پیام تبریک رئیس سازمان بهزیستی کشور به مناسبت روز روان شناس و مشاور

رئیس سازمان بهزیستی کشور به مناسبت فرارسیدن روز روان شناس و مشاور، ضمن برشمردن خدمات سازمان بهزیستی در این حوزه، پیام تبریکی را صادر کرد. متن این پیام بدین شرح است:

بسمـه تعالی

رشد و توسعه جوامع با تغییرات پرشتاب فناوری، علوم و تکنولوژی و جاماندگی ساختارهای موجود بعنوان پیامدهای توسعه نامتوازن، تضادهای مختلفی را ایجاد و سازوکارهای مرسوم مبتنی بر روابط و فرهنگ را دستخوش تحول و دگرگونی می نماید. این پدیده در کنار مسائل و مشکلات اجتماعی، احساس بهروزی روانی و اجتماعی، خود کارآمدی، وابستگی میان نسلی و خود شکوفایی را دچار تقیصه و ناخوشی نموده و فرایند توانمندسازی، اصلاح و بهبودی آن مستلزم اجرای برنامه های هماهنگ در تمام زمینه های فردی، خانوادگی، نهادهای اجتماعی و ساختارهای کلان می‌باشد.  

در این میان نقش و جایگاه قانونی علم روانشناسی و مشاوره در نظام سلامت کشور و مراقبت از کیان خانواده ها و نیز تاثیر بسزای خدمات مشاوره ای و روانشناختی در ارتقاء کیفیت زندگی، آرامش و امنیت روانی اجتماعی آحاد جامعه در افقی بلند ترسیم و نمایان می گردد.  

سازمان بهزیستی براساس ماموریت های ذاتی و قانونی خود با تاکید بر رویکردهای پیشگیرانه و توانمندسازی نسبت به تدوین شاخص های سلامت روانی، اجتماعی، شناخت روند تغییرات عوامل خطر و محافظ سلامت روانی اجتماعی، تدوین نظام رصد آسیب‌های اجتماعی، ارائه خدمات مشاوره ای و روانشناختی به کودکان، دانش آموزان و خانواده ها، ارائه خدمات مشاوره ای طلاق، مداخلات و حمایت های روانی اجتماعی مبتنی بر جامعه پس از حوادث و بلایا (طرح محب)، فعالیت‌های آموزشی متعدد با هدف بهبود دانش و مهارت تخصصی ارائه دهندگان خدمات روانشناختی و مددکاری، گسترش اورژانس های اجتماعی، تلاش در جهت ارتقاء حمایت های اجتماعی کارآمد، کاهش طلاق، پیشگیری، درمان و بازتوانی اعتیاد و ...، اقداماتی معطوف به هدف و مبتنی بر یافته های علمی و شواهد را مدیریت و اجرا نموده است.

بدیهی است مشارکت سازمان یافته و ظرفیت های عظیم متخصصین انجمن های روانشناسی، پژوهشکده ها، مجامع دانشگاهی، مجموعه صنفی سازمان نظام روانشناسی، تشکل ها و مراکز مشاوره ای، گروه های اجتماع محور، موسسات خیریه و سازمان های مرم نهاد و ... بازوان توانمند و همکاران صدیق این سازمان در سیاستگذاری، راهبری و پیاده سازی برنامه های سلامت اجتماعی بوده اند که همواره بویژه در شرایط بحرانی به صورت داوطلبانه سهم ارزنده ای در تعدیل فضای روانی و اجتماعی کشور و بازتوانی روانی اجتماعی پس از بحران داشته اند که این مهم در شرایط فعلی کشور و بحث پاندمی کرونا ویروس نیز بسیار مشهود است.

به رغم جهش مطلوب و توسعه ظرفیت های تخصصی و معرفی بهینه جایگاه در کشور، نیازهای روز و پیش‌روی جامعه فراتر از اینها بوده و بایستی با انسجام و تعامل همه گروه های تخصصی به سمت ایجاد نظام جامع خدمات روانشناختی بر مبنای جایگاه های قانونی در همه ابعاد تلاش نماییم.  

در پایان ضمن تبریک روز روانشناسی به کلیه روانشناسان و مشاوران متعهد در سراسر کشور بویژه همکاران روانشناس و مشاور در ستاد بهزیستی کشور، مراکز استان ها و واحدهای تابعه و ابراز تشکر و قدردانی از اهتمام دلسوزانه این عزیزان که باتمام توان خود سعی در کاهش رنج و آلام آحاد جامعه می نمایند، امیدوارم به لطف خداوند رحمان و با تداوم و استقرار اینگونه تلاش ها شاهد تثبیت، رشد و بالندگی شاخص های سلامت روانی، اجتماعی در سطح کشور باشیم.  

دکتر وحید قبادی دانا
معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور

 

کد خبر 16684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =