مناسب‌سازی گردشگاه‌ها، مراکز تاریخی و اقامتگاه‌های بین راهی

رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور با اشاره به وضعیت افراد دارای معلولیت و سالمندان در تردد شهری گفت: طی سال گذشته قرار شد وزارت کشور اقدام به سفارش تولید و خرید ۴۰۰۰ اتوبوس‌ و ۵۰۰۰ ون مناسب‌سازی کند که از این تعداد، تاکنون ۱۲۰۰ اتوبوس و ۱۱۰۰ ون، تحویل داده شده است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، غلامرضا رضایی‌فر در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه تقریبا هر ماه یکبار جلسه ستاد هماهنگی با دستور کار مشخص برگزار می‌شود، گفت: طبق قانون حمایت از حقوق معلولان، کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظفند در طراحی، تولید و احداث ساختمان‌ها و اماکن عمومی و معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل کنند که امکان دسترسی و بهره‌مندی از آنها برای افراد دارای معلولیت همچون سایر افراد فراهم شود که برای پیگیری این موضوعات در ۶ماهه اول سال جاری ۴جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور برگزار شده است.

وی افزود: آخرین جلسه که در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد، علاوه بر مصوبات، تفاهم‌نامه‌ای نیز با هدف مناسب‌سازی و دسترس‌پذیری بیشتر در تمام گردشگاه‌ها، مراکز دیدنی- تاریخی و اقامتگاه‌های بین راهی زیرمجموعه آن وزارتخانه و آموزش پرسنل در حوزه معلولیت و مناسب‌سازی و دسترس‌پذیری منعقد شد.

رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور از برنامه این دبیرخانه برای تدوین دستورالعمل و ‌آئین‌نامه‌هایی برای مناسب‌سازی اقامتگاه‌های بین راهی خبر داد و گفت: در این زمینه نیز کمیته مشترکی تشکیل شده است.

وی با تاکید بر اینکه باید همه مراکز و بخش‌ها برای افراد دارای معلولیت مناسب‌سازی و دسترس‌پذیر شوند، تصریح کرد: باید تمام هتل‌ها دسترس‌پذیر باشند و نظر ما این است که در هر هتلی چند اتاق مناسب‌سازی شده و دسترس‌پذیر وجود داشته باشد.

رضایی‌فر در ادامه به ماده پنج قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت استناد کرد و یادآور شد: براساس این ماده، وزارت‌خانه‌های راه و شهرسازی و کشور و شهرداری‌ها مکلفند حسب مورد نسبت به مناسب‌سازی و دسترس‌پذیری کلیه پایانه‌ها، ایستگاه‌ها، تأسیسات سامانه‌ها و ناوگان حمل و نقل درون‏ شهری و برون‌شهری، دسترس‌پذیری سامانه‌های حمل و نقل عمومی برای دسترسی منطبق با قوانین داخلی و استانداردهای بین‌المللی افراد دارای معلولیت اقدام کنند و امکان بهره‌مندی این افراد از ناوگان حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی را فراهم کرده و کارکنان خود را جهت همیاری عملی و صحیح با مسافران دارای معلولیت، آموزش دهند.

رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور با اشاره به وضعیت افراد دارای معلولیت و سالمندان در تردد شهری تصریح کرد: طی سال گذشته قرار شد وزارت کشور اقدام به سفارش تولید و خرید ۴۰۰۰ اتوبوس‌ و ۵۰۰۰ ون مناسب‌سازی کند که تاکنون ۱۲۰۰ اتوبوس و ۱۱۰۰ ون مناسب‌سازی شده، تحویل داده شده است.

وی گفت: این اتوبوس‌ها دارای رمپ ورودی، جایگاه ویژه ویلچر و همچنین سیستم‌های صوتی و تصویری برای افراد نابینا و ناشنواست تا افراد دارای معلولیت بتوانند به راحتی همچون سایر افراد از این وسایل نقلیه عمومی استفاده و تردد کنند.

کد خبر 94101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =