آغاز اجرای طرح «خانواده میزبان» در ۶ استان

طرح میزبان ویژه مراقبت موقت از کودکان و نوجوانان فاقد سرپرست موثر در خانواده، در ۶ استان به مرحله اجرایی رسید.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، این طرح تکمیل کننده سایر طرح های خانواده محوری است که در سالهای گذشته در کشور اجرا شده است و به دنبال اصلاح آیین نامه اجرایی ماده ۲۲ قانون حمایت از کودکان و نوجوانان فاقد سرپرست موثر(مصوب ۱۳۹۲) به تصویب رسید و پس از ابلاغ شیوه نامه اجرایی توسط وزیر دادگستری در مهرماه سال ۱۴۰۲ به سازمان بهزیستی ابلاغ شد.

بر اساس این گزارش؛ در فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی تا ۲۰۰ سال پیش هیچ کودک فاقد سرپرستی در مرکز شبانه روزی نگهداری نمی شد و جای این کودکان در خانواده خویشاوندان بود که به مرور با گسترش شهرنشینی و ورود الگوی غربی، مراکزی با نام دارالایتام که سپس به یتیمخانه و پرورشگاه تغییر نام یافت در کشور راه اندازی شد و گسترش یافت.

اجرای طرح خانواده میزبان مکملی برای بازپیوند کودکان به خانواده، ورود کودکان به خانواده جایگزین خویشاوندان و همچنین فرزندخواندگی است و یک مرحله دیگر از ورود کودک به مراکز نگهداری شبانه روزی جلوگیری می نماید.

با توجه به حساسیت طرح و لزوم یافتن خانواده های شایسته و آموزش دیده برای طرح، مراحل اجرایی به مرور در ۵ ماه گذشته اجرایی شد و فراخوان این طرح در استانها اعلام شد.

در پایان سال ۱۴۰۲، ۴۶ کودک در استانهای اردبیل، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، تهران، مرکزی و همدان وارد خانواده میزبان شده و تحت مراقبت خانواده ها و نظارت سازمان قرار گرفتند.

لازم به ذکر است که این طرح جایگزین طرح فرزندخواندگی نیست و شیوه جدیدی از فرزندپذیری برای بهره مندی کودکان و نوجوانان فاقد سرپرست موثر از نعمت خانواده است.

خانواده های متقاضی می توانند جهت دریافت اطلاعات بیشتر به سامانه ملی فرزندپذیری به آدرس http://adoption.behzisti.net بخش «خانواده میزبان» مراجعه نمایند.

کد خبر 104865

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =