تشویق جوانان به مصرف گل با اظهارات غیرکارشناسی

رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور و مسئول خط ملی اعتیاد گفت: برخی افراد با اظهارات غیرکارشناسانه خود در رسانه‌ها موجب می شوند تا جوانان نسبت به مصرف گل تشویق شوند و عوارض این ماده را نادیده انگارند.

ماریت قازاریان روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: به طور مثال فردی در مقاله ای راجع به آزادسازی گل در کانادا و آمریکا می نویسد و هنگامیکه مردم آن را می خوانند فکر می کنند، «گل آزاد شده است با این وجود چطور در کشور ما می گویند که گل اعتیادآور است»، به سمت مصرف این ماده می روند، درحالیکه گل اعتیادآور است.

وی ادامه داد: اطلاعات اشتباه، ذهن مردم را به انحراف می‌کشاند؛ گل نیز مانند حشیش و سیگار، دروازه ای به سوی مصرف دیگر مواد مخدر و محرک است و اگر فردی شروع به مصرف گل کند، رو به مصرف مواد دیگر نیز می آورد؛ موادی که اعتیادآوری بیشتری دارند.

رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: جوانان با خواندن مطالب اشتباه در برخی رسانه ها فکر می کنند گل بدون خطر است بنابراین لازم است روزنامه ها در انتخاب مقالات و رسانه ها در انتخاب مصاحبه شوندگان، دقت بیشتری کنند تا اظهارات، کارشناسانه باشد و اطلاعات نادرست به مردم داده نشود.

قازاریان درباره برخی اظهارنظرها درباره آزادسازی مواد در بعضی کشورها افزود: این آزادسازی ها مبتنی بر قوانین آن کشور است و حتی آزادسازی مواد در آن کشورها، آیین نامه های قانونی دارد و اینطور نیست که هرکسی هرطور که بخواهد مواد مصرف کند.

وی خاطرنشان کرد: گاهی فردی که دوست دارد، گل مصرف کند یا آن را امتحان کرده، دنبال توجیه است که مصرف کند، بنابراین جستجو می کند که مصرف گل در کدام کشور آزاد است اما عوارض مصرف آن را جستجو نمی کند و همچنین به جوانب آسیب‌زای مصرف گل توجه نمی کند.

رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: برخی جوانان نیز به دنبال توجیه هستند و می خواهند بگویند دوستم کار بدی نمی کند که گل مصرف می کند چون خانواده ها مانع از دوستی با این افراد می شوند و جوانان دنبال این هستند که والدین خود را توجیه کنند.

عوارض گل

قازاریان درباره عوارض گل تاکید کرد: به طور قطع گل اعتیادآور و عوارض آن مانند بقیه مواد محرک بوده و روی حافظه تاثیرگذار است.

وی، مشکلات تنفسی را از جمله عوارض گل برشمرد و ادامه داد: خستگی از دیگر عوارض آن است که بعد از شروع مصرف، نمایان می شود و سپس عملکردهای اجتماعی حافظه را تخریب می کند.

قازاریان گفت: مصرف گل روی عملکرد تحصیلی یا شغلی نیز تاثیر دارد و فرد مصرف کننده به مرور مشکلات خانوادگی پیدا می‌کند و بنیان خانواده مورد تهدید قرار می گیرد؛ همچنین فرد مصرف کننده از نظر روانی مشکل پیدا می کند و درصورت مصرف دوز بالا ممکن است توهم نیز داشته باشند.

کد خبر 13195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد