بهره برداری از مرکز آموزش و نگهداری کودکان کار و خیابانی

در پنجمین روز از دهه مبارک فجر، 16 بهمن ماه 1402، با حضور مسئولان استانی و شهری، دو مرکز جدید برای کودکان کار و خیابانی در شهر یزد افتتاح شدند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان یزد؛ این دو مرکز با هدف ارائه خدمات رفاهی، آموزشی و حمایتی به کودکانی که در شرایط سخت و خطرناک زندگی می‌کنند، ایجاد شده‌اند.
یکی از این مرکزها، مرکز شبانه روزی و نگهداری کودکان کار و خیابانی است که با ظرفیت 12 کودک، قادر به ارائه خدمات اقامتی، تغذیه، بهداشت، روانشناسی و مشاوره به این گروه از کودکان است. این مرکز با کمک دستگاه‌های مرتبط با آیین نامه ساماندهی کودکان کار و خیابانی (استانداری، شهرداری، اتباع) تأسیس شده است.
مرکز دیگر، مرکز حمایتی–آموزشی کودک و خانواده است که در جوار مرکز شبانه روزی قرار دارد و با ظرفیت 120 کودک، قادر به ارائه خدمات آموزشی، فرهنگی، ورزشی، هنری و مهارتی به کودکان خیابانی است.این مرکز همچنین به خانواده‌های این کودکان نیز خدمات مشاوره، روانشناسی و اجتماعی ارائه می‌دهد.
لازم به ذکر است که این سازمان از سال 82 فعالیت خود را در حوزه ساماندهی کودکان کار و خیابانی شبانه روزی شروع نموده و در سال 94 ساماندهی کودکان کار و خیابانی علاوه بر مرکز شبانه روزی، مرکز روزانه (مرکز حمایتی –آموزشی کودک و خانواده ) به منظور توانمندسازی کودکان و خانواده های آنان راه اندازی گردیده است و در حال حاضر ساختمان جدید این مرکز افتتاح گردیده است.
افتتاح این دو مرکز جدید، نشانه توجه و مسئولیت دولت و جامعه به مسئله کودکان کار و خیابانی است که باید با همکاری و همدلی همه اقشار و نهادها، به حل این مشکل پرداخته شود.
بهزیستی استان یزد در ادامه فعالیت های خود در زمینه ساماندهی کودکان کار و خیابانی گزارش داد:
سازمان بهزیستی استان یزد از اجرای برنامه های مختلفی برای ساماندهی کودکان کار و خیابانی در این استان خبر داد. این برنامه ها شامل ایجاد مراکز حمایتی –آموزشی و شبانه روزی برای ارائه خدمات تخصصی و مراقبتی به این گروه از کودکان و خانواده های آنان است.
مرکز حمایتی –آموزشی کودک و خانواده
این مرکز با هدف تحقق زندگی عادی با حداقل وابستگی به منابع حمایتی و ارتقاء توانایی ها و مهارت های آموزشی، اجتماعی و حرفه آموزی به کودک و خانواده وی، مجموعه اقدامات و خدماتی را ارائه می دهد. این خدمات شامل موارد زیر است:
ارتقای کیفیت خدمات ارائه شده با استفاده از رویکردهای نوین، خانواده محور و پیشگیرانه و مشارکت
پیشگیری و کاهش مخاطرات ناشی از حضور و کار کودک در خیابان بر کودک
حمایت از حقوق کودکان خیابانی و حفظ منافع عالیه کودکان
هماهنگ سازی خدمات ارائه شده با نیازها و شرایط خدمت گیرندگان (تسهیل امکان دریافت خدمات تخصصی توسط کودک و خانواده بدون نیاز به اقامت شبانه روزی در مرکز روزانه)
مرکز شبانه روزی کودکان کار و خیابانی
این مرکز ارائه خدمات تخصصی و مراقبتی کودکان کار و خیابانی را بصورت موقت عهده دار می باشد. این مرکز از طریق ارائه خدماتی نظیر مددکاری اجتماعی، معاینات بالینی، روانپزشکی، روانشناسی و حمایت های اجتماعی از کودک یا نوجوان و خانواده، نسبت به فراهم آوردن هرچه سریع تر زمینه های جایگزینی و توانمندسازی آنان اقدام می نماید و فرآیند توانمندسازی کودک خیابانی و خانوادۀ وی را از طریق ارائه خدمات تخصصی و حمایتی به انجام می رساند.
اهداف کلی ساماندهی کودکان خیابانی و کار
سازمان بهزیستی استان یزد با توجه به وضعیت کودکان کار و خیابانی در این استان، اهداف کلی زیر را برای ساماندهی این گروه از کودکان دنبال می کند:
کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی ناشی از کار و زندگی کودکان در خیابان
حمایت از حقوق کودکان – کاهش آسیب های اجتماعی وارد بر کودکان خیابانی – ارتقاء کیفیت زندگی کودکان خیابانی و خانواده های آنان
امکان رشد استعداد های کودک و توانایی های وی و بهره مندی از فرصت ها و امکانات عمومی و ادغام کودکان در جامعه
تاکید بر ورزش، هنر (بویژه موسیقی درمانی) و برنامه های اوقات فراغت سالم برای بازپروری جسم و روان کودکان از آسیب ها و صدمات روانی – اجتماعی
پرهیز از عملکرد جزیره ای و تاکید بر هم افزایی توان دستگاه های مجری از طریق اقدامات مشترک
حفظ کرامت و شأن جامعۀ هدف سازمان بهزیستی بویژه کودکان و زنان

کد خبر 102118

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد