ورود ۵۷ کودک به «خانواده میزبان» در ۱۳ استان

مدیرکل مراقبت و توانمند سازی کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور گفت: طرح میزبان ویژه مراقبت موقت از کودکان و نوجوانان فاقد سرپرست موثر در خانواده، در ۱۳ استان به مرحله اجرایی رسید.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، سعید بابایی مدیرکل مراقبت و توانمند سازی کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا اظهار داشت: طرح میزبان ویژه مراقبت موقت از کودکان و نوجوانان فاقد سرپرست موثر در خانواده، در ۱۳ استان به مرحله اجرایی رسید.

بابایی عنوان کرد:این طرح که به دنبال اصلاح آیین نامه اجرایی ماده ۲۲ قانون حمایت از کودکان و نوجوانان فاقد سرپرست موثر(مصوب ۱۳۹۲) به تصویب رسید پس از ابلاغ شیوه نامه اجرایی توسط وزیر دادگستری در مهرماه سال ۱۴۰۲ به سازمان بهزیستی ابلاغ شده است. 

مدیرکل مراقبت و توانمند سازی کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور بیان کرد: این طرح تکمیل کننده سایر طرح های خانواده محوری است که در سال های گذشته در کشور اجرا شده است. در فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی تا ۲۰۰ سال پیش هیچ کودک فاقد سرپرستی در مرکز شبانه روزی نگهداری نمی شد، جای این کودکان در خانواده خویشاوندان بود اما به مرور با گسترش شهرنشینی و ورود الگوی غربی، مراکزی با نام دارالایتام که سپس به یتیم خانه و پرورشگاه تغییر نام یافت در کشور راه اندازی شد و گسترش یافت.

وی ادامه داد: اجرای طرح خانواده میزبان مکملی برای بازپیوند کودکان به خانواده، ورود کودکان به خانواده جایگزین خویشاوندان و همچنین فرزندخواندگی است، یک مرحله دیگر از ورود کودک به مراکز نگهداری شبانه روزی جلوگیری می کند، با عنایت به حساسیت طرح و لزوم یافتن خانواده های شایسته و آموزش دیده برای طرح، مراحل اجرایی به مرور در ۵ ماه گذشته اجرایی و فراخوان این طرح در استان ها اعلام شد..

بابایی عنوان کرد: در نیمه فروردین ماه ۱۴۰۳، ۵۷ کودک در استانهای اردبیل، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، تهران، قزوین، اصفهان، خوزستان، فارس، مازندران، کرمانشاه، سمنان، مرکزی و همدان وارد خانواده میزبان شده و تحت مراقبت خانواده ها و نظارت سازمان قرار گرفتند.

بر اساس این گزارش این طرح جایگزین طرح فرزندخواندگی نیست و شیوه جدیدی از فرزندپذیری برای بهره مندی کودکان و نوجوانان فاقد سرپرست موثر از نعمت خانواده است.خانواده های متقاضی می توانند جهت دریافت اطلاعات بیشتر به سامانه ملی فرزندپذیری به آدرس http://adoption.behzisti.net بخش «خانواده میزبان» مراجعه کنند.

کد خبر 105800

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =