۲۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۵
اوتیسم و ضرورت آگاهی جامعه

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی در بازدید از مرکز اقامت موقت اختلال طیف اوتیسم و مرکز روزانه آموزشی، توانبخشی و اقامت موقت اختلالات طیف اوتیسم بر آگاهی و پذیرش اجتماعی نسبت به بیماری اوتیسم در جامعه تاکید کرد.

حمیدرضا علیزاده رضایی افزود: آگاهی درخصوص اوتیسم به عنوان یک اختلال رشدی عصبی، شرایط این بیماری و درک افراد بیمار از ضرورت‌های جامعه است که باید مورد توجه قرار گیرد. عموم مردم جامعه باید نسبت به این اختلال به آگاهی برسند تا در مرحله بعدی پذیرش و به دنبال آن حمایت اجتماعی از این افراد محقق شود. متاسفانه به دلیل ناآگاهی در برخی موارد از رفتارهای این کودکان، بی‌قراری‌ و پرخاشگری‌های آنها تفاسیر وقضاوت‌های نادرستی می‌شود و حق حضور افراد اوتیسم و خانواده‌های آنها در جامعه سلب می‌گردد.

وی درخصوص مرکز اقامت موقت اختلال طیف اوتیسم به نام همگام اوتیسم، گفت: در حال حاضر ۱۸فرد دارای اختلال اوتیسم از خدمات این مرکز بهره‌مند می‌شوند. مرکز همگام اوتیسم، اولین مرکز اقامت موقت اوتیسم خراسان رضوی است که خدمات آموزشی ومراقبتی به افراد دارای اختلال اوتیسم به صورت شبانه‌روزی و ‌موقت ارائه می‌دهد و ‌در راستای حمایت از خانواده‌های اوتیسم به‌منظور مراقبت از فرد اوتیسم تاسیس شده است. خانواده‌ها می‌توانند به صورت موقت حداکثر یک ماه در سال از خدمات شبانه‌روزی این مرکز استفاده کنند، به طور مثال در مواردی مانند بیماری یا سفر و... فرد دارای اختلال اوتیسم را به این مرکز بسپارند.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی درخصوص مرکز روزانه آموزشی، توانبخشی و اقامت موقت اختلالات طیف اوتیسم نوید زندگی گفت: درحال حاضر 35 نفر از خدمات این مرکز برخوردار می‌شوند. مراکز غیردولتی روزانه آموزشی و توانبخشی افراد دارای اختلال طیف اتیسم به صورت روزانه خدمات توانبخشی در ابعاد پزشکی، آموزشی، روانی، اجتماعی و نیز خدمات فرهنگی-هنری و ورزشی را به افراد اوتیسم و به خانواده‌های آنها نیز خدمات آموزشی ارائه می‌دهد. برنامه‌های مختلف آموزشی، خدمات گفتار و کار درمانی و روش‌های تقویت ارتباط رفتاری، خدمات توانبخشی، خدمات زیستی دارویی مانند مداخلات دارویی برای کنترل اختلالات همراه و برنامه‌های تغذیه ای ویژه، خدمات تکمیلی و ترکیبی مانند خدمات بازی، هنر، موسیقی درمانی و... تنها بخشی از خدمات ارائه شده توسط این مراکز می‌باشند.

 

کد خبر 105532

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد