قصه‌های شنیدنی مادران در تلویزیون

همان‌طور که برخی فیلم‌سازان، شخصیت «مادر» را به مثابه قصه برای آثار نمایشی درنظر می‌گیرند، در برنامه‌سازی هم سال‌هاست این نوع برنامه‌ها در تلویزیون ساخته و پخش می‌شود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل به نقل از ایرنا، این شب‌ها بیننده و شنونده قصه‌هایی جذاب و شنیدنی از مادران و زنان سرزمین‌مان هستیم که به میزبانی محیا اسناوندی شب‌های ماه رمضان از شبکه دو پخش می شود. ویژه برنامه از مامان بگو میزبان مادرانی است که هم چراغی روشن کردند و هم مسیری ساختند و همین شاخصه، برنامه را برای مخاطبان تماشایی کرده که سازندگانش با رویکرد توجه ویژه به زنان و بانوان ایرانی با حضور مهمانان و موضوعات مختلف روانه آنتن کردند.

بیراه نیست اگر بگوییم آنچه رنگ و لعاب ویژه‌ای به برنامه‌هایی از این جنس می‌دهد، بخش های مختلف، متنوع و کوتاه است که این اتفاق در برنامه از مامان بگو رخ داده است. نقطه اشتراک این برنامه‌ با دیگر برنامه‌هایی از این جنس، تکریم مقام مادر است، اما برنامه‌سازان از مامان بگو سعی داشتند با نگاه متفاوت به این مقوله بنگرند.

مادر، عشق، ایمان و مهر بی‌پایان

نگاه برنامه‌سازان در برنامه تلویزیونی از مامان بگو به شخصیت مادر صرفا جنسیتی نیست، بلکه بیشتر به هدایتگری مادران در زندگی فرزندانش و نقش بی‌نظیرشان در این عرصه اشاره می‌شود. بی‌اغراق نیست بگوییم این برنامه، پایگاه مادرانی است که با عشق، ایمان و مهر بی‌پایان خود، خانواده را مدیریت می‌کنند و منشا تربیت نسلی کوشا و پویا می‌شوند. اهتمام ویژه برنامه به مادران آن را تماشایی کرده است.

گرچه نباید از نقش اسناوندی در اجرای این برنامه عبور کرد، زیرا او که در زندگی شخصیش هم مادر است، سعی کرده به جای پرسیدن سوالات کلیشه‌ای و رسمی به راحتی میزبان مادران این سرزمین باشد و همین از نقاط قوت برنامه محسوب می‌شود. به همین دلیل مهمان برنامه هم به جای اینکه درگیر تشریفات شود به راحتی پاسخگوی سوالات بوده و خود واقعی‌شان هستند.

مخاطبی که به تماشای برنامه از مامان بگو می‌نشیند برایش مادرانی که به این برنامه دعوت شدند، قابل لمس است، حتی در یکی از قسمت‌ها بینندگان شاهد هیجان بی‌ریای مجری برنامه بودند که میزبان مادری از خطه جنوب ایران بود که برایش لباس سوزن دوزی هدیه آورده بود.

از سوی دیگر نگاه برنامه از مامان بگو به مادران صرفا «مطبخی» نیست، بلکه به نقش خاص آنها در مدیریت خانواده و تربیت فرزندان اشاره می‌شود. انتظار می‌رود تلویزیون به عنوان یک رسانه فراگیر و مهم با تولید برنامه‌های متفاوت و جذاب، جنبه‌های مختلف اهمیت زنان و مادران در خانه و جامعه را یادآور شود.

به روایت دیگر، تلویزیون هم باید بر جایگاه خاص مادران تاکید داشته باشد، هم نمونه‌های موفق را به عنوان الگو معرفی کند و هم اینکه نقش آموزشی خود را از یاد نبرد. همچنان خیلی از مادران چشم به قاب تلویزیون می‌دوزند و نیازهای مختلف آموزشی و تربیتی را از این طریق تامین می‌کنند.

بنابراین برنامه‌سازی با موضوع مادران، کاری است حساس و سخت که باید همراه با ایده‌های خلاقانه باشد تا بتواند در جذب مخاطب موفق باشد، همچون برنامه «از مامان بگو» که در جذب مخاطب توانست نمره قبولی را کسب کند.

کد خبر 104808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =