در رسانه | آمارهای طلاق بعد از کرونا افزایش می‌یابد؟

بررسی بحران‌های خانواده و امکان افزایش طلاق، کودک‌آزاری و فرزندآزاری در ایام کرونا، در گفت‌وگو با معاون اجتماعی بهزیستی استان

شهر آرا نیوز : محورها را روی آسیب‌های اجتماعی پساکرونا گذاشتیم. از حرف‌وحدیث‌ و احیانا دعواهای زوجین در ایام کرونا گرفته تا تصمیم‌های احتمالی آن‌ها برای پاک کردن نام همدیگر از شناسنامه برای ایام پساکرونا. این وسط هنوز نه به دار است و نه به بار، برخی در فضای مجازی درمورد اوج گرفتن جدایی‌ها در ایام بعد از کرونا خبر می‌دهند. برخی حتی از این هم پیش‌تر رفته و نام آن را دوران «طلاق‌های کوویدی» گذاشته‌اند؛ البته پیش‌بینی‌ها درمورد ایام پساکرونا، محدود به افزایش جدایی‌ها نیست و از کودک‌آزاری و همسرآزاری هم سخن به میان آمده است. برای بررسی ابعاد و احتمالات نکات مطرح‌شده، گفت‌وگویمان با دکتر غلامحسین حقدادی، معاون اجتماعی بهزیستی خراسان‌ رضوی، حول محور آسیب‌های اجتماعی کرونا و پیامدهای آن در روزهای پساکرونایی، پیش‌روی شماست. حقدادی در این گفت‌وگو بدون عدد و رقم به رشد تماس‌ها با اورژانس 123 در روزهای گذشته اشاره می‌کند و دلیل آن را هم با پیام همگانی وزارت بهداشت مرتبط می‌داند که محتوایش این بود: درصورت مشاهده یا مواجهه با کودک‌آزاری در ایام کرونا، برای دریافت خدمات اجتماعی‌روانی به‌صورت رایگان و شبانه‌روزی با شماره تلفن123، اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، تماس بگیرید.


به حاشیه رفتن طلاق در دوران کرونا
حقدادی در ابتدا به اوضاع و برخورد مردم با کرونا اشاره و تاکید می‌کند: کرونا اکنون تهدیدی برای سلامتی مردم است و همه مردم نیز به این موضوع واقف هستند. همین مسئله سبب می‌شود استرس‌ها و دیگر آسیب‌های اجتماعی به حاشیه رانده شود و مسئله کرونا به‌عنوان یک تهدید جدی در اولویت‌های مردم قرار بگیرد.
معاون اجتماعی بهزیستی خراسان‌ رضوی با ذکر مصداق‌هایی در این حوزه، حرف‌هایش را ادامه می‌دهد: در این دوران ممکن است افرادی که قصد طلاق دارند، به‌دلیل احتمال مبتلا شدن به کرونا، به مراکز مشاوره و دادگاه‌ها مراجعه نکنند و همه امور خود را به بعد از کرونا محول کنند. این یک امر طبیعی است و هرکدام در این شرایط قرار بگیریم، ترجیح‌مان همین خواهد بود که تا بهبود اوضاع به مراکز شلوغ و پررفت‌وآمدی مانند دادگاه‌ها و مراکز مشاوره‌ مراجعه نکنیم، پس با پایان کرونا و عادی شدن شرایط، قطعا این افراد اقداماتی را که به‌صورت مقطعی متوقف کرده‌اند، از سر می‌گیرند؛ البته اوضاع این روزها را که در شرایط غیرعادی است، نمی‌توان نادیده گرفت؛ چون این شرایط می‌تواند بستری برای آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی باشد اما تاکید می‌کنم که هیچ نوع سند و تحقیق علمی‌ برای نقش کرونا و قرنطینه بودن افراد، در بروز طلاق ارائه نشده است.
او درمورد خبرهایی از گسترش طلاق درمیان چینی‌ها بعد از کرونا می‌گوید: درمورد طلاق و اینکه بعد از کرونا و پایان قرنطینه، با روند افزایش طلاق مواجه خواهیم شد، هیچ مصداق علمی‌ و تحقیقاتی وجود ندارد. در این مدت عده‌ای اقدامات خود را به بعد از کرونا موکول می‌کنند. حال ممکن است در این مدت از طلاق منصرف شوند یا آنکه تصمیمشان برای آن جدی شود. از طرف دیگر همین موکول کردن به آینده، خود دلیلی می‌شود برای آنکه تعداد افرادی که در روزهای اول بعد از قرنطینه مراجعه کنند، بیشتر باشد و این هم طبیعی است. مثال واضح آن تعطیلی ادارات است. در روز اول و بعد تعطیلی، تعداد افرادی که مراجعه می‌کنند، زیاد است.
او در ادامه بر صحت برآوردهای طلاق پس از کرونا تاکید می‌کند: بهترین راهی که می‌توان برآورد کرد که آمارهای طلاق در سال جاری افزایش یافته است، تعیین تعداد طلاق‌ها در سال99 و مقایسه آن با سال98 است. اگر این آمار افزایش داشت، می‌توان به محورها و دلایلی چون کرونا اشاره و این موارد را بررسی کرد.


تماس‌های مربوط‌به کودک و همسرآزاری، بدون افزایش
معاون اجتماعی بهزیستی خراسان‌ رضوی می‌گوید: شرایط الان عادی نیست اما نمی‌توان همه‌چیز را به این مسئله ارتباط داد. نکته دیگر اینکه هرقدر این شرایط و زمان قرنطینه بودن افراد ادامه پیدا کند، آثار و تبعات اجتماعی و اقتصادی بیشتری به همراه دارد که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.
او درمورد افزایش گزارش همسرآزاری و کودک‌آزاری می‌گوید: اگر بخواهیم به‌صورت کلی آمار تماس‌ها با اورژانس اجتماعی را در مدت کرونا بررسی کنیم، باید به این موضوع اشاره کنیم که در این مدت، رشدی در تماس‌های مردمی‌ به‌خاطر کودک‌آزاری‌ و همسرآزاری نداشته‌ایم و تماس‌ها و گزارش‌های اعزام اورژانس، مشابه مدت گذشته بوده است.


پیام وزارت بهداشت و افزایش تماس با 123
نکته دیگری که معاون اجتماعی بهزیستی استان به آن اشاره می‌کند، افزایش تماس مردمی‌ با 123 یا همان اورژانس اجتماعی در روزهای گذشته است که حقدادی دلیل آن را پیام عمومی‌ وزارت بهداشت می‌داند که ظهر جمعه برای همه مردم کشور ارسال شد. حقدادی می‌گوید: همین پیام سبب آشنایی بیشتر مردم با اورژانس اجتماعی شد؛ چراکه در این چند روز، آمار تماس‌های مردمی‌ افزایش درخورتوجهی داشته است. او ارائه آمار با توجه به بازه زمانی سه‌روزه را آماری علمی‌ و قابل اتکا نمی‌داند و می‌گوید: با اتکا به این بازه زمانی، ارائه آمار قدری شتاب‌زده است.
معاون اجتماعی اداره‌کل بهزیستی استان درمورد محورهای تماس‌های مردمی‌ با اورژانس 123 می‌گوید: بیشتر تماس‌ها درمورد کرونا و آسیب‌ها و راه‌های شناخت این بیماری بود و همکاران ما در اورژانس اجتماعی، پاسخ‌گوی مردم بودند. تماس مردم هم با شماره 1480 که شماره مشاوره است، برقرار شد اما در این روزهای کرونایی اغلب تماس‌های مردم با اورژانس اجتماعی و 1480 درباره بیماری کرونا بوده است.
حقدادی درمورد میزان آمار ثبت‌شده کودک‌آزاری و اختلاف میان والدین در ایام کرونا به‌دلیل حضور بچه‌ها می‌گوید: در خانواده‌هایی که آسیب‌های گوناگون اجتماعی مانند کودک‌آزاری دارند، حضور بچه‌ها در خانه، می‌تواند به افزایش این موارد دامن بزند؛ البته خانواده‌هایی که هیچ‌گونه مشکل و آسیب اجتماعی ندارند، نیز ممکن است با حضور طولانی‌مدت بچه‌ها در خانه و نبود امکانی برای بیرون بردن آن‌ها از خانه به‌منظور گردش و استفاده از فضاهای تفریحی، با مشکل روبه‌رو شوند. بهترین اتفاق آن است که رسانه‌ها از این فرصت برای آموزش خانواده‌ها و ارائه بسته‌های روان‌شناسی و اجتماعی بهره بگیرند تا این مشکلات برطرف شود. قطعا رفع این مشکلات، می‌تواند دستاوردی باشد برای تمام ایام سال و سال‌های بعد از کرونا.

 

کد خبر 15983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد