دررسانه|بیش از ۶۲ هزار نوزاد خوزستانی غربالگری شنوایی شدند

اهواز- ایرنا - سرپرست معاونت امور توسعه پیشگیری بهزیستی خوزستان با اشاره به سن طلایی غربالگری و شناسایی کم شنوایی نوزادان از پیش از یک ماهگی گفت: ۶۲ هزار و ۲۹ نوزاد از ابتدای امسال تاکنون مورد معاینه و غربالگری شنوایی قرار گرفتند.

صادق خجسته روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان این که طرح غربالگری شنوایی نوزادان به طور مستمر در پایگاه‌های غربالگری در حال انجام است بیان کرد: از این تعداد ۴۴۹ نوزاد مشکوک به افت شنوایی بوده که جهت آزمایش‌های تشخیصی، به کلینیک‌های شنوایی سنجی ارجاع داده شده اند.

وی ادامه داد: از این تعداد نیز ۱۰۷ نوزاد با تشخیص قطعی افت شنوایی جهت مداخلات طبی توانبخشی به مراکز مربوطه ارجاع داده شدند.

سرپرست معاونت امور توسعه پیشگیری بهزیستی خوزستان توضیح داد: غربالگری شنوایی نوزادان به عنوان بخشی از یک برنامه سه بخشی شامل غربالگری نوزادان تا قبل از یک ماهگی، تشخیص کم شنوایی تا قبل از سه ماهگی و مداخله زود هنگام تا قبل از ۶ ماهگی شناخته می‌شود.

وی با بیان این که در این برنامه تمامی نوزادان در بدو تولد با استفاده از ۲ آزمون مورد ارزیابی قرار می گیرند ادامه داد: در آزمون OAE، حلزون گوش مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و در آزمون AABR، وضعیت دستگاه شنوایی نوزاد تا ساقه مغز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

سرپرست معاونت امورتوسعه پیشگیری بهزیستی خوزستان با اشاره به طرح غربالگری شنوایی کودکان سه تا پنج سال در خوزستان افزود: در این طرح نیز از ابتدای سال جاری بیش از پنج هزار کودک مورد ارزیابی شنوایی قرار گرفتند که از این تعداد ۷۹ کودک مشکوک به کم شنوایی شناسایی و برای انجام معاینات تکمیلی به مراکز تشخیصی ارجاع داده شدند.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت تشخیص و شناسایی انواع کم شنوایی کودکان در سنین پیش از ورود به دبستان، این طرح برای کودکان در مهدهای کودک، مراکز پیش دبستان و مراکز بهداشت و... انجام می‌گیرد.

خجسته گفت: ارایه وسایل کمک توانبخشی به ناشنوایان، باتری سمعک، پرداخت کمک هزینه کاشت حلزون شنوایی، ارائه خدمات توانبخشی به معلولان شنوایی در مراکز خانواده و کودک ناشنوا و کم شنوا از جمله خدمات بهزیستی به جامعه ناشنوایان است.

به گزارش ایرنا بیش از۱۲ هزار فرد دارای معلولیت شنوایی در بهزیستی خوزستان دارای پرونده توانبخشی هستند.

در حال حاضر در استان خوزستان ۴۱ پایگاه غربالگری شنوایی تحت نظارت سازمان بهزیستی در ۲۷ شهرستان مستقر است.

کد خبر 100824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد