تغذیه مناسب در پیشگیری از  ابتلا به ویروس کرونا (کووید ۱۹)

منابع معتبر را برای کسب اطلاعات علمی برگزینید. توجه به منابع غیرعلمی منتشر شده در فضای مجازی مثل حذف لبنیات و حذف منابع ویتامین ث و... به منظور پیشگیری از بیماری کرونا ، جز گمراهی و دور شدن از روند پیشگیری ، نتیجه دیگری نخواهد داشت.

همانطور که می دانیم ، پیشگیری مقدم بر درمان است و مهمترین اصل برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، تقویت سیستم ایمنی بدن است و تغذیه مناسب یکی از فاکتورهای مهم در تقویت سیستم ایمنی است. پس نکات ذیل را جدی بگیریم و آن را به دوستان و نزدیکان خود آموزش دهیم تا به امید خدا از این بحران جهانی به سلامت بگذریم :

-از رژیم های سخت و رژیم های تک غذایی که در ایام پیش از نوروز متداول است ، پرهیز کنید.

-هر روز از انواع میوه ها و سبزیجات  که از منابع ویتامین ث هستند، بصورت متعادل استفاده کنید. از منابع ویتامین ث می توان به پرتقال ، نارنگی ، لیمو شیرین ، کیوی ، انواع کلم، فلفل سبز و فلفل دلمه ای ، جعفری، پیازچه، شاهی، گوجه فرنگی اشاره نمود.از خوردن ویتامین ث بصورت مکمل پرهیز شود.

- سعی گردد روزانه 5 واحد از گروه میوه جات و سبزیجات در برنامه روزانه استفاده شود.

-روزانه سبزیجات تازه و سالاد همراه غذا مصرف گردد .

-مصرف هویج و کدو حلوایی را در رژیم روزانه فراموش نکنید.

-از پرتقال خونی یا توسرخ، به ، انار قرمز استفاده نمایید.

-مصرف روزانه خانواده کلم را فراموش نکنید. بخصوص از کلم قرمز میل نمایید.

-موادغذایی شیرین با قند ساده مثل انواع شیرینی، گز، شکلات و... را محدود نمایید. از شکلات تلخ می توانید استفاده کنید .

-از روغن جامد استفاده نکنید. غذاها بصورت کم چرب و سرخ نشده تهیه گردد.

-از بین انواع روغن ها، از روغن زیتون استفاده کنید.

-از کنجد و ارده و نیز عسل طبیعی در برنامه غذایی خود بگنجانید.

-به مصرف لبنیات کم چرب و تخم مرغ توجه شود . در طول هفته از تخم مرغ استفاده نمایید. بجای یک عدد تخم مرغ کامل می توانید از دو عدد سفیده استفاده کنید.

-غذاهای کنسرو شده ، سوسیس و کالباس را از برنامه غذایی خود حذف نمایید.

-به مصرف پروتئین مانند گوشت کم چرب، ماکیان، ماهی در ایام شیوع بیماری های ویروسی بیشتر توجه کنید. افرادی که پروتئین کمی مصرف می کنند، اغلب دچار کمخونی می شوند و کمخونی سیستم ایمنی را تضعیف می کند. بهتر است از گوشت های سفید مانند ماهی و مرغ بیشتر استفاده گردد.

-روزانه از عدسی، انواع لوبیا مانند لوبیا چشم بلبلی استفاده کنید و هنگام سرو ، لیمو ترش تازه و روغن زیتون حتما مصرف نمایید.

-بهتر است میزان آهن بدن خود را با دادن آزمایش کنترل نماییم تا درصورت کمخونی، زیرنظر پزشک و کارشناسان تغذیه از مکملهای لازم استفاده نماییم.

-از شیر و سایر لبنیات بصورت پروبیوتیک استفاده کنید.

-از مغزها بصورت خام استفاده شود. مغزهایی مانند گردو، بادام درختی، بادام هندی. یادمان باشد تنها مغزی که نباید آنرا بصورت خام استفاده کنیم، بادام زمینی است.

-از ادویه جاتی مانند زردچوبه، زعفران، دارچین و نیز زنجبیل بصورت تازه ، در این ایام حتما استفاده گردد.

-از آب و مایعات فراوان استفاده شود. مصرف قهوه وسایر منابع کافیین را کاهش دهید.

-به مصرف آنتی اکسیدان ها توجه لازم معطوف گردد، زیرا علاوه بر خاصیت ضد سرطان ، باعث تقویت سیستم ایمنی و افزایش مقاومت بدن در برابر عوامل بیماریزا می شوند. بعنوان مثال، پیش ساز ویتامین A آنتی اکسیدانی است که در هویج و اسفناج و انواع سبزیجات رنگی وجود دارد. همانطور که اشاره شد، ویتامین C در مرکبات مانند پرتقال، لیمو، نارنگی و نیز کیوی و... به مقدار فراوان یافت می شود. ویتامین E دیگر آنتی اکسیدانی است که در جوانه ها مانند جوانه ماش، جوانه گندم، جوانه شبدر و نیز سبزیجات برگ سبز وجود دارد. سلنیوم عنصری است که نقش بسیار مهمی در تقویت سیستم ایمنی دارد." سلنیوم "در ماهی، بادام هندی، تخمه آفتابگردان و سبوس گندم یافت می شود. مصرف روزانه " روی " در برنامه غذایی فراموش نگردد. از منابع روی می توان به گوشت قرمز، ماکیان، زرده تخم مرغ، حبوبات، نان کامل، شکلات تلخ، آجیل و مغزها و... اشاره نمود. درصورت کمبود ویتامین D حتما با استفاده از مکمل جبران گردد.

-خواب کافی فراموش نشود . کم خوابی منجر به ضعف سیستم ایمنی و کاهش مقاومت بدن در مقابل عوامل بیماریزا می گردد. همچنین استرس، فشارهای جسمی و روحی، سیستم ایمنی را تضعیف می کند.

-هیچ ماده غذایی باعث از بین رفتن ویروس کرونا نمی شود و توصیه های تغذیه منجر به بهبود و ارتقا عملکرد و قدرت سیستم ایمنی می شود.

*** منابع معتبر را برای کسب اطلاعات علمی برگزینید. توجه به منابع غیرعلمی منتشر شده در فضای مجازی مثل حذف لبنیات و حذف منابع ویتامین ث  و... به منظور پیشگیری از بیماری کرونا ، جز گمراهی  و دور شدن از روند پیشگیری ، نتیجه دیگری نخواهد داشت.

*** کودکان، سالمندان، خانم های باردار ، افراد دچار بیماری های سرطانی و دارای نقص سیستم ایمنی و نیز افراد چاق و مصرف کننده های کورتون و آنهایی که دچار بیماری های مزمن مانند دیابت و... هستند، بیشتر در معرض خطرند. رعایت نکات ذکر شده برای همه افراد جامعه خصوصا افراد قید شده، بسیار ضروریست. امید است با رعایت نکات پیشگیرانه در مبحث بهداشت و تغذیه، به سلامت، این بحران جهانی را طی کنیم.

تهیه : مژده حسینی

کارشناس ناظر تغذیه اداره کل بهزیستی گیلان

                                                                               

                                                                         

کد خبر 14337

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد