«قدم نو رسیده»؛ اولین نمایش ناشنوایان در جشنواره تئاتر فجر

یاسر رستمی، کارگردان نمایش «قدم نو رسیده» می‌گوید برای نخستین بار در تئاتر کشور، افراد شنوا و ناشنوا کنار یکدیگر می‌توانند به تماشای این اثر بنشینند و از دیدن آن لذت ببرند.

به گزارش ایران تئاتر، نمایش «قدم نو رسیده» به کارگردانی یاسر رستمی از شهر ارومیه در بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد و برای اولین بار پنجم بهمن در تالار هنر روی صحنه رفت و با استقبال مخاطبان و علاقه‌مندان قرار گرفت.

رستمی درباره چگونگی شکل‌گیری ایده داستان این نمایش توضیح داد: «این نمایش به ناشنوایان اختصاص دارد. من در یکی از اجراهای خود هنگام ترک سالن متوجه شدم مادری با دو فرزند خود به سالن آمده است، دختران ناشنوا بودند و ابراز کردند که ما متوجه نشدیم چه اتفاقی افتاد. از آنجا جرقه اجرای این نمایش برای من زده شد تا کاری انجام دهم که ناشنوایان نیز بتوانند به سالن بیایند و از تماشای یک کار در کنار افراد عادی لذت ببرند و آن‌ها نیز همانند سایر مخاطبان متوجه موضوع شوند.»

او ادامه داد: «پس از بررسی‌های بسیار متن این نمایش را به زبان اشاره تغییر دادم و هماهنگ کردم و بازیگران خیلی راحت‌تر توانستند با آن ارتباط برقرار کنند. از سوی دیگر حس کردیم نمایش «قدم نو رسیده» این ظرفیت را دارد که افراد عادی نیز بتوانند به تماشای آن بنشینند؛ بنابراین علاوه بر بازیگران که به زبان اشاره اجرا می‌کنند، ما صداپیشه داریم تا افراد عادی نیز بتوانند متوجه روند داستان شوند.»

این کارگردان درباره قصه نمایش «قدم نو رسیده» نیز گفت: «قصه مرتبط با فرزندآوری است و داستان درباره زنی است که فرزندش را نمی‌خواهد و قصد دارد پیش از تولد نوزاد را از بین ببرد. زن در پارک منتظر همسرش است که با دو زن دیگر مواجه می‌شود و آن‌ها وقتی متوجه ماجرا می‌شوند، تلاش می‌کنند تا زن را از این کار منصرف کنند و...»

او درباره ترکیب بازیگران این نمایش هم توضیح داد: «از آنجایی که تاکنون نمایشی برای ناشنوایان به روی صحنه نرفته است، پروسه انتخاب بازیگران برای این نمایش یک سال‌ونیم به طول انجامید، چراکه گفت‌وگوی ما با ناشنوایان متفاوت است و حتی در نوشتن نیز این تفاوت وجود دارد. ما سه بازیگر کاملا ناشنوا داریم و سه صداپیشه داریم که همگی نابازیگر هستند و برای نخستین بار است که روی صحنه می‌روند.»

رستمی درباره ایجاد بخش فراگیر جشنواره تئاتر نیز توضیح داد: «بسیار خوشحالم که این بخش در جشنواره افزوده شده است و توان‌یابان و معلولین می‌توانند عرض‌اندام کنند و خودشان را نشان دهند. این تصمیم، امیدآفرینی بود به‌خصوص برای معلولین تا بتوانند استعدادهای خود را نشان دهند. مخاطبان با تماشای این‌گونه آثار متوجه ظرفیت‌های معلولین می‌شوند و این امر در جامعه اثرات مثبت بسیاری به همراه خواهد داشت.»

چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از ۲۷ دی تا ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ در تهران در حال برگزاری است.

کد خبر 100696

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =