدید مشکلات مالی پیش آمده نتوانند ادامه فعالیت بدهند عملاً ضرر بزرگ‌تری در بخش تربیت کودکان به جامعه تحمیل خواهد شد؛ چراکه هم اکنون عده‌ای به دنبال تعطیلی مرکز یا استفاده از بیمه بیکاری هستند.

حقدادی اظهار کرد: با تمام این اوصاف از شهروندان و صاحبان مهدهای کودک تقاضا می‌شود در شرایط موجود وضعیت طرف مقابل را نیز در نظر بگیرند و با مماشات بیشتری نسبت به محاسبه شهریه ماه‌هایی که باید برگشت داده شود اقدام نمایند یا به نحو دیگری محاسبه کنند تا حداقل یک طرف متضرر کامل نشود.

وی در خصوص بسته حمایتی اعلامی از سوی ستاد ملی کرونا از مشاغل زیان‌دیده که مهدهای کودک را نیز شامل می‌شود، گفت: هر چند هنوز فرایند پرداخت تسهیلات به طور دقیق مشخص نشده ولی بر اساس کلیات اعلامی و شرایط فعالیت مهدهای کودک در کشور ما بسیاری از مهدها مشمول نمی‌شوند برخی در بخش بیمه مشکل دارند و میزان سنوات بیمه پردازی آن‌ها کمتر از میزان اعلامی است و یا برخی چون متقاضی بیمه بیکاری شده‌اند نمی‌توانند از تسهیلات اعلامی نیز استفاده کنند بنابراین در مجموع نمی‌توان امیدوار بود که مشکلات مهدهای کودک به این روش حل شود ولی می‌تواند بخشی از خسارت‌های عده‌ای از فعالان این بخش را تا حدودی جبران کند.

کد خبر 17268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد