همه زنان سرپرست خانوار واجد شرایط تحت پوشش قرار دارند

مدیرکل دفتر توانمندســازی خانواده و زنان ســازمان بهزیســتی کشــور از پذیرش تمامی زنان سرپرسـت خانوار واجد شرایط پشت نوبت دفتر توانمندسازی زنان سرپرست خانوار سازمان بهزیستی کشور خبر داد.

نرجس اسعدی، درباره زنان سرپرست خانوار تحت پوشـش سازمان بهزیسـتی کشور به «ایران» گفت: در حال حاضر، ۲۷۸ هزار خانوار زن سرپرسـت تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور هستند.
وی میانگین سنی زنان سرپرست خانوار تحت پوشش را ۴۵ سال عنوان کرد و درباره آخرین آمار زنان سرپرسـت خانوار پشــت نوبت تحت پوشش، تأکید کرد: در حال حاضر کلیه زنان سرپرست خانوار واجد شرایط پذیرش شده‌اند و پشت نوبتی نداریم. به عبارت دیگر در حال حاضر زمان انتظار برای متقاضیان به صفر رسیده است.
اسعدی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۶۹ درصد زنان سرپرست خانوار تحت پوشش ساکن مناطق شهری و ۳۱ درصد زنان سرپرست خانوار، ساکن مناطق روستایی هستند، درخصوص حمایت‌های سازمان بهزیستی از زنان سرپرست خانوار روستایی افزود: زنان سرپرست خانوار روستایی نیز همانند زنان مناطق شهری از کلیه خدمات سازمان بهره‌مند می‌شوند و هیچ تفاوتی بین افراد از نظر دریافت خدمات وجود ندارد.

ارائه خدمات حمایتی برای زنان سرپرست خانوار دهک‌های ۱ تا ۵
مدیرکل دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی کشور، درباره نحوه پذیرش زنان سرپرست خانوار برای عضویت در بهزیستی گفت: زنان سرپرست و نان آور خانواده، دختران خودسرپرست یا سرپرست خانوار و خانواده‌های نیازمند که براساس آزمون وسع در دهک درآمدی ۱ تا ۵ قرار داشته باشند و تحت پوشش سایر نهادهای حمایتی نباشند، می‌توانند از خدمات حمایتی سازمان بهزیستی استفاده کنند.
اسعدی تأکید کرد: همچنین، مجموع درآمد خانوارهای زن سرپرست یک و دونفره از ۳۰ درصد، خانوارهای سه نفره از ۳۵ درصد، خانوارهای چهار نفره از ۴۰ درصد و خانوارهای پنج نفره و بالاتر از ۵۰ درصد حداقل حقوق و دستمزد قانون کار بیشتر نباشد تا بتوانند تحت پوشش بهره‌مندی از خدمات سازمان قرار بگیرند.

ضرورت توجه به توانمندسازی در تمامی برنامه‌ها
اسعدی در پاسخ به این سؤال که چه اقداماتی برای توانمندسازی این زنان صورت گرفته است و سازمان بهزیستی کشور چه برنامه‌هایی برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار دارد، گفت: توانمندسازی زنان، عبارت اســت از فرایندی که از طریق آن، زنان بـــه دانش، مهارت‌ها و منابع دسترســی پیدا می‌کنند و این، آنها را قادر می‌سازد تـــا کنتـرل مثبتـی بـر زنــدگی خــود داشته باشند و بتوانــند کیفیــت و ســبک زنــدگی خــود را بهبــود بخشند. به تعبیر دیگر، توانمندسازی زنان نیز همچــون مفهوم کلی توانمندســازی، به معنای مقابلــه با وضعیت بی‌قدرتی زنان اســت. این مفهوم به تدارک و تسلط بیشتر بر منابع و کسب منافع برای زنان اطلاق می‌شود.
اسعدی خاطرنشــان کرد: دفتر توانمندسازی خانواده و زنان معاونت امور اجتماعی ســازمان بهزیستی کشور با رویکردی جامع و علمی، به تمامی ابعاد توانمندســازی زنان سرپرســت خانوار اقتصادی، اجتماعی ـ فرهنگی و جســمی توجه کرده و برنامه‌ها و اقدامات مؤثری را طراحی و به مورد اجرا گذاشته است. در واقع توانمندسازی یکی از ارکان اصلی ارائه خدمات در سازمان بهزیستی کشور است و تمام برنامه‌های حمایتی از جمله اقدامات سازمان، آماده‌سازی شغلی، پرداخت سرمایه کار، راه‌اندازی کسب و کارهای گروهی، پرداخت حق بیمه اجتماعی زنان و دختران شهری و روستایی، تأمین هزینه تحصیل فرزندان دانش‌آموز و دانشجوی بانوان سرپرست خانوار تحت پوشش با همین هدف ارائه می‌شود.

کد خبر 99711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =