حدود ۸۴ درصد از کودکان ۳ تا ۶ سال مورد غربالگری چشم قرار گرفتند

مدیرکل پیشگیری از معلولیتها و تلفیق اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: در سال گذشته حدود ۸۴ درصد از کودکان ۳ تا ۶ سال مورد پوشش غربالگری تنبلی چشم قرار گرفتند که آمار قابل قبولی برای غربالگری است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، افروز صفاری فرد افزود: در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۰ هزار آمبلیوپ را شناسایی کردیم و حدود ۴۰ هزار سایر عیوب مثل عیوب انکساری یا اختلافات آناتومیک هم شناسایی شد که تحت درمان هستند.

مدیرکل پیشگیری از معلولیتها و تلفیق اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: غربالگری آمبلیوپی یا تنبلی چشم از سال ۷۵ یکی از برنامه های مهم سازمان بهزیستی است که کودکان ۳ تا ۶ ساله جامعه هدف این برنامه هستند.

وی افزود: آمبلیوپی یا تنبلی چشم یک زمان طلایی برای تشخیص و درمان دارد که اگر این زمان طلایی بگذارد می‌تواند آسیب‌هایی را برای کودک به همراه داشته باشد که منجر به معلولیت بینایی شود. به همین دلیل در این سنوات، کودکان ۳ تا ۶ ساله هر سال کودکان مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و در صورتی که غربالگری‌های آموزش دیده ما کودکی را شناسایی بکنند که مشکل دارد به اپتومتریست‌های همکار برنامه ارجاع می‌شوند.

صفاری فرد گفت: اپتومتریست‌های ما با تشخیصی که می‌دهند و تجویز عینک می‌توانند از این آسیب پیشگیری کنند. در صورتی که کودک نیاز به اقدامات جراحی داشته باشد به چشم پزشکان همکار برنامه ارجاع می‌شوند و کمک هزینه‌های مربوط به مداخلات از جمله عینک و هزینه‌های جراحی توسط سازمان بهزیستی به خانواده‌های نیازمند پرداخت می‌شود.

مدیرکل پیشگیری از معلولیتها و تلفیق اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: ما در سال گذشته حدود ۸۴ درصد از کودکان ۳ تا ۶ سال را پوشش دادیم که آمار قابل قبولی برای غربالگری است. یکی دیگر از ویژگی‌های آمبلیوپ این است که پیگیری کودک تا ۱۰ سال انجام می‌شود به آن معنا که اگر کودکی آمبلیوپ تشخیص داده شود تا ۱۰ سال دیگر روند درمانی او پیگیری می‌شود تا مشکل برطرف شود.

وی یادآور شد: از سال ۱۴۰۱ بنیاد ۱۵ خرداد در تامین هزینه‌های عینک، همراه با سازمان بهزیستی و خانواده‌های نیازمند کمک رسانی می‌کند. برای دریافت خدمات غربالگری لازم است که خانواده‌ها کودک خود را به پایگاه‌های غربالگری ببرند. پایگاه‌های غربالگری ما هم به صورت دائمی و هم به صورت سیار وجود دارد.

غفاری فرد در پایان گفت: در تمام مناطق شهری و روستایی این خدمات را می‌توان ارائه کرد. لیست پایگاه‌های غربالگری را به تفکیک استان‌ها و شهرستان‌ها در سایت سازمان قرار داده‌ایم که خانواده‌ها می‌توانند به آن مراجعه کنند و نزدیک‌ترین پایگاه را برای معاینه فرزند خود انتخاب کنند.

 هموطنان گرامی می توانند از لینک زیر مشخصات مربوط به پایگاه های غربالگری بینایی سراسر کشور را برای حضور و معاینه چشم کودکان ۳ تا ۶ سال دریافت کنند.

فایل مشخصات مراکز غربالگری بینایی را اینجا دریافت کنید.

کد خبر 92802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =